ASBEST ontdekt

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wel in het oog houden dat je een particulier bent en geen bedrijf.
Ik herinner me hoe onze loodgieter asbest uit onze ketelruimte haalde, het verpakte in plastic en vervolgens mij vroeg het af te voeren. Omdat een particulier aan veel lichtere regels was gebonden en kosteloos.

Kun je niet het asbest zelf verwijderen en daarná vertellen dat je een asbestplaatje hebt? In Groningen houden we de dingen graag simpel.

mvg
klaas0639
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dan is België toch een stuk eenvoudiger. Hier wordt niet gevraagd of de platen gespijkerd of geschroefd waren. En ook niet of ze binnen of buiten gebruikt waren.
Je mag in de meeste gemeentes eenvoudig een bepaalde hoeveelheid naar het recyclagepark brengen. Uitleg waar het vandaan komt en hoe het verwijderd is hoeft niet.
Het gevaar van asbest moet ook niet overroepen worden. Risico doet zich pas voor na lange en intense blootstelling. Eenmalige blootstelling houdt zelfs geen gevaar in.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je los kan gaan bij het verwijderen van platen. Enige voorzichtigheid en geschikte PBM (persoonlijke beschermmaterialen) zijn net als voor veel andere klussen aangewezen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4203
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
IK heb indertijd ook een plaat die aan de garagekant op een deur zat verwijderd.
Iets kleiner dan de maat waar jij vanaf wilt
Eerst nagemaakt met de spons, mondkapje voor en voorzichtig eraf gehaald en in plastic verpakt en aangeboden.
Sommige gemeentes doen wat lastig en anderen zijn wat makkelijker.
Gewoon even bellen zonder jezelf voor te stellen en je weet of ze niet te moeilijk doen.
En als het verpakt zit zien ze de gaatjes toch niet.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dan is België toch een stuk eenvoudiger. Hier wordt niet gevraagd of de platen gespijkerd of geschroefd waren. En ook niet of ze binnen of buiten gebruikt waren.
Je mag in de meeste gemeentes eenvoudig een bepaalde hoeveelheid naar het recyclagepark brengen. Uitleg waar het vandaan komt en hoe het verwijderd is hoeft niet.
Het gevaar van asbest moet ook niet overroepen worden. Risico doet zich pas voor na lange en intense blootstelling. Eenmalige blootstelling houdt zelfs geen gevaar in.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je los kan gaan bij het verwijderen van platen. Enige voorzichtigheid en geschikte PBM (persoonlijke beschermmaterialen) zijn net als voor veel andere klussen aangewezen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4203

Ik sluit me hierbij aan, het is niet omdat je een asbest plaat breekt je plots spontaan kanker gaat krijgen.
Mensen die vroeger wekelijks asbest verzaagden zonder afzuiging en dergelijke hebben meer te vrezen denk ik.

In de streek waar ik woon ( België ) mag je jaarlijks 1 kubiek asbest aanvoeren op containerpark.
Dit gewoon in open aanhangwagen :p
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Als je een mondmasker gebruikt om asbestplaten te gaan verwijderen, dan moet het minimaal een P3 masker zijn. Dat is de enige soort die wettelijk gezien mag gebruikt worden als er risico is op asbest.

Los daarvan zou je verbaasd zijn hoeveel asbest je kan vinden in oudere huizen. Ik dacht dat het in België pas in 96 uit de handel genomen is. Er zijn huizen waar er asbestplaten gebruikt zijn als verloren bekisting. Of asbestbuizen als verloren bekisting voor kolommen. Zo lang je die dingen niet beschadigt kan er geen kwaad van, hier gaat het immers om cementgebonden asbest. Niet gebonden asbest is veel gevaarlijker daar het bij manipulatie bijna onmiddellijk rond vliegt in de lucht. Deze soort asbest kan je vinden in buizenisolatie. Werd vroeger ook enorm veel gebruikt.

In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt is er geen enkel verband tussen de blootstelling en de mogelijke gevolgen van het asbest. Het is mogelijk dat je elke dag asbest in ademt en er geen last van hebt en je kan theoretisch na 1 dag al asbestlong krijgen. Natuurlijk is de kans dat je problemen krijgt groter naar gelang de blootstelling. Het is ook best mogelijk dat je pas 30 jaar later last krijgt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt is er geen enkel verband tussen de blootstelling en de mogelijke gevolgen van het asbest. Het is mogelijk dat je elke dag asbest in ademt en er geen last van hebt en je kan theoretisch na 1 dag al asbestlong krijgen. Natuurlijk is de kans dat je problemen krijgt groter naar gelang de blootstelling. Het is ook best mogelijk dat je pas 30 jaar later last krijgt.

