Bandschuurmachine ELU MHB90 reparatie

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Wel, het vordert niet snel en ik verlies zo natuurlijk jullie aandacht :), maar er is weer enige voortgang. Ik heb de lagerring uit het huis kunnen tikken nadat ik het eerst een dag in de week heb gelegd met Imal (ik weet niet of dat echt heeft geholpen maar tussen de lagerring en huis bleek enige lichte roestvorming. Dat doet mij vermoeden dat de Imal heeft geholpen).

Het probleem waar ik nu mee geconfronteerd word is het terugbevestigen van het stalen ringetje (lagerhuisje) in het plastic frame; zie mijn fotonr. 12 uit mijn post van 27 april in dit draadje. Weliswaaris gaat dit ringetje er klempassend in maar ik zou er graag wat lijm toevoegen tijdens het plaatsen, want ik vertrouw het niet.
Welke lijm zouden jullie gebruiken. Ik ken geen lijm die goed hecht op plastic en metaal.

mvg
klaas0639
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Een goede ca.lijm zal hier best z'n werk doen (bv. van Zap en dan de thin uitvoering kiezen)
Ik weet uit ervaring dat deze heel goed op metaal hecht, of/hoe hij op het kunststof hecht zul je met een proefje moeten ondervinden door ergens op een plekje waar het geen kwaad kan een
druppeltje te proberen.
Wel alle te lijmen delen ontvetten met alcohol, fijn op schuren, en weer ontvetten met alcohol.
Let wel op: de lijm is super dun en kruipt overal in (ook waar je het niet zou willen) en de opening in het flesje is redelijk groot!
Ik gebruik extra opzet naaldjes voor deze flesjes lijm zodat je exact kunt doseren, mocht je hier niet aan kunnen komen, laat me maar weten.
Ik kan er altijd een paar opsturen.
Peter.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Flyer.
Ik heb een paar dagen geleden wat proefjes gedaan met 3 verschillende varianten lijm.
1. Epoxylijm van Bolivia. Een 2 componenten epoxy houtrotvuller.
2. De thyxotrope epoxy GT600 met als harder de 355 van Polypox.
3 De seconde lijm van Bison Een gel-type

Geen van deze drie hechten goed op kunststof, blijkt mij
Een echt dunne lijm zoals Flyer hierboven noemt durf ik niet aan uit vrees voor verontreiniging van mijn nieuw lager. Want het lager moet eerst in het metalen huisje worden geplaatst en pas daarna kan dit huisje+lager, (huisje is niet meer dan een ringetje; een insert) in het kunststof motorschild worden terug-gelijmd.

Eigenlijk vreesde ik al dat het kunststof moeilijk is te lijmen (vandaar de proefjes) Ik hoop hier een gouden ervarings-tip te horen :)

Ik ben benieuwd.

met groet
klaas0639
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Klaas,
Om verontreiniging van het lager tegen te gaan zou je het gedeelte wat niet verlijmd moet worden kunnen insmeren met vasaline oid
Ik zie het zo: inderdaad eerst het lager in de metalen ring persen dan het geheel in de kunstof plaatsen, boven-en onderkant van het lager met een wattip insmeren met vasaline en dan pas de lijm er langs.
M.i. kan er dan weinig mis gaan.
De naaldjes die ik heb zijn zo miniscuul dat er net een mensenhaar door heen gaat, maar deze super dunne lijm zoekt zijn weg er door heen en is dan exact doseerbaar.
Maar of hij op de kunststof hecht weet ik niet, zul je moeten proberen.
Eigenlijk is de oude(re) kunstof eenvoudiger te verlijmen dan de modernere soorten.
Staat er nergens op de behuizing welk kunststof gebruikt is? (meestal 2 letters), en wordt meestal ergens aan de binnenkant van de behuizing vermeld.
Peter.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb dat laatst met pu houtlijm gedaan, hecht aan de meeste kunststoffen en staal, en klemt ook de lager vast door uitzetting.
Zal wel niet de manier van machine bouwers zijn:rolleyes:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Ronald, een testje met PU lijm zal ik ook nog toevoegen.
Het advies en aanbod van Flyer is ook interessant en ga ik ook proberen.
Kan wel weer een paar dagen duren want ben druk met een ander ""project"".
Heren, dank.

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zoals hier boven (veel) eerder beschreven verliep de vervanging van het defecte motorlager niet soepeltjes. En hoewel het waarschijnlijk tenslotte wel goed zou zijn gekomen, had ik de patiënt terzijde gelegd.

Maar....toen diende zich via dit forum (GerardV uit Friesland) een donor ELU-MHB 90 aan; van een ongeveer even oude versie als de mijne (er zijn geloof ik 5 versies en de mijne is van versie 1, 2 of misschien 3; mogelijk begin jaren 90!).

Van twee nu één gemaakt door de oude motor met huis te vervangen door de donormotor.

