Balkje wordt beeldje

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
In de kantine heb ik voor geïnteresseerden het achtergrondverhaal van dit draadje geplaatst. Dan kunnen we het hier gewoon over hout hebben. Het vormen van het beeldje zal niet snel gaan, ik heb zo mijn momenten...

Dit is het hout:

P1030696.JPG

Het is een stuk iroko vensterbank van 40x70x325 mm, waar in de komende weken een maatje voor een bronzen beeldje uit moet komen. Dat beeldje is een souvenir uit Indonesië van een vriendin. Het hout is ook van haar afkomstig.

Over mijn ervaring met houtsnijwerk kan ik kort zijn. Toen ik een jaar of 10, 11 was vond ik het wel leuk om met mijn zakmes (dat mocht toen nog gewoon) een beetje in hout te peuteren. Mijn allermooiste werkstuk maakte ik tijdens een logeerpartijtje bij Opa en Oma. Trots toonde ik mijn prachtige dolfijntje aan Oma. Zij keek op van haar borduurwerkje en sprak: "Knap hoor jongen, maar moet hij geen huisje?". Opa kwam ook binnen, legde een vers geslachte kip op het aanrecht, zag mijn dolfijn en zei: "Da's toevallig, die zag ik net nog op de andijvie". Ik heb daarna niet veel hout meer gesneden.

Alle ingrediënten voor een foutenfestival zijn dus aanwezig: gebrek aan ervaring, geen echt houtsnijgereedschap, een willekeurig gekozen houtsoort (ooit gekregen van degene voor wie het werkstukje is bestemd, alleen daarom dus...), een flinke dosis sociale druk (daar gaan jullie voor zorgen :p ) en tot slot een vleugje pijnlijke herinneringen ;).

Morgen ben ik er niet, overmorgen verder.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en wijk0983
Hoi Kor,

Leuk verhaal, als ik zo de nerf bekijk zal het hoofd hiervan minder snel afbreken.
Houd wel rekening dat de horizontale delen ( paardenstaart) daardoor extra kwetsbaar zijn voor afbreken.

Ik verwacht (om de druk een beeeeeetje op te voeren), over morgen dus wel weer nieuwe foto's van hoe ver je al bent :p:ROFLMAO:.

Gewoon kalm aan beginnen en niet te veel in één snede willen verwijderen. Handschoen !!!!!!

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Meron, fijn dat je meekijkt. Ik heb je filmpje over het ei nog eens weer bekeken. Je hoeft van mij voorlopig geen competitie te vrezen, echt uniek mooi (y)

Edwin, dank voor de tips en de keurig gedoseerde druk 😊. Het helpt direct, ik kan nog een geringe vordering melden.

Voordat ik het herstelde model terugbracht naar de rechtmatige eigenaar heb ik het rondom gefotografeerd.
Zo heb ik mooi referentiemateriaal, tijdens het vormgeven staat de laptop met deze afbeelding op de werkbank.

8x beeldje 90%.jpg

Ook heb ik de contouren op het hout overgebracht. Gewoon het beeldje plat op het hout gelegd en met potlood een "verticale projectie" gekrabbeld. Dat was het rechter deel op de foto hieronder.
Nadat ik het beeldje had weggebracht besefte ik dat ik het beter hoog op het balkje had kunnen tekenen, zodat ik een sokkel zou hebben waarop ik mijn werkstukje in natuurlijke houding in de bankschroef kan klemmen. Dus de tekening naar links (boven) gekopieerd. Het boorgat valt mooi achter de nek, daar heb ik dus net geen last van. Ik wist al dat het beeldje er twee keer in zit, handig voor als ik mijn eerste poging verkloot...

P1030695.JPG

Dan naar de lintzaag. Achter het beeldje zit een groot stuk dat weg kan. Dat gaat vlotjes. In hoeveelheid materiaal heb ik dus al bijna de helft van de klus achter de rug :). Sokkel niet meegerekend...
Vervelende bijkomstigheid is dat ik nu ook de tekening op de rugzijde kwijt ben en die is nog hard nodig om de zijden te vormen. Dus gauw terugplaatsen met duct tape.

P1030700.JPG

De tekening op de rugzijde is nu weer op zijn plaats maar helaas op de foto niet erg duidelijk zichtbaar.
Sorry daarvoor.

P1030701.JPG

Nu eerst even iets over Het Plan. Het is mijn bedoeling om een maatje voor het bronzen beeldje te maken, maar geen exacte kopie. Mijn beeldje moet in grote lijnen gelijk zijn maar ik heb andere plannen met de armen.

Het origineel houdt met beide handen iets rechthoekigs omhoog. Is het een geschenk, een pillendoos, een balkje waar precies twee kleine beeldjes uit kunnen? Ik weet het niet, misschien gaat ze wel mondharmonica spelen.

Mijn versie moet in staat zijn genegenheid uit te drukken. Ik wil de linkerhand op het hart plaatsen en de rechter arm beweeglijk maken, zodat die naar keuze ontspannen langs het lichaam kan hangen of om de schouder van het origineel kan worden gelegd.

