Barkastje restaureren

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
@ZotVanHout

Het lijkt hol op de foto maar is niet zo. Er is aan de 4 kanten een rand gefreesd maar niet over de hele lengte. Daardoor lijkt dat zo. Zie ook onderstaande foto.

Na het opschuren ziet het er al wat frisser uit. Ik hoop dat ik het goed krijg... bijzonder tafeltje. Zo heb ik er nog geen andere gezien.
20220206_155749.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het tafeltje komt uit ongeveer dezelfde tijd als het kastje denk ik. Er zitten hier op het forum mensen die daar meer verstand van hebben. Leuk tafeltje.

Het blad lijkt nogal hol te staan. Misschien moet het blad verder gedemonteerd om te kunnen proberen het weer vlak te krijgen.
Wel een uitdagend projectje.

Klaas

PS: Ik had je bericht niet goed gelezen. Hol staan van het blad lijkt maar zo. Ik snap het. Goed om te horen :)
 
Laatst bewerkt:

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Oeps ja, 1 foto verwijderd. Dat heb je met gepruts op kleine schermpjes. 😉

Het blad is trouwens een klep, daaronder heb je een opbergvakje zoals een lessenaar. Ook leuk: aan de binnenkant zit een fleurig stofje!
De zijkanten van het blad hangen allemaal los maar zijn in goede staat en passen nog perfect in elkaar. Dat is dus gewoon een kwestie van lijmen. De vierkantjes zijn de grootste uitdaging. En hopen dat de les deze week gewoon doorgaat!

20220206_132018.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
In een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO). Ik weet niet of jullie iets gelijkaardigs hebben in NL?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Zalige filmpjes! Die schommelstoel en dat nachtkastje, wat een vakmanschap
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Eindelijk terug les!
Eerst de eik voor het nieuwe blad gezaagd geschaafd en gelijmd.
20220210_185849.jpg

Daarna wou ik de zijkanten terug lijmen maar bij het opspannen kwam er teveel spanning op de dunne gebogen zijkanten waardoor die vervormden. Ik had schrik dat het gebogen glas er niet meer zou inpassen dus dat toch weer losgelaten.

De zijkanten er weer goed aan gelijmd.
20220210_195610.jpg

Daarna nog geprutst om de bodemplaat op maat te krijgen. En toen was de les jammer genoeg alweer voorbij...
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ook met mijn leraar mijn andere projectje bekeken, nl het blad met de vierkantjes... hehe, volgens hem is het olm, in ieder geval geen eik. Hij stelde voor om ze allemaal te verwijderen en allemaal opnieuw te doen! Het zijn er zo'n 250... héhé dat wordt leuk!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Over het algemeen wil ik bij een restauratie zo weinig mogelijk vervangen. In het geval van de 250 vierkantjes dacht ik toch aan allemaal vervangen maar durfde het je niet voor te stellen.
Goed is dat je leraar het wel durfde :giggle:. De tafel zal er fraai uit gaan zien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
JA! Het wordt wel echt een uitdaging zeg. Ik ben van nature niet echt een pietje precies maar ik wil dit wel tot een goed einde brengen. Ik vind het zo'n leuk tafeltje! Hij stelde ook voor om de nieuwe vierkantjes met kops hout te maken voor de stevigheid. Deze nu zijn nogal broos (1mm dik)
Maar goed, aan het tempo van 1 les van 3u/week, gaat het nog wel eventjes duren. De volgende les zal ik nog nodig hebben om het barkastje af te werken. Dus ik vrees dat ik pas over 2 weken hieraan kan beginnen. De voorbereiding kan ik thuis doen maar de vierkantjes maken niet.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Intussen weer wat verder.
Het barkastje heb ik klaar! Het is zeker niet perfect 🙈 ik denk dat jullie wel wat opmerkingen zouden hebben maar goed. Veel geleerd! En een mooi kastje krijgt toch een 2de leven.
Een geïnteresseerde wou het kopen en koos voor een grijsblauwe kleur.
20220227_164645.jpg20220227_164600.jpg20220227_164627.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.