Beitelrekje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ben al even bezig om ruimte te krijgen in mijn werkplaatsje. Inmiddels kan er weer doorheen gelopen worden. Er moet nog wel wat opgeruimd worden. Keuzes maken om gereedschap weg te doen: niet mijn sterkste punt en dan druk ik mijn nog mild uit. Hierdoor ben ik elke keer een uur bezig om ruimte te maken en mijn spullen te zoeken.
Dat dit niet de weg is was al snel duidelijk. Nieuwe werkbank gemaakt en de boel heringericht. Het veel gebruikte gereedschap op de wand gezet. Dan kom je bij je beitels en schroeverdraaiers hoe ga je die goed ophangen? Nu ben ik nog wat Nooitgedagt beitels "kwijt", liggen ergens in zakken op zolder, maar toch een assortiment op de wand geplaatst.
Beitelrekje.jpeg
Gemaakt van zwart mdf.
Het plekje in het midden is gereserveerd voor een nieuwe beitel. Ik weet niet of jullie de beitels van Mappa tools op de ODH hebben gezien maar ik stond er de hele tijd met mijn rug naar toe. Zal ik er eentje nemen? Nou daar lag ik wakker van. Dat was de reden om snel een rekje te maken. Zit toch nog wel wat werk in voor alles netjes en evenwijdig is. Ik heb er dus maar eentje besteld. Ja wanneer komt ie welke maat? Dat zie ik nog wel. Handvat moet wel bij de nooitgedagt modellen passen, dat word nog wel een dingetje. Van zo'n beitel meteen het handvat eraf slopen?
Ik merk dat het me rust geeft als ik zo makkelijk bij mijn spullen kom. Ook de nieuwe regeling van Kor Minder fijnstof, dat is pas fijn! voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Zo zit er op mijn draaibank geen stofafzuiging. Ik heb er ook 30 cm schuurschijf op en dan komt er wel veel stof in de ruimte. Ik zie nu precies wanneer ik mijn stofmasker af kan zetten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi rekje. Ja, de combinatie MDF en Danish oil geeft een verrassend mooi resultaat, zelfs op ``gewoon`` MDF werkt Danish oil goed (maar... eigenlijk wil ik niet meer werken met MDF)

Ander punt: Is de derde beitel van rechts, de vermoorbeitel dus, van Ferdin Rubens? Hoe goed vind je die?

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou zeggen een nooitgedagt. Mijn nooitgedagt beitels hebben in ieder geval gelijk lijkende heften. Volgens mij bedoel je schietbeitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou zeggen een nooitgedagt. Mijn nooitgedagt beitels hebben in ieder geval gelijk lijkende heften. Volgens mij bedoel je schietbeitel.
Je hebt gelijk, dit wordt een schietbeitel genoemd. Met vermoorbeitel wordt gewoonlijk een heel zware beitel bedoeld. Bij Nooitgedagt heb ik dit type handvat nog niet gezien. Bij Ferdin Rubens wel.

Klaas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mooi rekje. Ja, de combinatie MDF en Danish oil geeft een verrassend mooi resultaat, zelfs op ``gewoon`` MDF werkt Danish oil goed (maar... eigenlijk wil ik niet meer werken met MDF)

Ander punt: Is de derde beitel van rechts, de vermoorbeitel dus, van Ferdin Rubens? Hoe goed vind je die?

Klaas
Klaas een vermoorbeitel of hakbeitel in modern nederlands ligt er wel 50 mm van Robert Sorby maar die staat niet op de foto. Dit is trouwens wel een geweldige beitel. Ik gebruik hem steeds meer voor kleiner werkjes. Terwijl hij voor lomp werk was bedacht.

Nee chevy66 heeft het bij het rechte eind. Een Nooitgedagt schietbeitel. Ik heb deze gekregen en heb hem nog niet gebruikt. (ligt er zeker al 8 jaar) De Kirschen schietbeitel gebruik ik heel af en toe. Ik had eerst twee laden vol met beitels en nu nog een. Maar daar passen de schietbeitels niet meer bij dus die hangen nu even mooi te zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nee chevy66 heeft het bij het rechte eind. Een Nooitgedagt schietbeitel. Ik heb deze gekregen en heb hem nog niet gebruikt. (ligt er zeker al 8 jaar) De Kirschen schietbeitel gebruik ik heel af en toe. Ik had eerst twee laden vol met beitels en nu nog een. Maar daar passen de schietbeitels niet meer bij dus die hangen nu even mooi te zijn.

