Australische forum beitels

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mischien is het wat voor houtdraaien. Ken dit soort wisselplaatjes wel van metaal frezen en draaien namelijk.

Voor handmatig werk lijkt het mij ook niks!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
wilco,

had je al contact gehad met leveranciers? ben zeer benieuwd hoe de vooruitgangen zijn

rick

Er is verder nog geen vooruitgang geboekt wegens tijdgebrek. Ik ben momenteel bezig met een moeilijk semester op school, en ben bezig een buitenlandse stage te regelen. Misschien moeten we na gaan denken over een goede taakverdeling, want ik kom er eerlijk voor uit dat ik dit niet alleen kan bewerkstelligen binnen afzienbare tijd.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Wilco,

door dat ik voor mezelf werk heb ik overdag wel wat tijd, dus mocht je hulp nodig hebben dan wil ik best iets van je overnemen. ik ben voor mij werk echt een regelneef dus dat kan ik goed, maar technisch tekeningen maken etc daar ben ik geen ster in.


Hans
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey wilco
als je mij wat telefoon nummers geeft wil ik wel even gaan rond bellen ik wil je graag wat werk uit handen nemen groetjes van leroy
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je zoekt naar het beste staal dat te koop is, zou je eens kunnen kijken naar

http://www.thompsonlathetools.com

Deze meneer maakt zelf houtdraaibeitels uit gesinterd metaal, en sommige houtdraaibeitels lijken bijna op een gewone houtbeitel (plat, niet te lang). De prijzen zijn, voor het gebruikte materiaal, nogal laag.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Woodworker zei:
. Misschien moeten we na gaan denken over een goede taakverdeling, want ik kom er eerlijk voor uit dat ik dit niet alleen kan bewerkstelligen binnen afzienbare tijd.

Welke taken zijn er te verdelen:

-Engineering (Wilco is al begonnen, dus....)
-Purchasing (Leroy wil al gaan rond bellen, lijkt je het wat?)
-Project Managment (Hans geeft aan een echte regelneef te zijn, iets voor jou?)
-Administratie / Calculatie (Zal dit graag voor mijn rekening nemen)
-Logistics (Geertjun)

Vergeet ik nog functies? Logistiek misschien? Of zijn er nog mensen die zich graag opwerpen voor een functie, of beschikbaar kunnen zijn?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
misschien moet er eens iets over papier komen, soort klein projectplannetje van wat verwachten we qua kwaliteit etc etc.

want dit soort projecten kunnen de nodige spanningen opleveren want de ene wil staal kwaliteit A en de andere roept nee het moet B zijn, zo kan ik wel even verder gaan met voorbeelden.

ik hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden


Hans
 

elmchair

Nieuw lid
8 mei 2010
1
0
Elmchair wil ook wel mee doen met dit project.Heb zelf al beitels voor mijn Lie Nielsen schaaf nr.4,5, en 6 en voor mijn spookschaaf (stanley) laten maken in Duitsland.De staalsoorten waarin ik ze verkoop zijn een HSS staal 1-3344(M2) en een PM staal Vanadis 23, de laatste is een speciaal staal die veel langer scherp blijft.De HSS uitvoering is in de aanvang veel scherper(afwerken) en blijft ook langer staan dan een A2 staal.
Je kunt veel kanten op met de staalkeuze en hardheden,maar ik zou persoonlijk voor een betere staalsoort gaan dan A2 staal. bv CPM30V die je dan minder hardheid geeft,waardoor er meer taaiheid overblijft.

Ik lees nog wel van jullie,

vr.gr. Elmchair

Zal binnenkort wat foto's van mijn beitels plaatsen,heb nog genoeg op voorraad.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hansalmere zei:
misschien moet er eens iets over papier komen, soort klein projectplannetje van wat verwachten we qua kwaliteit etc etc.

want dit soort projecten kunnen de nodige spanningen opleveren want de ene wil staal kwaliteit A en de andere roept nee het moet B zijn, zo kan ik wel even verder gaan met voorbeelden.

ik hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden


Hans


Inderdaad, je ziet die discussie nu al een beetje. Wellicht is het een idee om in een nieuw topic de technische specificaties te bediscusseren. Al hoewel deze discussie natuurlijk ook beinvloed wordt door financiele haalbaarheid.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
voor dat dit een eindelose discussie gaat worden stel ik het volgende voor:

iedereen die weet en denkt welke kwaliteit staat we moeten gaan gebruiken dit op de mail naar mij te zetten.
liever geen PB (mocht je mij mail willen weten dan hoor ik dat graag)

dan maak ik dat tot één document. En stel dan voor dat jullie dan 1 of 3 mensen aanwijzen die de beslissing nemen welke kwaliteit staal we gaan gebruiken. met inachtneming van prijs etc.