01_ELU_bandschuurder_motoruitwisseling_dec2015.jpg
Links de donormotor. Rechts mijn oude machine (met lager verwijderd).


Eén van de vier boutjes waarmee het motorhuis is bevestigd, zit nogal verstopt (aangewezen met de witte pen op de foto) en is alleen bereikbaar door ook de aangedreven rol te verwijderen.

02_ELU_bandschuurder_motoruitwisseling_dec2015.jpg
De witte pen wijst naar één van de boutjes waarmee het motorhuis is bevestigd (op deze foto is het donormotorhuis al gemonteerd).

05_ELU_bandschuurder_motoruitwisseling_dec2015.jpg
Vrijwel geheel weer gemonteerd (de veerplaat is ook niet al te best meer :) )


MAAR..... toen pas viel het me op dat er een scheurtje zit in de tandriem EN bij de donor ontbrak deze riem!!!
Juist deze 44 tands riem van de oudere versies is een special en is niet meer te krijgen. (de nieuwere versie hebben 66 tanden en is voor""bijna niks"" gewoon te koop)


06_ELU_bandschuurder_motoruitwisseling_dec2015.jpg
Jammer, jammer.

Is er iemand die ""op de vliering of achter in de schuur"" nog een oude versie ELU MHB90 heeft liggen? Defect is geen probleem, als er maar een 44 tands riem in zit.

mvg
klaas0639
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Zou je een close-up van de tanden van de tandwielen willen posten? Zodat het profiel goed zichtbaar is. Graag ook een paar maten er bij als dat even kan.
Misschien is dit toch ergens een standaard riem welke op veel meer dan alleen de ELU MHB90 te vinden is.

Hier valt dan al misschien iets te vinden: http://www.beltingonline.com/
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb nog wat extra gegevens over de tandriem
Lengte (zo goed mogelijk gemeten) is 340,5 mm; aantal tanden 44; steek (t) is dus 7,73 mm
De totale hoogte (dikte zo men wil) is 3,4 mm. De breedte is ruim 19 mm.
Op de site die Swake (hier boven) geeft staat een riem die heel dicht in de buurt komt. Verschillen zouden van meetfout kunnen komen. Deze riem is alleen op bestelling en bij afname van een voldoende groot aantal (wat voldoend is weet ik nog niet). Elders had ik al ergens gelezen dat één riem rond 85 Euro kost. Dus dat lijkt niet erg gunstig.

Voorlopig lijkt een donor-machine de enige weg.


Hier onder twee foto's van de riem.

07_ELU_bandschuurder_riem.jpg

08_ELU_bandschuurder_riem.jpg


mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zou je een close-up van de tanden van de tandwielen willen posten? Zodat het profiel goed zichtbaar is. Graag ook een paar maten er bij als dat even kan.
Misschien is dit toch ergens een standaard riem welke op veel meer dan alleen de ELU MHB90 te vinden is.

Hier valt dan al misschien iets te vinden: http://www.beltingonline.com/



Wel, Swake,je suggestie om contact te zoeken met beltingonline leek een gouden tip. Ik zond ze een mail op kerstavond en kreeg prompt een persoonlijke (niet autom. gegeneerde) reactie dat ze het probleem kenden maar mogelijk toch iets konden betekenen. Echter zaak ging dicht tot 4 jan. Zojuist lieten ze weten dat een minimumorder geldt van 8 stuks à 25 pond per stuk. Dat is natuurlijk voor mij geen optie.

Dus ben ik zo drammerig mijn vraag te herhalen: Heeft iemand nog een ""oude stoffige"" MHB 90 die ik kan kannibaliseren?


mvg
klaas0639

PS:
(langzamerhand kan ik zakelijk gezien natuurlijk veel beter iets anders kopen, maar zo werkt het niet bij mij)
 

kooijmanski

Nieuw lid
3 mei 2015
18
0
Hoi Klaas,

Ik zit met hetzelfde probleem:(
Na het lezen van jouw "snaarprobleem" heb ik mijn Elu even opengeschroefd. En ja hoor mijn snaar van type 2 staat op het punt van breken.
Als er nog meer mensen zijn met een 44 tands riem kunnen we misschien gezamenlijk iets ondernemen.
Het is verder een fantastische machine die we toch niet om zo'n snaartje gaan weggooien?!!

Groeten

Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
wmv dresden heeft je riempje. Zoek op nummer 050260300. Ik weet niet of je de prijs leuk vind.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Chev66: Dresden ken ik ook al. Destijds (enige maanden geleden) 85 Mark :). Dat is mijn machine van ongeveer 25 jaar niet meer waard hoor.

@woodworkpro: Ja ebay is ook langs geweest. Staat er nu een 2de hands 44 tands type?

@Kooijmanski. Ja als er hier - laten we zeggen - 5 liefhebbers zijn, begint deze optie echt interessant te worden. Goed idee.

Twee hebben we er al :)

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.