Ja Chevy had gelijk wat betreft de benaming. En hij suggereerde ook al dat deze schietbeitel een Nooitgedagt zou kunnen zijn. Ik heb een paar Ferdin Rubens met precies dit type handvat. Je moet altijd even opletten als Chevy iets beweert -:)

Misschien liet Nooitgedagt ooit een deel van zijn beitels bij Rubens maken, maar ben geen kenner van de historie van Nooitgedagt.

Klaas
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Nou heb ik jarenlang Nooitgedagt verkocht en ik weet zeker dat nooitgedagt alle beitels zelf maakte. Misschien dat het een korte tijd voor het einde anders was maar uit de tijd van deze beitel niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het zou ook nog kunnen dat je beitels ergens in hun lange leven nieuwe handvaten gekregen hebben. Ik heb ook ooit nog wat nieuwe oude nooitgedagt handvaten kunnen kopen en die zitten ook op andere merken beitels.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Over die handvaten is interessante informatie.
Ik zag op YT per ongeluk wat filmpjes over gebruik schietbeitels. Naar aanleiding daarvan kocht ik wat ouwe schiet- en vermoorbeitels. Ik zal ze wat opknappen tot bruikbare beitels maar zelfde handvaten laten houden en op dit forum wat plaatjes tonen.

Klaas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vind het model handvat van nooitgedagt fijner in de hand liggen dan die van kirschen. Ik had dat kirschen handvat echter liggen dus daar ging de kirschen schietbeitel in. Ik vind het, gezien het weinige gebruikt, niet zinvol om er een ander handvat voor te draaien. Ik heb vrij grote handen maar dat kirschen handvat is groot.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik vind het model handvat van nooitgedagt fijner in de hand liggen dan die van kirschen. Ik had dat kirschen handvat echter liggen dus daar ging de kirschen schietbeitel in. Ik vind het, gezien het weinige gebruikt, niet zinvol om er een ander handvat voor te draaien. Ik heb vrij grote handen maar dat kirschen handvat is groot.
Volgens mij als m'n geheugen me niet in de steek laat is de eerste bijtel links ook een nooitgedagt handvat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja dat dacht ik ook maar er staat eskilstuna op de achterkant. Ik heb er nog een van in een veel kleinere maat en die is nog "nieuw" althans het handvat is niet bewerkt met een hamer. Deze beitels komen uit de erfenis van mijn schoonvader en die heb ik nog nooit met houtbewerkingsgereedschap gezien. Ik ga er dus van uit dat dit origineel is. Zie hier een oude advertentie Set van 8 Eskilstuna beitels (45670) | Ducotools Nooitgedagt maakte heel lang al beitels voor verschillende merken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daar heb ik weer een beitel mee, waarvan ik ook dacht dat het een nooitgedagt was, maar daar bleek iets van berg als merk op te staan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Nooitgedagt heeft ook donker rode handvaten en ik dacht dat ze daar berg staal voor gebruikten.
Heel waarschijnlijk haalde nooitgedagt het staal uit het hoge noorden en maakten ze daarvan beitels. Voor zich zelf en voor andere. Sandvik was de grootste afnemer meer dan de helft van de omzet. Daar maakten ze ook de beitels voor. Die zijn dan weer korter. Zo zie je ook kortere nooitgedachtbeitels. Ja toen ze besparen gingen was het ook het begin van het einde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb ooit een setje beitels van sandvik met zwarte handvaten gekocht. De rest van mijn beitels zijn krijgertjes. Ik ben maar gestopt met opberg rekjes te maken. Er komen elke keer weer maten bij, die ik nog niet had. Ik heb ook nog nooitgedagt beitels met een peervormig handvat. Zonder slagring. Volgens mij al vrij oud.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja ik heb zo'n peervormig handvat nagemaakt. Wat hier achter zit is dat je deze beitels duwt met de kracht uit je schouder. Moet natuurlijk wel echt scherp zijn. Werkt wel bij normale houtsoorten.
Die zwarte zijn zeker niet slecht. Wel korter.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mijn beitels komen uit 1972 Nooitgedagt met kunststof handvat, een jaar of 5 terug een setje Pheil met houten handvat gekocht maar ik grijp toch altijd naar de Nooitgedagt. Ik vind het kunststof handvat toch prettiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.