babypark in notelaar en beuk

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste mede forummers,

Eind maart word ik voor de eerste keer vader en tijdens de zoektocht naar een babypark kwam ik op het schitterende idee dat ik het mooiste park beter zelf kan maken, het staat tenslotte toch zeker een half jaar (per kind :p) in de woonkamer...
Eerst wat ontwerpen gezocht die me wel lagen, het wordt een combinatie van deze 2:

babypark voorbeeld 1.jpg
voorbeeld babypark 2.jpg
Het ontwerp van het eerste park vind ik het mooist, alleen de spijlen en de poten wil ik maken zoals bij het 2e...

Gisteren in Temse amerikaanse notelaar gaan halen, beuk had ik nog een kuub of 2 van liggen, dat maakt de keuze gemakkelijk en het past goed samen:p
Zo.... dat ging net in de auto, had wel nog wat meer amerikaans noten gekocht, net als padoek:

babypark3.jpg

Vandaag begonnen met verzagen en schaven, voorlopige tussenstand: het frame is grof gezaagd en geschaafd, alleen de spijlen, onderbodem en verstelbodem nog schaven:

babypark1.jpg

Hoop dat ik morgen nog een stukje verder kan werken, het is altijd leuk dat je het ziet vooruit gaan :eek:

Groetjes,

Christophe

- - - Updated - - -

Geen idee hoe ik de onderste afbeelding weg krijg, ik had ze eerst zo geupload maar dan gezien dat ze nog gedraaid moest worden, effe in paint en klaar :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaaf, veel kinderen maken, dan heb je er lang (dubbel) plezier van
Het 2e ledikant vind ik persoonlijk net een gevangenis, veel te veel spijl, maar hey....over smaak valt niet te twisten
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooi plan.... en mooie vooruitzichten!
Ook ik vind het 2e ledikant minder.
Het is te dicht! Het bovenste met de spijlen is mooi open, maar ja, met Toxiq... Smaken verschillen en jij moet er nog lang tegenaan kijken! :D
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ga met een blikje cola tussen de spijlen door, als dat past, dan past een kinderhoofdjes er ook in, dus iets smaller maken zodat het blikje er niet tussen past.

Is een tip, verder goed bezig man.

Gr Danny
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
De afmetingen van openingen in kindermeubilair zijn wettelijk voorgeschreven. De spijlafstand moet tussen 45 en 65 mm zijn. Is gebaseerd op EU regelgeving en geldt dus ook in België. Bij thuisgebruik zal er geen toezicht op naleving zijn maar aangezien deze voorschriften de veiligheid van het kind dienen zou ik ze braaf opvolgen. Niets zo pijnlijk als je kind in de problemen terwijl je dat had kunnen voorkomen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het blikje van 33 cl is een veelgebruikte verpakking voor frisdranken en bier. Een blikje van 50 cl wordt meestal gebruikt voor bier, na 2005 ook voor de grote varianten Energy drinks. De diameter van een colablikje van 33 cl is 65,4 mm.




Dat klopt dan vrij aardig
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Jep ik had het inderdaad al opgezocht, het zijn de standaard afmetingen van een park (97x77x90 hoog) die ik ga gebruiken aangezien onze matras ook de binnenmaat heeft zo :p
De ruimte tussen de spijlen mag inderdaad van 4,5 tot 6,5 cm zijn... Bij mijn berekening van spijlen (8 in de lengte en 6 in de breedte) zou dat juist op 4,5cm komen... Hier had ik dus al aan gedacht ;)
Maar jullie doen mij nu toch twijfelen om eventueel voor minder brede spijlen te gaan...
Achja ik heb nog een klein beetje tijd hehe...

Groetjes Christophe
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Als je er iets van afwerking opzet zou ik ook kijken naar wat het minst giftig is. Sommige kindjes 'knabbelen/sabbelen' aan de bovenrand als ze zich kunnen optrekken. gaat ook vaak samen met tandjes krijgen. Als je het ziet dan kan er je ook altijd dan wat zakdoeken ronddraaien om te voorkomen dat ze iets binnenkrijgen.
Groetjes Petra
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hallo Petra,

Ik heb voor de afwerking met Rubio Monocoat pure gekozen, dit is zonder VOC's en solventen, alleen met natuurlijke producten. Volgens mij gaat dit volstaan, toch bedankt voor de tip :)

Met vriendelijke groeten,

Christophe
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik heb hierboven een voorgeschreven spijlafstand van 45-65 mm gemeld, verwijzend naar huidige regelgeving. En toen begon het grote knagen.