Ik ben in het verleden bij een IT-klus op de TU Delft met asbestdeskundige Swuste in contact gekomen. Hij stelde nadrukkelijk dat er geen veilige ondergrens is v.w.b. asbestblootstelling. De 1 wordt ziek na blootstelling aan 1 vezel, de ander zelfs niet na veelvuldige blootstelling. Ik zou er niet mee gokken.

Die 1900 euro is natuurlijk bezopen. Je kan kijken of je met een collectieve actie met de buren offertes kunt opvragen bij een paar bedrijven voor gezamenlijke verwijdering.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben in het verleden bij een IT-klus op de TU Delft met asbestdeskundige Swuste in contact gekomen. Hij stelde nadrukkelijk dat er geen veilige ondergrens is v.w.b. asbestblootstelling. De 1 wordt ziek na blootstelling aan 1 vezel, de ander zelfs niet na veelvuldige blootstelling. Ik zou er niet mee gokken.

Kan hij stellen dat er mensen zijn in Nederland die niet 1 vezel hebben ingeademd? Doorgaans zijn dit wetenschappelijke conclusies die je met de onderbouwing moet lezen. Elke keer dat ik adem kan ik longkanker krijgen, is het niet fijnstof dan is het wel een andere chemisch verbinding (industrie) of radon. Dan is het belangrijk te weten wat "veilig" inhoudt. Het lijkt mij dat ieder individu wel een vezel ooit heeft ingeademd en waarschijnlijk wel meerdere, asbest zat in zoveel verwerkingen, van wegverharding, kit, lijm, isolatie, hardboard, afsluitkoorden van ovens, beton, zeil en weet ik veel wat. Als het eenmaal vrijkomt, zal het ergens neerdalen en wachten op een moment dat het weer zal opwaaien. Het schoonmaken van de omgeving na een brand en het vervolgens schoon verklaren is in mijn ogen dan ook de grootste onzin die er is. Die vezels kan je niet opruimen zeker niet in een ongecontroleerde omgeving als de buitenlucht. Ik wil het gevaar niet bagatelliseren, maar eenmalig een plaat verwijderen die je eventueel voor verwijdering nog verft of lijm op smeert ik zou het wel aandurven. Zou het om losse vezels als isolatie gaan omwikkeld in papier dan zou het voor mij een ander verhaal zijn.

Ik vind Nederland ook een zeer onrechtvaardig/hypocriet land in dat opzicht. Eerst hebben ze tot '96 het in bepaalde toepassingen goedgekeurd, terwijl de gevolgen allang bekend waren. Zo is het in de meeste Scandinavische landen al begin jaren 80 verboden. Nu is het bijna vijand nummer 1 in Nederland en wordt het als een soort nucleair afval beschouwd en zijn ze in bijvoorbeeld Zweden veel soepeler in de verwijdering van asbest. Als het zo gevaarlijk is waarom wordt verwijdering dan niet gigantisch gesubsidieerd, betalen we daar geen belasting voor, is het niet een soort meten met twee maten?

Ik herhaal nogmaals asbest is zeker een risico op meerdere kankersoorten.
 
Laatst bewerkt:

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik ben in het verleden bij een IT-klus op de TU Delft met asbestdeskundige Swuste in contact gekomen. Hij stelde nadrukkelijk dat er geen veilige ondergrens is v.w.b. asbestblootstelling. De 1 wordt ziek na blootstelling aan 1 vezel, de ander zelfs niet na veelvuldige blootstelling. Ik zou er niet mee gokken.

....

Dat klopt helemaal, schreef ik ook, maar het lijkt mij toch zeer logisch dat iemand die asbest verwijdert meer kans heeft om ziek te worden dan een kleuterjuf die het spul hoogstens kan in ademen als ze op straat loopt wanneer een beunhaas in asbest zit te slijpen.

Kan hij stellen dat er mensen zijn in Nederland die niet 1 vezel hebben ingeademd? Doorgaans zijn dit wetenschappelijke conclusies die je met de onderbouwing moet lezen. Elke keer dat ik adem kan ik longkanker krijgen, is het niet fijnstof dan is het wel een andere chemisch verbinding (industrie) of radon. Dan is het belangrijk te weten wat "veilig" inhoudt. Het lijkt mij dat ieder individu wel een vezel ooit heeft ingeademd en waarschijnlijk wel meerdere, asbest zat in zoveel verwerkingen, van wegverharding, kit, lijm, isolatie, hardboard, afsluitkoorden van ovens, beton, zeil en weet ik veel wat. Als het eenmaal vrijkomt, zal het ergens neerdalen en wachten op een moment dat het weer zal opwaaien. Het schoonmaken van de omgeving na een brand en het vervolgens schoon verklaren is in mijn ogen dan ook de grootste onzin die er is. Die vezels kan je niet opruimen zeker niet in een ongecontroleerde omgeving als de buitenlucht. Ik wil het gevaar niet bagatelliseren, maar eenmalig een plaat verwijderen die je eventueel voor verwijdering nog verft of lijm op smeert ik zou het wel aandurven. Zou het om losse vezels als isolatie gaan omwikkeld in papier dan zou het voor mij een ander verhaal zijn.

