Barkastje restaureren

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Intussen ben ik ook begonnen met de restauratie van het art deco tafeltje met de vierkantjes. Alle vierkantjes eraf gehaald. Eiken balkjes perfect 2x2cm geschaafd en verlijmd. 8 naast elkaar met de nerf alternerend. Ik had er nog 4 maar het nerfpatroon op de kopse kant paste niet bij de andere. Die 8 gaik volgende week op school in reepjes zagen en die reepjes op het blad lijmen.IMG_20220310_201014.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok en ZotVanHout

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Het blad met de vierkantjes is weer een stap verder. Ik heb deze lijn per lijn gelijmd, geklemd en laten drogen.
1 fout gemaakt: ik heb dit vorig weekend in de zon op mijn terras gedaan. Door de warmte zijn een paar reepjes een beetje krom getrokken. Jammer maar op te lossen met lijm en zaagsel. Nu nog veeeeeeeeeel schuren haha. de reepjes zijn niet allemaal even dik.
Op mijn avondschool hebben we eigenlijk alleen machines voor grote projecten. Ik moest deze reepjes van 5mm dus zagen op een paneelzaag :-( Gelukkig met hulp van de leerkracht om het veilig te doen).
Ik vind het een mooi effect! 20220323_075236.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en klaas0639

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Een week later ben ik weer weinig opgeschoten want de les in de avondschool kon weer niet door gaan... :cry::cry::cry: en om het blad te maken heb ik de machines op school nodig. Zucht

Intussen heb ik ook dit bijzondere tafeltje kunnen oppikken! Het meeste herdtelwerk is lijmen en schuren. Maar ook hier is het blad er slecht aan toe. Er zaten een paar losgekomen vierkantjes bij maar er ontbreken er een 15tal. Zoals je ziet, hebben ze een mooi dambordpatroon. Is dit nu enkel door de nerfrichting? Waar moet ik op letten om dat ook te bereiken met de nieuwe? Uiteraard moet ook hier het hele blad terug afgeschuurd worden en terug oliën.

Bekijk bijlage 114691Bekijk bijlage 114692
In februari pikte ik dit tafeltje dus op. Wat een werk was het om dat blad te herstellen! Ik heb het helemaal vernieuwd met eiken vierkantjes. Doorhet lijmen was het plankje helemaal krom getrokken. Maar met wat valsspelen 😉 is het me toch gelukt. Niet perfect maar het tafeltje is wel in eer hersteld. Ik vind het prachtig geworden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.