Beitels vlak vandikte bank afstellen

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Wie van de houtbewerkers kan mij een goed advies geven om nieuwe beitels voor de vlak en vandiktebank goed af te stellen.
Ik bedoel met afstellen plaatsing zodanig dat de beitels evenwijdig lopen met de bladen en op goede hoogte staan.
Ik heb hier veel over gelezen veel manieren zijn er maar alle zeer omslachtig.
Ter uwer informatie de beitels in mijn machine worden omhoog gebracht door veren welke zich onder de beitels bevinden en niet door een stel schroef.
Bedankt.

Simon
 

tuoh

Oud hout
Schaafmessen stellen is meestal omslachtig werk, daar trek je best een uurtje voor uit.
Sommige machinefabrikanten doen de moeite om een deftige afstelmal bij te leveren, maar dat zijn uitzonderingen. Andere fabrikanten passen hun schaafas aan, zoals Felder, of plaatsen een schaafsysteem zoals Tersa, bij deze gaat het stellen als een fluitje van een cent, VIJF minuutjes om drie messen te wisselen en te stellen.

Ben je verstoken van deze opties dan rest enkel veel geduld. Een mogelijke oplossing vind je bij HBM, die verkoopt een setje om schaafmessen te stellen, eens het setje afgesteld werkt dit goed en redelijk snel.

De klassieke manier met een recht latje werkt wel zeer goed, maar snel is het niet.

Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik gebruik zelf een hulpstuk gekocht bij Axminster:

211553_inset2_l.jpg


Zie : http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-deluxe-planer-knife-setting-jig-prod804558/

Het gaat redelijk snel , zeker geen uur, maar eerder 10 minuten.

Groeten,

Geert
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Grappig,

Ben momenteel zoekende om voor mijn Scheppach HM2 de beitels goed te slijpen en te stellen.
Al zoekende kwam ik een oplossing tegen met een simpel glasplaatje en wat Neodymium magneetjes (supersterke magneetjes)

Glasplaatje wordt op vlakbank gelegd, paar magneetjes bovenop het glas gelijm met superlijm om de glasplaat op zijn plaats te houden. Andere mageneetjes ter hoogte van de beitelas zodat de beitels omhoog getrokken worden. Als je het glasplaatje niet al te breed maakt kun je de 2 buitenste boutjes om je beitels vast te zetten zo aandraaien.

Er wordt nog geopperd een velletje tissue of papier op de out-feed tafel te leggen.
Zie de foto's. Ik heb tevens de link naar de bron gegeven voor degenen die het hele verhaal willen lezen.
http://www.ncwoodworker.net/forums/showthread.php?t=39481

Attached files
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi.
Ik had ook het probleem met uitlijnen van de messen tov vaste tafel van mijn HM1.
Op het internet een pagina gevonden waar werd verteld hoe de beitels moesten staan en hoe dit te controleren.
Beitels dienen iets boven de vaste tafel te staan. Zodanig, dat als je een dun latje over de beitehouder legt en je draait met de hand de beitelhouder dan moet het latje tussen de 5 en 8 mm worden mee genomen door de beitel.(wel scherpe beitels).
Uiteraard dient zowel links als rechts van de beitel de verplaatsing evenveel te zijn, en bij de andere beitels moet deze maat ook het zelfde zijn.
Ik heb mijn beitels zo afgesteld en ben tevreden over het resultaat , maar mischien heb ik wel mazzel gehad. :lol:
Is deze manier van afstellen bekend?
gr frank
 

tuoh

Oud hout
De gebruikte manier van messen afstellen met een latje is zo oud als de straat. Sinds er schaafmachines bestaan is het latje de simpelste en goedkoopste manier om messen te stellen.
Het ontwerp van de schaafas is er in al die jaren niet veel op vooruit gegaan. Gebruiksvriendelijker zijn ze pas de laatste jaren geworden met de intrede van Tersa messenkoppen, en afgeleiden daarvan.
Daarvoor was het huilen met de pet op, er werd wel geëxperimenteerd met verschillende mesvormen om het schaafbeeld te verbeteren ( spiraalvormige messen, wegwerpmessen van 12 x50mm, etc.) maar het herplaatsen van deze messen duurde een eeuwigheid. Om van de kosten nog maar te zwijgen.
Daarom ook dat ik een hevige fan ben van Tersa assen en afgeleiden ervan, het wisselen duurt hier maar een paar minuten, en er komt geen mal bij kijken :D De messen zitten altijd op de goede hoogte.

Mvg,

André
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi Andre.
Ik ben gelukkig nog niet zo oud :D .
Ik ben nog niet zo lang bezig met mijn schaafbankje dus het is zoeken en experimenteren voor mij.
En als hobby timmerman komt tijd bij mij niet op de eerste plaats, maar idd dat mes systeem ziet er gelikt uit.
gr Frank
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
@ Rob B.
Hoi Rob.
Hoe slijp jij je beitels?
Met het beitelsslijphulpstuk van Scheppach, zo ja heb jij welicht een gebruiks aanwijzing?
gr Frank
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
@KoWrds,

Zelf heb ik mijn HM2 pas net, en idd, ik heb ook het slijphulpstuk, de HSE-260
Geslepen heb ik er nog niet mee, moet nog even een steen regelen.