Dus de zolder opgegaan en het zelfgemaakte kinderledikant opgezocht. Dat staat er nog voor … nou ja, je weet wel ;)
Internet was nog niet uitgevonden (ja, het wiel wel) maar ik weet zeker dat ik indertijd de geldende norm heb opgezocht en gevolgd. De spijlen zijn 18 mm met tussenruimte 70 mm. De eisen zijn dus blijkbaar aangepast.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Vertrouwend op de erfelijkheid van uiterlijke kenmerken maak ik me over te geringe schedelbreedte van mijn nageslacht weinig zorgen. Aan opa's bedje wordt niet gezaagd! :D
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Het 2e ledikant vind ik persoonlijk net een gevangenis


Toxiq, hadden ze bij jou thuis vroeger geen babykooi?
mother-placing-baby-cage-window-1930s.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nope, ik heb altijd al op stand gewoond, dat begon natuurlijk op dag 1 met een heel tof bedje

a98261_crib_2.jpg


Daarna volgde natuurlijk al snel een skelter in bijpassende stijl

210b05628226d164082afcfec3091984.jpg


Nu weer terug naar het topic van de TS

Is er al een tekening waarbij de 2 bedjes tot 1 samengesmolten zijn ?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Kleine update,

Ik heb eens gestest met een stukje balk, inderdaad ik ga toch voor meer spijlen gaan haha!

Ondertussen ze allemaal grof gezaagd en al 16 van de 36 op maat geschaafd... Ze gaan daarna nog door de drumsander en worden afgerond met de frees...
De smalle zijden krijgen 8 spijlen van 28 mm en de lange zijden krijgen 10 spijlen van 33 mm... Het verschil ga je bijna toch niet zien :D maar het lijkt inderdaad minder op een gevangenis nu:p
Foto's:
IMG_20190120_181829.jpg
IMG_20190121_172428.jpg
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Het heeft even geduurd, maar hier toch al een hoopvolle update:

thumbnail_IMG_20190209_112328.jpg

Onderstel gelijmd met domino's, ik zou toch wat revo klemmen kunnen gebruiken, die zijn makkelijker om alles haaks te kunnen zetten. Nu staat het frame helaas 0.1 a 0.2mm uit de haak, wat op zich totaal geen probleem is natuurlijk!
Daar bovenop komt een kader, die zo ook het onderste "biesje" in notelaar van het park bepaalt...
foto:

IMG_20190209_112441.jpg

Ondertussen ook aan het frame begonnen (alles was al geschaafd op maat...), de hoeken in verstek gezaagd, dominos erin en alles staat nu even droog in mekaar. Ik wil eerst alles droog passen alvorens ik lijm om geen stappen over te slaan en achteraf pas te zien :p been there, done that...

thumbnail_IMG_20190209_175658.jpg
thumbnail_IMG_20190209_175834.jpg

Eerst ga ik nu de bovenste regels droog passen met domino's, dan de spijlen en het bovenframe afronden (safety first!) en daarna maak ik een onderbodem en een verstelbare bodem. Ik ga de verstelbare bodem laten kunnen verstellen dmv rampamoeren vast te lijmen in hoeken van het frame. Daarop een blokje hout met een inbusbout vastzetten en dat zou stevig genoeg moeten zijn lijkt me, de baby parkjes die ik heb bekeken in de winkel zitten ook met soortgelijk systeem vast...
Bovenaan komt ook nog een stukje notelaar te zitten, lijkt me een mooi contrast...

Groetjes,

Christophe
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
112
Zuidoost Brabant
...en daarna maak ik een onderbodem en een verstelbare bodem. Ik ga de verstelbare bodem laten kunnen verstellen dmv rampamoeren vast te lijmen in hoeken van het frame. Daarop een blokje hout met een inbusbout vastzetten en dat zou stevig genoeg moeten zijn lijkt me, de baby parkjes die ik heb bekeken in de winkel zitten ook met soortgelijk systeem vast...

De box die hier in huis staat heeft 'gewoon' 4 schroefogen zonder draad die in voorgeboorde gaten passen in het frame. Op de 4 ogen rust dan de verstelbare bodem. De bodem zet je vast op de ogen met een simpele bout en moer (via 4 voorgeboorde gaatjes in de bodem). Klinkt makkelijker dan lijmen met rampamoeren etc... ik kan eventueel wel een foto maken hoe het hier eruit ziet
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
De box die hier in huis staat heeft 'gewoon' 4 schroefogen zonder draad die in voorgeboorde gaten passen in het frame. Op de 4 ogen rust dan de verstelbare bodem. De bodem zet je vast op de ogen met een simpele bout en moer (via 4 voorgeboorde gaatjes in de bodem). Klinkt makkelijker dan lijmen met rampamoeren etc... ik kan eventueel wel een foto maken hoe het hier eruit ziet
zo ook bij ons voor ledikant en box...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.