Beitelrekje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mijn beitels komen uit 1972 Nooitgedagt met kunststof handvat, een jaar of 5 terug een setje Pheil met houten handvat gekocht maar ik grijp toch altijd naar de Nooitgedagt. Ik vind het kunststof handvat toch prettiger.
Gelukkig verschillende smaken. Ik wil een stuk of 8 nooitgedagt beitels voorzien van een houten hecht. Dit zijn wel de allegoedkoopste nooitgedagt beitels met een zwart ijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Even een vraagje: heeft er iemand ook nog oude handvatten van Nooitgedagt beitels ergens (zien) liggen? voor een 50 mm zoek ik nog een handvat.

Nooitgedagt had eerst de steelbeitels met die peervormige handvatten. Die beitels hadden ook opgelegd staal. Het staal kwam uit Sheffield. Dit noemde men het 'Hollands model'.
Rond 1928 is men bij Nooitgedagt begonnen met Zweeds staal en ook het 'Zweedse model' (zoals ook op de foto). Ze lijken op de beitels van Berg.

Het maakproces van Nooitgedagt beitels komt redelijk overeen met de procedure van Berg beitels. De Berg beitels zijn (vind ik) iets verfijnder.

Vaak wordt gezegd dat Nooitgedagt beitels zacht zijn, maar ik denk dat dit meer het gevolg is van 'even snel slijpen op de amaril', dus oververhitting. Zo slijpen gebeurde op grote schaal sinds de jaren zeventig. Een graadje meer of minder, dat maakte niet uit. Stoppen als de beitel blauw werd). Mijn eigen Nooitgedagt beitels dateren uit 1970 (met de doorzichtige rode plastic handvatten en zijn nooit oververhit geweest en blijven net zo lang scherp als de beitels van Berg (die ik ook heb).

De beitels van Ferdin Rubens lijken erg op die van Nooitgedagt. Ik denk dat beide bedrijven een goede 'samenwerking' hadden, maar niet elkaars producten maakten, maar dit is een veronderstelling van mijn kant. De zonen van de oprichter hebben het vak ook moeten leren en zijn onder andere bij Duitse bedrijven in het mekka van gereedschapsindustrie daar (Wuppertal e.o.). Daar was volgens mij Ferdin Rubens ook gevestigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb er laatst 5 gekocht bij een marktplaatshandelaar. Ed in grootebroek. Hij heeft regelmatig handvaten voor beitels te koop. Je kan hem altijd een berichtje sturen. Ik heb al vaker dingen bij hem gekocht en altijd snel en correct gelopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Even een vraagje: heeft er iemand ook nog oude handvatten van Nooitgedagt beitels ergens (zien) liggen? voor een 50 mm zoek ik nog een handvat.

Nooitgedagt had eerst de steelbeitels met die peervormige handvatten. Die beitels hadden ook opgelegd staal. Het staal kwam uit Sheffield. Dit noemde men het 'Hollands model'.
Rond 1928 is men bij Nooitgedagt begonnen met Zweeds staal en ook het 'Zweedse model' (zoals ook op de foto). Ze lijken op de beitels van Berg.

Het maakproces van Nooitgedagt beitels komt redelijk overeen met de procedure van Berg beitels. De Berg beitels zijn (vind ik) iets verfijnder.

Vaak wordt gezegd dat Nooitgedagt beitels zacht zijn, maar ik denk dat dit meer het gevolg is van 'even snel slijpen op de amaril', dus oververhitting. Zo slijpen gebeurde op grote schaal sinds de jaren zeventig. Een graadje meer of minder, dat maakte niet uit. Stoppen als de beitel blauw werd). Mijn eigen Nooitgedagt beitels dateren uit 1970 (met de doorzichtige rode plastic handvatten en zijn nooit oververhit geweest en blijven net zo lang scherp als de beitels van Berg (die ik ook heb).

De beitels van Ferdin Rubens lijken erg op die van Nooitgedagt. Ik denk dat beide bedrijven een goede 'samenwerking' hadden, maar niet elkaars producten maakten, maar dit is een veronderstelling van mijn kant. De zonen van de oprichter hebben het vak ook moeten leren en zijn onder andere bij Duitse bedrijven in het mekka van gereedschapsindustrie daar (Wuppertal e.o.). Daar was volgens mij Ferdin Rubens ook gevestigd.
Interessant. Ik heb sinds kort een bescheiden verzamelinkje van antieke Ferdin Rubens schietbeitels. Het is me opgevallen dat vaak de handvaten van Nooitgedagt en Rubens sterke gelijkenis vertonen. Ik heb gezocht naar een zakelijk verband tussen de twee bedrijven. Nog niet gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Interessant. Ik heb sinds kort een bescheiden verzamelinkje van antieke Ferdin Rubens schietbeitels. Het is me opgevallen dat vaak de handvaten van Nooitgedagt en Rubens sterke gelijkenis vertonen. Ik heb gezocht naar een zakelijk verband tussen de twee bedrijven. Nog niet gevonden.
Het is maar een aanname van mij. Ferdinand Rubens uit Wuppertal (met het belletje als merkteken) maakte ook Friese doorlopers (net zoals Nooitgedagt). Dat een Duits bedrijf uit Wuppertal zomaar Friese doorlopers zou gaan maken, komt mij wat vreemd over (even terug naar de tijd van toen). Dan mag je aannemen dat er (zakelijke) relaties waren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Waarom zou je dan heften kopen? Je hebt er eentje of je weet iemand met een draaibank, klaar is kees.
Ik heb geen draaibank en ik wil dan wel een exacte kopie van een origineel. Dus berkenhout. De afmetingen heb ik wel. De slagring onder en de ring boven worden dan wel wat anders.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Je kunt een exacte kopie van een heft maken, hoe anders zouden de kant en klare gemaakt worden?
Op de foto een Nooitgedagt die ik heb gekopieërt van het oude origineel dat volledig vergaan was.
Zie rechts op de foto.
Nooitgedagt heeft diverse soorten heften gemaakt in de loop der tijd, de bolle vormen voor zwaarder werk, de "peren" en uiteraard het meest gangbare model, echter ook weer in diverse formaten.
De ringen boven en onder maak ik meestal van een messing T-stuk voor gas of water.
DSCF4441.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Weet jij @Wilco Flier wat de achterliggende gedachte kan zijn geweest om berk te gebruiken?
Ik vind het namelijk wel leuk om eens te proberen, maar wil eerst meer weten over het doel.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nee, heb geen idee naar de reden. Ik heb een 40mm beitel waarvan toen ik het kocht, me direct opviel dat het handvat geen beuken en geen essen was. Wat nazoeken op het internet kwam berkenhout naar voren. De beitel wordt vrij intensief gebruikt, met klopper, maar het blijkt verrassend taai.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Bedankt, daar ga ik ook eens naar op zoek. Er is nog wel een aantal beitels hier die een nieuw heftje kunnen gebruiken...
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hoi Wim, Hier ook altijd alles netjes geordend aan de wand zodat ik gelijk overzicht heb!
Niets fijner als een eigen werkplaatsje voor jezelf!
De nooitgedagt beitels ben ik ook erg zuinig op en worden altijd bijgehouden op de Tormek, evenals de nooitgedagt gutsen waarvan ik het hulpstuk van jou dankbaar gebruik,
20220721_152653.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mooi georganiseerd. Zo'n zagen rek is wel leuk alleen heb ik geen idee waar ik die moet komen.
Ik moet dat zwarte mdf toch wel 2 keer per week afstoffen anders ziet het er niet meer uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.