Gebruiksaanwijzing heb ik enkele dagen geleden hier op het forum gepost, maar bij deze:

Attached files HSE-260.pdf (732.4 KB)
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Even een oud draadje ophalen, welk zijn de afgeleiden van Tersa ? Heeft Robland bv een dergelijk systeem ?
 

munckf

Actieve deelnemer
Ik krijg binnenkort een Metabo HC260C. De eerder bestelde FEMI PT250 heb ik teruggestuurd. Na een langsgeleider/aanslag die niet op 90 graden was in te stellen, de ontdekking dat je de aanslag alleen aan de zijkant van de tafel op 1 en slechts 1 plek kon monteren en een instelschroef die bij het eerste gebruik afbrak had ik daar totaal geen vertrouwen meer in. En dus nu toch maar voor de minder draagbare Metabo gegaan.

Bij het studeren op het afstellen (en het voorkomen van "Hobelslag" / "Snipe") kwam ik een zeer bruikbare video tegen van de zelfde instructeur van Meyer, Duitsland, waarvan ik eerder een super leerzame video voor het instellen van Record Power Sabre 350 met veel plezier heb gevolgd. Zie:

Voor het instellen van de vlak-/vandiktebank (in deze video de Record Power PT107, maar niet zo moeilijk te vertalen naar de Metabo) is de link:

In deze video wordt ook het gebruik van het beschreven instelhulpmiddel gedemonstreerd. Ik verwacht zelf met een glasplaat met magneten (en een vel papier eronder) te gaan werken. Dat zou ook simpel moeten zijn en met AliExpress magneten hoeft dat geen drol te kosten. Zelfde idee: de magneten trekken de schaafbeitel tegen de glasplaat, aandraaien, klaar! Evt. nog controleren met 5mm verplaatsingstruc. Ik ben benieuwd of het in de praktijk ook echt zo simpel gaat uitpakken.
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
482
111
Ik heb ook een HC260. In de Metabo handleiding staat het goed beschreven.
Bij deze machine is het vrij eenvoudig, in de beide aandruklijsten zitten elk 3 stelboutjes. De messen vallen met een gat over nokjes op de aandruklijsten.
Heb je eenmaal goed ingesteld kun je bij het draaien van de messen of een volgende set volstaan met even controleren.
Voor de HC260 heeft NewBrit workshop ooit een duidelijk filmpje gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties. @elzenmaa heb jij toevallig nog een link naar die video?

Ik verwacht overigens dat ik meestal zal gaan schaven met de 3mm messen, omdat ik veel met hardhout als ebben, slangenhout en pernambuco zal werken. Daarnaast ook esdoorn en Fichte en alle stammetjes ander hout waar ik mijn handen op kan leggen.

Ik ga vanzelf ervaren of er verschillen zijn in het instellen van de wegwerpbeitels en de 3mm HSS messen. Ik zal binnenkort even mijn ervaringen posten. Heeft iemand al ervaring met het slijpen van die laatste m.b.v. een Tormec met diamantsteen c.q. japanse steen? Zijn er daarbij aandachtspunten?

Ik heb de messen besteld bij: METABO Archive
Daar staat overigens bij de wegwerpbeitels nadrukkelijk dat die herslijpbaar zouden zijn. Ik ga het meemaken.

Top, zo'n forum waar je op niveau over onderwerpen kunt overleggen. :):):)
 

munckf

Actieve deelnemer
Bij eerdere schaafmachines heb ik wel eens geprobeerd om diep gevlamd esdoorn te schaven. Dat leidde meestal tot het "weghappen" van sommige vlammen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij een schaafmachine "in eigen beheer", waarbij ik de beitels in topconditie kan slijpen/afstellen, in plaats van een werkplaatsmachine waar Jan en alleman op werkt.

Iemand succesvolle ervaringen met diep gevlamd esdoorn op een vlakbank? Zijn er tips om de kans op uitbreken van de vlammen zo klein mogelijk te maken? Of moet ik dat werk toch maar blijven doen met de tandenschaaf?Tandenschaaf 2.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je veel met harde en vooral kalkhoudende houtsoorten gaat werken, kan je ook nog een set messen met een hardmetalen snijkant voor die machines kopen. Messen weer scherpen gaat goed op de tormek met hulpstuk. Maar omdat het vrij traag gaat en de meeste mensen het slijpen van hun messen eigenlijk te lang uitstellen, omdat ze tegen het afstellen op zien, kan je er beter een set bij kopen en ze naar een slijperij brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.