Je hebt al een "gat" in de markt gevonden zo te lezen. Het is doorgaans veel beter om te specialiseren in een bepaalde nichemarkt, in plaats van de zoveelste te worden die meubels gaat bouwen.
Daar is de concurrentie vaak moordend en de verdienste minimaal.
In een nichemarkt kan je het verschil maken door te durven innoveren, grenzen te verleggen, je kan blijven verbeteren omdat je een groter aanbod van werk krijgt.
Je krijgt voeling met die bepaalde markt, en kan van daaruit diversifiëren en groeien naar ander werk. Doorgaans gebeurt dat grotendeels spontaan, de "markt" gaat je een bepaalde richting uit sturen, willen of niet
Het komt er altijd op aan om je te onderscheiden van de rest om werk binnen te halen.
Waar hechten mensen belang aan? en wat laat de concurrentie liggen?
Ik krijg veel klachten te horen van mensen die een klus hebben laten uitvoeren door een aannemer en geconfronteerd worden met niet nagekomen afspraken, niet gerespecteerde levertijden, een smerige werf achterlaten etc....
Laatst zelfs eentje van mensen waar de firma er maar niet in slaagt een keuken op te leveren, gewoon wegens technische onkunde, of zelfoverschatting, of hoe je ook mag noemen.
Die mensen zitten nu al drie maand in met een puinhoop in huis. Deze mannen hoeven al niet meer op reclame te wachten, die hebben zich zelf buiten spel gezet.
Veel potentiele klanten werken beiden buitenhuis, dus krijg je als uitvoerder nogal vaak de sleutels van de woning om je werk te kunnen doen. Als de mensen 's avonds dan thuis komen en ze vinden een mooi opgeruimde woning, zodat ze vermoeid rustig in de zetel kunnen ploffen in plaats van de rotzooi van een aannemer nog te gaan opruimen dan kweekt dat heel veel goodwill bij de klant

Het is een kleine moeite voor de uitvoerder met grote gevolgen, zeer verwonderlijk dat veel uitvoerders zich deze moeite niet getroosten.
In heel dit verhaal is de "vakkennis" van de uitvoerder dan nog niet eens aan bod gekomen, kan je daar ook een meerwaarde geven dan zit je al helemaal op rozen.
Als je al deze minpunten kan vermijden dan sta je al heel ver, de mond aan mond reclame doet dan de rest wel.
En het belangrijkste van al, leer van je fouten! Veel zelfstandigen blijven jaar en dag dezelfde fouten maken, en blijven dus ter plaatse trappelen, of werken zich zelf uit de markt op die manier.