volgens mij moet dat stap één worden.
en heeft iemand een ander idee of ..........
dan hoor ik het ook wel weer

Hans
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik kan er eventueel wel een online enquêtetje voor bouwen. Stel ik voor:

- Aantal beitels
- type beitel: steekbeitel, hakbeitel, vermoorbeitel (of in de Engelse termen: paring, firmer en mortice chisels), of eventueel een speciaal type als een vissestaart, een hoekbeitel, of een scheve (skew)
- zijkant beitel: recht, licht afgeschuind, zwaar afgeschuind
- socket of tang (sorry, geen zin om de Nederlandse term op te zoeken :) )
- maatvoering: metrisch of imperiaal
- maten(metrisch) : 3,4,5..25, 28,32,36,38, nog breder
- maten(imperiaal): 1/8, 1/4, 3/8 etc.
- Lengte beitel: kort (tot 10cm), middellang (10-15cm), lang (15-20cm), nog langer
- Vouw: 25, 30, 35 graden
- Eis aan beitel: lange standtijd, hoge scherpte, snel te slijpen, andere eisen
- Voorkeur voor type staal (A1, O2, een van de bovengenoemde specifieke soorten)
- Met of zonder handvat
- Voorkeur voor handvathout
- Voorkeur voor handvatvorm
- Bouwpakket of compleet gemonteerd
- Maximaal bedrag
- Aangeven wat doorslaggevende eisen voor deelname zijn

Volgens mij kunnen we dan een aardig overzichtje maken van wat iedereen wil. Op het ogenblik denk ik niet dat ik meedoe, maar misschien dat ik me nog bedenk. Het lijkt me wel een leuk klusje om die enquête te maken.

Arthur
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hansalmere zei:
voor dat dit een eindelose discussie gaat worden stel ik het volgende voor:

iedereen die weet en denkt welke kwaliteit staat we moeten gaan gebruiken dit op de mail naar mij te zetten.
liever geen PB (mocht je mij mail willen weten dan hoor ik dat graag)

dan maak ik dat tot één document. En stel dan voor dat jullie dan 1 of 3 mensen aanwijzen die de beslissing nemen welke kwaliteit staal we gaan gebruiken. met inachtneming van prijs etc.

volgens mij moet dat stap één worden.
en heeft iemand een ander idee of ..........
dan hoor ik het ook wel weer

Hans

Ik vind dit wel een aardig plan. Hoop dat iedereen met techische imput hier gehoor aan wil geven. Een enquete is ook een goede manier, maar wellicht nadat een sub-groep het aantal mogelijkheden al beperkt heeft.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
TH0M zei:
Een enquete is ook een goede manier, maar wellicht nadat een sub-groep het aantal mogelijkheden al beperkt heeft.
Een paar beslissingen zal je toch al moeten nemen voor je in dat subgroepje aan de slag gaat. De belangrijkste is wel het type beitel omdat dat de eisen aan je staal voor een heel groot deel bepaalt.

Dus: alleen steken; meest steken met soms een licht tikje; evenveel steken als hakken; meest hakken met soms een beetje steken; alleen hakken?

Als ik meedoe dan zou ik voor een echte steekbeitel kiezen, eventueel eentje die tegen een licht tikje kan.

Arthur
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
ArtHarg zei:
Een paar beslissingen zal je toch al moeten nemen voor je in dat subgroepje aan de slag gaat. De belangrijkste is wel het type beitel omdat dat de eisen aan je staal voor een heel groot deel bepaalt.

Arthur

Dat is waar, maar probeer het aantal vragen te beperken om een duidelijk uitslag te krijgen. Kun je dat in dit forum doen? Open dan maar een nieuw topic voor de technische eigenschappen.

In de bijlage vast een overzichtje van het beschikbare budget.

Attached files Budget.pdf (39.8 KB)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
In het forum staat de poll-module niet geïnstalleerd zo te zien. Dus nee, dat gaat niet lukken. Ik heb thuis wel een omgeving staan waarin ik enquêtes kan maken. Helaas gaat dat pas morgenavond lukken, in verband met verplichtingen vanavond.

Met die duidelijke antwoorden komt het wel goed hoor. Het lijkt me sowieso goed dat je van tevoren weet dat sommige mensen niet geïnteresseerd zijn in het type beitel wat je laat maken dan dat ze halverwege afhaken of aan het eind ontevreden zijn.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.