Beginner op zoek naar goede stofafzuiging

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
De prestaties van bouwzuigers ontlopen elkaar niet veel. Ik heb een hele oude Kärcher en een jongere Festool Midi. De zuigkracht en volume ontloopt elkaar niet veel. Het verschil zit vooral in het volume vd stofzak, de filterklasse en of de slang makkelijk aansluit op je machines. Slangen die telkens van je Circelzaag of bovenfrees schieten zijn zeer ergerlijk. Een gewone Miele zuigt vloerbedekking overigens met afstand beter dan welke bouwzuiger dan ook.

Of stofafzuiging goed werkt hangt overigens ook veel af van het elektrisch gereedschap zelf. Mijn afkortzaag van Festool en de schuurmachines van Festool hebben erg goede stofafzuiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mickel Moen en jdruwe

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Het is dat ik er al één heb, maar dit is een prima starterskit... ik heb een 60 ltr vat maar dat is te groot om nog bovenop een stofzuiger te kunnen bouwen, dat zou hiermee wel lukken
Ow, dat lijkt me inderdaad wel een goede om mee te starten, thx!
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De prestaties van bouwzuigers ontlopen elkaar niet veel. Ik heb een hele oude Kärcher en een jongere Festool Midi. De zuigkracht en volume ontloopt elkaar niet veel. Het verschil zit vooral in het volume vd stofzak, de filterklasse en of de slang makkelijk aansluit op je machines. Slangen die telkens van je Circelzaag of bovenfrees schieten zijn zeer ergerlijk. Een gewone Miele zuigt vloerbedekking overigens met afstand beter dan welke bouwzuiger dan ook.

Of stofafzuiging goed werkt hangt overigens ook veel af van het elektrisch gereedschap zelf. Mijn afkortzaag van Festool en de schuurmachines van Festool hebben erg goede stofafzuiging.
(y)Om forumvervuiling te vermijden, heb ik op deze reactie gereageerd in mijn eigen draadje: Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Het is dat ik er al één heb, maar dit is een prima starterskit... ik heb een 60 ltr vat maar dat is te groot om nog bovenop een stofzuiger te kunnen bouwen, dat zou hiermee wel lukken
Ik heb deze en onder inbouwen is eigenlijk makkelijker, minder bochten.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Het vat met de cycloon onder de stofzuiger? Lijkt me zo'n gedoe met het legen van het vat. Kun je eens een foto posten?
Is een vaste buis die naar beneden gaat die je makkelijk kan losmaken, pak straks een foto en post deze.
Ipv 270graden heb je dan maar 90 graden bocht.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Het vat met de cycloon onder de stofzuiger? Lijkt me zo'n gedoe met het legen van het vat. Kun je eens een foto posten?
ZO dus :
foto - Copy (2).jpg

Ik had het eerst ook andersom maar besloot het om zo te doen omdat je dan minder bochten=minder verlies hebt.

Rechts in die "kast"is gewoon een simpele droog/nat bouwstofzuiger met wat isolatie materiaal rond om het geluid lager te krijgen. Dan gaat boven naat een "boomarm" zodat ik in heel de werkplaats geraak en kan wegklappen als niet nodig.

Er is genoeg speling in die buizen (niet gelijmd niet nodig) zodat je die kan losmaken en vat ervanonder kan halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Ah, nou snap ik hem! Ik was van plan om het geheel mobiel te maken omdat ik de ene keer buiten sta en de andere keer binnen. Bij mij gaat ie inderdaad 3x de hoek om. Bij jou maar 1x, dus dat scheelt inderdaad! Maar zo kan ik het niet maken om het geheel compact en mobiel te krijgen... heeft ook geen haast want nu werkt het ook

SM-DC.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.