beginners project Nick Gibbs

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Al snel na het posten van je eerste vraag heb ik opgemerkt dat een timmerpaneel minder geschikt is om een nestkastje van te maken, vanwege de geringe vochtbestendigheid van de lijmnaden.
Mijn nestkastjes heb ik van brede planken gemaakt. Als jouw favoriet bouwmarkt die niet heeft, zijn er wellicht andere zaken in de buurt. Kijk daarbij niet alleen naar bouwmarkten, maar ook naar houthandels en timmerbedrijven.
Timmerpanelen worden overigens gebruikt voor het maken van kastjes, boekenkasten, schappen, e.d. Meubels voor gebruik binnenshuis, dus.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Ok bewaar ik dat paneel voor een binnen project (leek me ook al lomp te zagen met mijn geen skills..) en kijk ik verder voor correct hout voor het nestkastje!
Mijn timmerman even een berichtje sturen!
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Kan dinsdag al bij de timmerman gaan kijken!
En wil zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Anders maakt die meneer het hele project voor me in een half uur 😉
Maar bedankt voor alle snelle en goede tips!!!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als oefen werkstuk is het heus een leuk kastje
maar echt praktische is het niet mat al die verschillende maten

je kunt bij een nestkastje prima alles uit 1 breedte zagen.
je hebt een deel nodig van een cm 15-20 breed voor veel vogels is een inwendige maat van 12 cm al voldoende
dergelijke kastjes kan je prima uit een pallet maken (wel even goed schuren)
Die schuinte steekt niet zo krap het belangrijkste is dat je alles onder de zelfde hoek zaag.
je kan ook eerst de 4 zijden in elkaar zetten en in 1 keer zagen.

zie hier de maten per vogelsoort
http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=81EB312E-B425-A7FC-8502C3F04031FFE8
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kan dinsdag al bij de timmerman gaan kijken!
En wil zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Anders maakt die meneer het hele project voor me in een half uur 
Maar bedankt voor alle snelle en goede tips!!!

Als je hout zoekt voor buiten kan je ook kijken waar bij jou in de buurt gesloopt wordt, dan kan je misschien wat hout uit de container meenemen, kost het je niets.
Ook handig om wat gratis stukjes te hebben waarop je eerst oefent zodat je vaardigheid hoger wordt en meteen merkt tegen welke problemen je aanloopt voordat je duur hout koopt om een definitief werkstuk te maken.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
zo de tijd is omgevlogen met nauwelijks tijd voor woodworking. Ik ben voor het project aan het zagen geslagen en merk dat een futsel plank wel redelijk handig zou zijn voor goede haakse stukken.

Ik kom een voorbeeld tegen:
http://www.cursusmeubelmaken.nl/tips-en-trucs/futselplank

maar die meldt dat het voor rechtshandig is, ik ben zelf linkshandig. Wat is dan het verschil?

Dan kan ik me nog niet 100% voor stellen hoe dat ding te gebruiken:

"De futselplank kunt u het beste fixeren tussen de bankhaken van uw werkbank, zodat u beide handen vrij hebt om goed te kunnen "futselen". "
Hou je dan de plank met 1 hand er tegen en andere hand schaven?

Ook flink door dat boek van Nick Gibbs gebladerd, maar het geeft veel te weinig theorie en werkt erg veel met machinaal gebeuren. Dus heb boek van Paul Sellers besteld en wat films van hem zitten kijken. Dat spreekt me erg aan omdat het meer leert wat echt hout/handmateriaal is.
Ook even bij Baptist kunnen binnen lopen en een spookschaaf, japanse zaag, coping saw, guts beitel, houten hamer en wat ander spul meegenomen! Komende week meer tijd!
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ik ben gestopt met het boek van Gibbs, het gaat vrij snel richting toch aanschaffen van veel elektrisch materiaal. Begonnen met Paul Sellers, zijn boeken en zijn DVD's. Vandaag mijn 1e project afgewerkt een spatel uit vuren hout met alleen zaag, beitel, schaaf en schuurpapier. Verre van perfect maar geeft wel voldoening.
Ook veel geleerd voor verdere vervolgen. Vooral dat een Workmate niet ideaal is en een werktafel toch wel redelijk essentieel!
En voor de 1e keer werken met beitel en schaaf is toch wel weer iets wat echt leren/wennen is, maar het smaakt naar meer!
En ja de zoon heeft er al flink mee getimmerd zodat er wat gaatjes in zitten. (op de rest van de onvolkomendheden, vooral schafen met de houtnerf mee/tegen valt nog tegen).