Tijd om de zijcontouren te zagen.

P1030703.JPG

Omdat ik rechts een beweegbare arm wil toevoegen kan dat deel eraf. Zo krijg je al een mooie lijn in het beeldje.
Links is het meeste materiaal blijven staan, voor linkerarm én linkerbeen. ... Linkerbeen ...
Gdvrdgdvr het Rechterbeen is weg. Op weg naar een fraaie ronding heb ik rechts niet alleen de arm maar ook het been weggezaagd.

Stevig balen is mij niet vreemd, paniek eigenlijk wel. Dus eerst maar even verder met wegzagen. Ik zie straks wel hoe ik het oplos. De gedachte om het stuk terug te lijmen laat ik snel varen. Er zit voor noodgevallen nog een exemplaar in dit stuk en op zolder ligt nog genoeg voor een heel dorp.

P1030705.JPG

En zo eindigt het zaagwerk in een ruw model en wat losse brokken waarvan tenminste één deel beter op zijn plaats had kunnen blijven.

P1030707.JPG

Nu eerst bedtijd. Ik zal lekker slapen want ik weet al hoe ik het heb opgelost, ben een beetje verder gekomen maar moet de plaatjes van de volgende fase nog even uitzoeken.

Morgen hopelijk verder.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een leuk project Kor! Neem de tijd om het foutenfestival te beperken.
Hou ons op de hoogte, ik volg...
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Zo blij te lezen dat ik niet de enige ben die in het enthousiasme van het moment af en toe wat teveel hout weghaalt waar je het later nog nodig hebt. En inderdaad is altijd wel weer op te lossen, de neutrale toeschouwer ziet het niet eens maar zelf zal je elke keer dat je dit beeldje ziet staan nog even gluren naar dat rechterbeen 😃

Bedankt voor het delen, liever het echte verhaal dan een slick filmpje waarin het lijkt of de maker alles in tien minuten en in een keer perfect maakt, daar krijg ik maar een minderwaardigheidscomplex van
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@MartijnEHV Onderweg wat hindernissen moeten nemen maakt de reis gedenkwaardig. Als ik onze vriendin beslist een foutloos cadeau wil geven kan ik beter gaan shoppen. Nu hebben we er direct een verhaal bij, dat zal ze zeker waarderen.

Hoe waardevol die leermomenten ook zijn, ik moet toch maar proberen om verder zonder brokken de eindstreep te halen. Dus eerst maar even een hulpmiddel gemaakt van een lege gevulde (o_O) koekendoos van de Makro. Heb ik direct bewijs geleverd dat dit actueel werk is. Zie de houdbaarheidsdatum op de doos ;) . Dus als ik het beeldje voor de einddatum afkrijg kan ik haar nog in de competitie inbrengen. Ik streef eigenlijk naar afronding en overhandiging voor de Kerst.

P1030708.JPG

Van de doos heb ik een stuk gebruikt om een soort omgekeerde veiligheidsbril te maken. Ik wil vanaf nu kunnen zien waar ik nog veilig iets weg kan nemen. Dat kan ik in de gaten houden door het transparantje af en toe even voor het beeldje te houden. Hoop ik...

P1030709.JPG

Ik ben nog even verder gegaan met het vormgeven. Houtsnijden kan ik het nog niet noemen. Ik heb eerst alleen de lintzaag en kolomboor gebruikt. Daarna ben ik verder gegaan met de steekbeitel, die ligt wat vertrouwder in de hand dan de messen die ik denk te gaan gebruiken. Het is wel zaak om strikt "bergafwaarts" te snijden, iroko blijkt zeer losvezelig zodra je tegen de draad in steekt.

De linkerarm begint al een beetje vorm te krijgen, met nog genoeg materiaal op de juiste plaats voor de hand op het hart. De rechterarm staat later gepland, te maken uit het afgezaagde stuk.

P1030710.JPG

Voor het per ongeluk geamputeerde rechterbeen heb ik een oplossing gevonden. Ik wil niets terug lijmen wat ik per ongeluk heb verwijderd, vind het veel uitdagender om te kijken wat ondanks het gemis nog mogelijk is. Nou, dat valt in dit geval nog best mee. Het voor-beeldje ;) zit met de knieën ver uit elkaar, waardoor op die hoogte extra breedte in het materiaal nodig is. Door een wat gracieuzere houding aan te nemen, met het rechter been schuin tegen het linker leunend, kan het beeldje toch nog een volwaardig tweede been krijgen uit het hout dat zich nog voor haar romp bevindt. Dit is beslist anatomisch verantwoord, mijn vrouw zit heel vaak zo :p

Ik heb nu alleen de rugfoto paraat, te koud om nog weer de schuur in te gaan. Maar geloof me, dat rechterbeen is terug!

P1030711.JPG

Nog even vanuit een andere hoek:

P1030714.JPG

Handigheidje: het balkje dat hierboven op tafel ligt, klem ik mee als ik het beeldje draai, wat nogal vaak nodig blijkt. Het balkje is 40x70 en door het vulbalkje van ongeveer 30 mm kan ik snel en gemakkelijk de oriëntatie wisselen, zonder lang aan de spindel te moeten draaien. Niet Nobelprijs-waardig maar het werkt wel prettig.

