Bedombouw met lattenbodemlift

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Ik hoop dat ik dit op de juiste plek post, maar ik wil een bedombouw maken met daarin een lattenbodemlift om extra opbergruimte te creeren.

Het bed zal een enkel Auping matras van 180x200 krijgen en volgens Auping is een bodem van hardboard (gaatjesboard) meer geschikt dan een lattenbodem vanwege de (gewenste) hardheid van het matras. Indien er toch een lattenbodem wordt gebruikt moet dit min 27 latten hebben.

Nu heb ik een systeem gevonden voor dit maat matras (afbeelding 1), dit komt incl metalen frame en lattenbodems maar deze lattenbodems hebben maar 15 latten. De lattenbodem vervangen voor een andere bodem kost weer ruim 200 extra en dan wordt het erg prijzig. De leverancier kan tot nu toch ook nog geen duidelijkheid geven of ik de lattenbodem zou kunnen vervangen voor gaatjesboard.

Een alternatief is om een lattenbodemlift te kopen (afbeelding 2), alleen zijn deze er alleen voor 90, 100 of 140cm breedte. Ik kan dan zelf een frame maken voor het gaatjesboard dacht ik en de uitvoering voor 140cm breedte te gebruiken. Deze uitvoering kan tot max 50-60kg, en het matras alleen is 35kg dus incl frame zou ik daar binnen blijven.

Heeft iemand advies wat (niet) te doen en waar op te letten?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • bed lift.png
    bed lift.png
    247,2 KB · Weergaven: 7
  • 01192247_0.jpg
    01192247_0.jpg
    8,8 KB · Weergaven: 7

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Is afbeelding 1 niet te combineren met een plaat gaatjesbord? Die 15 latten liggen dicht genoeg bij elkaar om te voorkomen dat de plaat breekt, zeker met een hard matras erop.
Ik heb trouwens ooit een studentenkamer ontruimd (niet de mijne) waar zo'n dichte bedbak was gecombineerd met een bodem van gaatjesbord. Zonder al te diep op de details in te gaan: zorg voor voldoende ventilatie!
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik zou in plaats van gaatjesboard kiezen voor 2 dwarsgespannen auping bedbodems. Je wil niet dat je matras weg rot door onvoldoende ventilatie. Dan giove beslag met de 1350 N gasveren.
 
T

The Freeman

Guest
Misschien kun je overwegen om de bedombouw zo hoog te maken dat je voldoende ruimte hebt om onder je lattenbodem van 27 latten of je dwarsgespannen bodem van Auping lades te kunnen maken.

Hierdoor heb je meer keuze voor lattenbodems als daar je voorkeur naar uitgaat en de constructie is eenvoudiger.

En ik ben het erg eens met Kor. Zorg voor voldoende ventilatie. Een mens verlies per nacht 1 - 2,5 l vocht en 25% daarvan wordt opgenomen door het matras!

Succes met het bedenken van je oplossing en super als je daar later foto's van zou willen posten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Is afbeelding 1 niet te combineren met een plaat gaatjesbord? Die 15 latten liggen dicht genoeg bij elkaar om te voorkomen dat de plaat breekt, zeker met een hard matras erop.
Ik heb trouwens ooit een studentenkamer ontruimd (niet de mijne) waar zo'n dichte bedbak was gecombineerd met een bodem van gaatjesbord. Zonder al te diep op de details in te gaan: zorg voor voldoende ventilatie!
Ik zie de champignonkwekerij al voor me!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Die giove bedveren kosten met gasveren nog geen 100 euro. Koop je twee gebruikte auping spiralen erbij, moet je voor onder de 200 totaal lukken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien kun je overwegen om de bedombouw zo hoog te maken dat je voldoende ruimte hebt om onder je lattenbodem van 27 latten of je dwarsgespannen bodem van Auping lades te kunnen maken.
goed idee
de bovenhoogte van mijn matras is op stoelhoogte
daardoor heb ik onder de vering nog plaats voor heel grote lades
het voordeel is dat ik 's morgens mijn lijf niet uit bed moet hijsen
gewoon de voeten tot op de grond laten zaken en wegstappen
en 's avonds moet ik me niet laten vallen om te gaan slapen
gewoon gaan zitten en me omdraaien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.