Barkastje restaureren

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Heerlijk nieuw projectje! Dit barkastje vond ik gisteren in de kringwinkel maar in verschrikkelijke staat. Ik twijfelde maar kon het niet laten staan 😊.

Ik heb eerst het glas eruit gehaald en veilig opzij gelegd. Vervolgens de vieze bodem eruit, ook het lelijke bovenblad er af. Slotje eruit en ligt nu in azijn.

Bodem ga ik vervangen door een mdf plaat. Bovenkant waarschijnlijk ook, alles wordt geschilderd. Of zou ik het bovenblad toch vervangen door eik voor een meer authentieke restauratie? Bedoeling is om het weer door te verkopen... En met de houtprijzen twijfel ik of het de moeite is....

Benieuwd wat jullie er van vinden...
20220122_151152.jpg20220122_161613.jpg20220123_094835.jpg20220123_133318.jpg
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Onderkant zou ik in triplex doen. bovenzijde in het zelfde hout als er eerst op zat. Is dat eik dan ook in eik teerug. Zie je op tegen de prijs van eik? kijk dan eens naar constuktie eik, das een stuk goedkoper. Daar zitten wel wat meer noesten in maar dat zat bij die oude ook.
Gewoon mijn mening.

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Scoor twee reststukken parket met een eiken toplaag en maak daar zowel de bodem als het bovenblad van. Je kan van het bovenblad daar ook de zijkanten mee afwerken. Gewoon smalle strookjes zagen en met de houtkant tegen de zijkant van het blad aan plakken. daarna schoonzagen en kanten breken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Scoor twee reststukken parket met een eiken toplaag en maak daar zowel de bodem als het bovenblad van. Je kan van het bovenblad daar ook de zijkanten mee afwerken. Gewoon smalle strookjes zagen en met de houtkant tegen de zijkant van het blad aan plakken. daarna schoonzagen en kanten breken.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
@Frederik

Waarom triplex ipv mdf voor de bodem? Wat is het voordeel?

Voor de bovenkant: ik heb het gekocht met een rot triplex plaatje van een paar mm. De rest van het kastje is eik, dus ik vermoed het oorspronkelijke blad ook. Ja, t gaat mij vooral over de prijs. Ik heb natuurlijk niet zo heel veel nodig. +/-70x40cm, en 2cm dik.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
@Frederik

Waarom triplex ipv mdf voor de bodem? Wat is het voordeel?

Voor de bovenkant: ik heb het gekocht met een rot triplex plaatje van een paar mm. De rest van het kastje is eik, dus ik vermoed het oorspronkelijke blad ook. Ja, t gaat mij vooral over de prijs. Ik heb natuurlijk niet zo heel veel nodig. +/-70x40cm, en 2cm dik.
Triplex werd vroeger vaker gebruikt voor bodems mdf bestond nog niet. Das mijn redenering als je gaat "restaureren"
Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Dit is volgens mij een theekastje, op dat bovenblad hoort een dienblad. Ik denk dat de bovenkant niet afgewerkt is.
Ik denk dat het bovenblad ooit verloren is gegaan, het plaatje nu was er op genageld, Urgh!
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Kan iemand mij ook meer vertellen over de leeftijd en waarde van zo'n kastje? Ik zie ze wel vaker passeren op IG enzo, in verschillende uitvoeringen en formaten. Vind ze prachtig!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik ben het met VanDikte eens. Eiken bovenkant. MDF zou ik echt zonde vinden. Leeftijd en waarde durf ik niet in te schatten. Er is wel steeds meer vraag naar dit soort oude meubels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Wij hebben een soortgelijk kastje staan (met een dienblad er op), iets meer bewerkt hout, ongeveer uit 1925 (schatting)
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
IK denk dat het kastje een kleine honderd jaar is, Het is een theekastje waarop een (vaak ovaal) dienblad stond . Toepassen van MDF - al of niet gefineerd - vind ik lichtelijk bizar. Als het mijn kastje was zou ik zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke blijven. Maar het is niet mijn kastje.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ik heb deze week bij de lokale houthandelaar eik gekocht (mooie prijs gekregen!). Ik heb intussen ook het kastje al een eerste keer met de hand geschuurd. Er is wel een groot kleurverschil tussen de nieuwe eik en het oude kastje. Gaat dat verdwijnen met oliën denk je?

Jammer genoeg kon de avondles niet doorgaan omdat de leraar in Quarantaine zit. Hopelijk komende week wel les en dan kan ik verder.


20220129_120333.jpg
 

Bijlagen

  • 20220129_120326.jpg
    20220129_120326.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 17

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Een week later ben ik weer weinig opgeschoten want de les in de avondschool kon weer niet door gaan... :cry::cry::cry: en om het blad te maken heb ik de machines op school nodig. Zucht

Intussen heb ik ook dit bijzondere tafeltje kunnen oppikken! Het meeste herdtelwerk is lijmen en schuren. Maar ook hier is het blad er slecht aan toe. Er zaten een paar losgekomen vierkantjes bij maar er ontbreken er een 15tal. Zoals je ziet, hebben ze een mooi dambordpatroon. Is dit nu enkel door de nerfrichting? Waar moet ik op letten om dat ook te bereiken met de nieuwe? Uiteraard moet ook hier het hele blad terug afgeschuurd worden en terug oliën.

20220206_124945.jpg20220206_125049.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.