Australische forum beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik ben even uit de discussie geweest, dus heb niet kunnen reageren. Maar mooi dat er ondertussen al zovel discussie is geweest.

Welke taken zijn er te verdelen:

-Engineering (Wilco is al begonnen, dus....)
-Purchasing (Leroy wil al gaan rond bellen, lijkt je het wat?)
-Project Managment (Hans geeft aan een echte regelneef te zijn, iets voor jou?)
-Administratie / Calculatie (Zal dit graag voor mijn rekening nemen)
-Logistics (Geertjun)

Technisch tekenen wil ik inderdaad wel doen. Moet ik er direct bijzeggen dat ik daarin geen expert ben, terwijl het best een complexe materie is.

Wat betreft
ArtHarg zei:
Ik kan er eventueel wel een online enquêtetje voor bouwen. Stel ik voor:

- Aantal beitels
- type beitel: steekbeitel, hakbeitel, vermoorbeitel (of in de Engelse termen: paring, firmer en mortice chisels), of eventueel een speciaal type als een vissestaart, een hoekbeitel, of een scheve (skew)
- zijkant beitel: recht, licht afgeschuind, zwaar afgeschuind
- socket of tang (sorry, geen zin om de Nederlandse term op te zoeken :) )
- maatvoering: metrisch of imperiaal
- maten(metrisch) : 3,4,5..25, 28,32,36,38, nog breder
- maten(imperiaal): 1/8, 1/4, 3/8 etc.
- Lengte beitel: kort (tot 10cm), middellang (10-15cm), lang (15-20cm), nog langer
- Vouw: 25, 30, 35 graden
- Eis aan beitel: lange standtijd, hoge scherpte, snel te slijpen, andere eisen
- Voorkeur voor type staal (A1, O2, een van de bovengenoemde specifieke soorten)
- Met of zonder handvat
- Voorkeur voor handvathout
- Voorkeur voor handvatvorm
- Bouwpakket of compleet gemonteerd
- Maximaal bedrag
- Aangeven wat doorslaggevende eisen voor deelname zijn

Volgens mij kunnen we dan een aardig overzichtje maken van wat iedereen wil. Op het ogenblik denk ik niet dat ik meedoe, maar misschien dat ik me nog bedenk. Het lijkt me wel een leuk klusje om die enquête te maken.

Arthur

Een enquete is inderdaad handig om te peilen wat iedereen wil. Nadeel lijkt me dan wel dat je zoveel meningen krijgt. Stel dat we straks 3 verschillende soorten beitels willen, dan is het voordeel van "één massa-order" weg. Ik denk zelf dat dit soort projecten het beste slagen als je het bij 1 type houdt. Verder valt de Socket uitvoering waarschijnlijk prijstechnisch al af, omdat je dan een extra bewerking nodig hebt (draaien).

Onze eerste stap is definiëren wat we willen, zo eenvoudig mogelijk. Pas dan kunnen er tekeningen gemaakt worden, en aan de hand van die tekeningen kunnen we prijsopvragen gaan doen.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hoi Wilco,

laten we dan aan de personen vragen die de beitels willen hebben wat zij er mee willen gaan doen.

ik zal beginnen:
voor mij moet het een steekbeitel set zijn waar ik soms met een hamer een tikje op kan. verder heb ik geen verdere wensen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Voor mij gaat de voorkeur ook uit naar een steekbeitel. Hakbeitels zijn voor mij ook okee.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Zelfde als HansAlmere!
Dus kunnen steken en ik moet er een tik op kunnen geven. (das dus iets robuuster dan een "tikje")
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat lijkt me ook een goed uitgangspunt. Een mooie steekbeitel die tegen een stootje kan.
vooral één die lang scherp blijft. Afgeschuinde kanten om zwaluwstaarten te kunnen maken.
En een lekker in de hand liggend handvat, maar die kan ik eventueel zelf draaien.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, als ik zo kijk zijn bijna alle vragen die ik voor de enquête had al wel beantwoord :)

Volgens mij kan iedereen zich wel vinden in een wat langere steekbeitel (wat ik dan concludeer uit het feit dat niemand er echt mee wil gaan hakken) die van niet al te bros staal gemaakt moet worden zodat je er nog eens een tik op kan geven.

Enige vraag die dan nog rest: ga je echt voor de langste standtijd, of ga je voor de hoogst haalbare scherpte en neem je op de koop toe dat je dan iets vaker zult moeten slijpen?

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb helaas spijtig nieuws, en tegelijk ook wat goed nieuws ;) . Het goede nieuws is dat vandaag de eerste stappen zijn gezet voor mijn stage in Nieuw-Zeeland, waarschijnlijk bij Teknatool. Het slechte nieuws is dat het budget daarvoor dusdanig hoog is dat ik me die 150 euro's voor de beitels niet meer kan veroorloven. Ik zal mijn set dus terug moeten trekken.

Het voelt wel een beetje dubbel, omdat ik zelf met het idee begonnen ben, maar ik kan m'n geld ook maar 1 keer uitgeven, en dan geef ik nu toch de voorkeur aan mijn stage.

Uiteraard blijf ik jullie wel helpen met de tekeningen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het goede nieuws is dat er straks een forumlid zit bij een bedrijf wat de beschikking heeft over allerlei apparatuur voor metaalbewerking én nog in combinatie met kennis op het gebied van houtbewerking ook! ;-)

Gefeliciteerd man, lijkt me een mooie stageplek!

Arthur
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco.
Van harte hartelijk proficiat gefeliciteerd met het in vervulling gaan van jouw grote wens!!!!!
De beitels komen er ook nog wel. In ieder geval veel (leer)plezier in down-under. Onder "houtdraaien" kun je misschien het onderwerp opene": "mijn stage bij Technatool".
vr.gr. Jan Pranger.
Bij het beitelonderwerp ben ik echter de vouw een beetje kwijt.
Ik zou denken:
* een beitel in gangbare breedtes/vorm
* wat is op dit moment de beste beitel in de handel
* welke vorm heeft die
* welke metaalsamenstelling heeft die
* kunnen we de zo gekozen beitel verbeteren
* zo nee: koop die beitel - zo ja ga verder
* hoe ziet ie er dan uit en uit welke legering moet ie worden gemaakt(tekening)
* waar kunnen we die tegen welke kosten het beste laten maken
* inschrijving op het eindresultaat
* lijst met houtdraaiers die (om niet volgens tekening) handvatten maken voor niet-draaiers
* betalen en verzenden
Dan zou het ook mij duidelijk zijn. Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Trouwens mijn beitels doen het altijd: ik sla gewoon wat harder of maak er nog een verfblik mee open. Heiligschennis natuurlijk.
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
wilco

we hadden het wel overgehad. ik ben erg blij voor je dat de stage doorgaat. mocht ik wat voor je kunnen betekenen dan hoor ik het graag!!!

rick

@jan : verfblik? yep, dat komt me bekend voor. roer je er ook mee??
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey wilco
ik denk dat er best wat forum leden zijn die voor de geboorte en de realisatie van dit projekt jou daar voor een schenking willen doen om als nog jou de set beitels te bezorgen ik ben daar in iederegeval bereid toe groetjes van leroy
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
kan jij gedachten lezen, ik wilde het zelfde voorstellen alleen via een pb naar iedereen als verrassing. voor hem

Hans

ps als hij nog niet online is geweeest kunnen we checken pas den evt je tekst aan
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
mmm, ik weet zelf niet hoever het staat met de plannen voor de beitels. ben benieuwd of er nog activiteiten zijn. het is een enorme klus om aan te pakken.
rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.