Verder was de spatel wat aan te dikke kant zodat hij weinig praktisch nut heeft, maar ben er stiekem toch trots op!
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dat is een goeie keuze. Een gans machinepark is nuttig voor seriewerk, maar voor de occasionele houtbewerker is handgereedschap prima, en vaak ook even efficiënt. In de tijd dat je een bepaalde machine afgesteld hebt voor een bepaalde bewerking, heb je het dikwijls al lang geklaard met handgereedschap. Ik gebruik een tafelzaag om mijn hout naar de juiste afmetingen te krijgen, en ga daarna meestal verder met de hand.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Die ziet er ook mooi uit!
En mijn talent valt wel tegen. Veel vloeken op de schaaf en beitel, 2 linker handen en Paul zijn filmpjes wel 5 keer terug gekeken.
Maar zin om meer te gaan maken!

Vond het vooral gaaf dat je uit een simpel Gamma vuren plankje zoiets kan maken in een klein uur en 5 gereedschappen!
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
En iemand een tip zodat je hout kan klemmen in een work mate kan klemmen zonder dat het gaat schuiven bij beitelen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hmm, het is nogal lastig om te beitelen en schaven met een workmate. Best is om er je voet op te zetten als tegengewicht, of er zelf op te gaan zitten. Zo doet Paul het ook:
https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c
Maar het zou natuurlijk nog beter gaan met een echte werkbank. Nu heb je meteen al een volgend project :) Tip: kijk eens bij een houthandel wat ze allemaal in voorraad hebben. Je zal schrikken als je ziet hoeveel goedkoper het allemaal is dan in de Gamma (en meestal betere kwaliteit: minder knopen en rechtere planken).
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
En iemand een tip zodat je hout kan klemmen in een work mate kan klemmen zonder dat het gaat schuiven bij beitelen?
Wat BR zegt: als je te bewerken hout kort genoeg is, dan zelf op de workmate gaan zitten, als dat niet gaat de workmate tegen een plint of drempel plaatsen om verschuiven te voorkomen.
Rob
PS: die spatel is mooi. Je zou hem dunner kunnen krijgen door er aan beide zijden nog even voorzichtig met de schaaf overheen te gaan
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Er is vast ook wel iemand in de buurt met een vandikte bank die een steigerdeel wil schaven.

Niet aan te raden zitten vol met zand en ijzer. Neppe steigerdelen kunnen wel.
-Waarom niet pallethout en dan hardhout zoeken (hardhout is goed te vinden)?
-Gemeentedump vragen om een oude eiken kast, de oude bruine kasten worden weggegooid alsof de waardeloos zijn.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Dat filmpje van Paul met die workmate gaf goede tips inderdaad en meteen ook leuk project om zo'n snijplank te maken.

Werkbank staat zeker op de planning en dan ook met hout van mijn bekende timmerman, alleen eerst meer technische ervaring voor nodig.

Zal vanmiddag eens proberen die spatel dunner te schaven!
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Voor onze kleine man ook meteen een spatel moeten maken voor in de zandbak etc:)

Nu ben ik een houten hamer voor hem aan het maken. De steel is boven iets te spits toegelopen.
Rond max nog 2cm diameters.

Maar wilde de kop dan er met een deuvel boven op zetten. Gaat dat nog lukken?
Zie geen kleinere deuvels dan rond de 6mm.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Of zou ik van de steel zelf als deuvel kunnen gebruiken? Als is de kop dan misschien weer juist te klein :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.