P1030713.JPG

Laptop met de rondom-foto's op tafel, gereedschap ernaast.

P1030712.JPG

Ben niet helemaal in topconditie maar hopelijk gauw weer verder. Volgende keer meer.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Begint toch al ergens op te lijken.
vind houtsnijden erg mooi, maar heb daar total geen inzicht in.:(
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
ik ook niet, maar goed bezig, je ziet de vorm al.

Ik volg je draadje, en over een koude hok, ik ken dat ook ;).

Succes nog.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Gisteravond laat nog even verder gegaan. Vrouwlief was al naar bed, dus had ik de keuken beschikbaar :cool:.
Dát is nog eens comfortabel houtbewerken! Lekker met de onderarmen op tafel, rustig een beetje aan het beeldje peuteren. Behaaglijk temperatuurtje, Arrow Classic Rock op de achtergrond, bodempje vloeibaar hout erbij. Het werd zomaar 02:00 uur :).
Ik heb het kopje een beetje verder vormgegeven, begint al wat op haar bronzen vriendin te lijken.
Verder voornamelijk met het afslanken van de ledematen bezig geweest, ze moet richting Bantamgewicht.

P1030716.JPG

Als je merkt dat je niet meer focust is het bedtijd.

P1030717.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en MartijnEHV

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Gaat er al erg goed uitzien. Hoe bevalt de houtsoort?

Dat je haar been eraf hebt gezaagd, herken ik wel. Soms krijg je een soort van tunnelvisie op een onderdeel dat je aan het maken bent. Je vergeet dan even dat het een deel is van het geheel, zodat je ineens een ander onderdeel verpest. Dit is voor mij de reden dat ik nooit heel lang achter elkaar aan een projectje werkt. Soms is het nodig er weer met een frisse blik naar te kijken, om zo het overzicht weer te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@BossyRangs Hou dit draadje in de gaten, volgende keer weer een andere fles. Niet dat deze dan al leeg is maar ik varieer een beetje. Het blijft aangebroken ook wel goed, er zit een conserveermiddel in :cool:
Deze is lekker licht rokerig. Heb ook nog een Laphroaig open staan, die lijkt wel uit een brandend huis gered.

@meron Ik ben met houtsnijden een absolute beginner, dus mijn mening voor wat het waard is: iroko laat zich redelijk snijden, is niet al te hard maar breekt wel erg gemakkelijk uit. Dat merk je met om de bocht frezen ook.
Je moet dus niet tegen de draad in snijden, al zal een perfect geslepen mes wel uitmaken.
Ik ben nu overgestapt van de beitel naar een Friedrich Herder kerfmesje, ooit een doosje vol op een veiling gescoord. Dat bleek af-fabriek niet te voldoen, heb het even snel over een standaard 2-zijdige steen gehaald en nu gaat het wel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zo, de draad even weer oppikken waar ik ongeveer was gebleven. De oplettende lezer ziet dat ik in een andere aromatherapie-fase ben beland. Staat er alleen voor de geur bij ;)

P1030736.JPG

Ik heb nog niet laten zien hoe het probleem van het afgezaagde rechterbeen is opgelost. Ik had al wel een tipje van de sluier opgelicht: recht voor de romp zit nog voldoende materiaal voor een volwaardig been, mits het beeldje bereid is wat eleganter te gaan zitten.
Hieronder is het rampgebied groen gearceerd, rechts zit de dame na revalidatie.

Been gered.jpg

Na nog wat doorpeuteren ziet ze er van opzij zo uit:

P1030732.JPG

Ik vind het niet mooi om beide benen als één blok samengevoegd te laten. Het origineel heeft twee benen, dat moet nu toch ook lukken. Het is in dit geval wel moeilijker te verwezenlijken doordat ik niet de juiste mesjes heb om achter de onderbenen langs een opening te maken. Dit geldt ook voor de onderzijde van de bovenbenen.

Na meer dan een uur pielen en peuteren met de punt is er wat ruimte, beide benen beginnen onafhankelijke eenheden te worden. Ik heb voor deze ruwe fase weer een rondom-foto gemaakt, zoals in bericht #4 hierboven van het origineel.

8x beeldje ruw.jpg

Het beeldje is inmiddels al flink afgevallen maar mist nog de rankheid van haar voorbeeld.
Er zal in de volgende fase dus nog flink moeten worden geschaafd. Ook het hoofd is nog te zwaar, daar moet ik nu eerst maar mee verder.
 
Hoi Kor,

Het beeld ontwikkeld zich, vooral kleine stapjes en .... kleine slokjes :LOL:.

Goed bezig, en je ziet wel. Dat fffff een beeldje snijden zoals op youtube.......... het zal wel.
Wees voorzichtig naar maten je de ledematen dunner gaat maken. Ik zou niet meer weg halen rond haar wespen taille. Hou er rekening mee dat je het ook nog moet afwerken.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.