Ik vind Nederland ook een zeer onrechtvaardig/hypocriet land in dat opzicht. Eerst hebben ze tot '96 het in bepaalde toepassingen goedgekeurd, terwijl de gevolgen allang bekend waren. Zo is het in de meeste Scandinavische landen al begin jaren 80 verboden. Nu is het bijna vijand nummer 1 in Nederland en wordt het als een soort nucleair afval beschouwd en zijn ze in bijvoorbeeld Zweden veel soepeler in de verwijdering van asbest. Als het zo gevaarlijk is waarom wordt verwijdering dan niet gigantisch gesubsidieerd, betalen we daar geen belasting voor, is het niet een soort meten met twee maten?

Ik herhaal nogmaals asbest is zeker een risico op meerdere kankersoorten.

Dat eerste is ook iets dat ik me al dikwijls heb afgevraagd. Hoe kan je nu vermijden dat er hier of daar wat stof ontsnapt dat dan door een toevallig passant wordt ingeademd, dat kan toch niet.

België is nog veel hypocrieter. De asbestverwerkende firma's wisten al meer dan 20 jaar dat ze met vergif bezig waren en toch bleven ze lustig verder doen. Ik denk dat België zelfs het laatste Europese land was om het spul te verbieden. De ruime regio rond de fabrieken zou ik nooit een huis durven kopen. Onder iedere oprit zal een hoop asbeststof en -puin liggen. De fabrieken gaven dit immers gratis weg om te gebruiken als tijdelijke verharding bij een nieuwbouw oid. Daar is naderhand gewoon beton overheen gegaan of klinkers over gelegd.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
De grap van dit alles is dat het al in de jaren '30 bekend was dat asbest tot allerlei ziektes kon leiden. Over hypocriet gesproken...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah, dat gezeik ook altijd hier in Nederland, ze willen altijd het beste jongetje van de klas zijn.
In ik weet niet hoeveel landen gaan ze heel (te) makkelijk met allerlei millieueisen om en hier in Nederland bedenken ze dan opeens weer dat iedereen een energielabel nodig heeft wat weer geld kost.
Begrijp me niet verkeerd; als je asbest incidenteel verwijdert is het natuurlijk verstandig om gewoon de juiste veiligheidsmaatregelen te hanteren.
Als je dat doet dan lijkt het me dat er weinig mis kan gaan.
Natuurlijk is het anders als je in een asbestverwerkend bedrijf zit, er zit nogal een verschil tussen een enkele keer een plaatje verwijderen of 8 uur per dag midden in die troep te werken.
En met dat verhaal van één vezel kan al ziekte veroorzaken dat lijkt mij wat overdreven.
Men weet ook dat iemand die veel rookt een hogere kans heeft op longkanker maar er zijn ook mensen die nooit roken en toch longkanker krijgen en mensen die veel roken en 100 worden.
 

husq395

Nieuw lid
23 feb 2016
17
0
Asbest = paniek tegenwoordig. Paniek is vaak niet nodig.

Dat Asbest schadelijk is voor de gezondheid is iets wat gewoon wetenschappelijk bewezen is. Het risico komt voort uit blootstelling aan asbestvezels. Voornamelijk het inademen van asbestvezels met een bepaalde lengte/diameter verhouding is schadelijk. Anders dan met chemische stoffen kan je geen hoeveelheid (Mac-waarde) bepalen waarbij men kan stellen dat het niet schadelijk is voor het lichaam. In principe kan iedere vezel schadelijk zijn.
Los van alle verhalen over “mijn opa heeft zijn hele leven met asbest gewerkt en is 90 geworden” is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat asbest schadelijk is. Dat laatste is voor mij wat er telt en verhalen van mijn opa e.d. kan ik niet veel mee.

Asbestsoorten
Er zijn verschillende soorten asbest. Om het even simpel te houden is het vooral de vezelstructuur die het grootste onderscheid maakt wat risico per soort betreft. Het principe dat alle asbest vezels schadelijk zijn blijft echter altijd gelden.

Asbest producten
Asbest is toegepast in verschillende producten en ook op verschillende manieren verwerkt in producten. Asbest is vaak een toeslag materiaal (het werd toegevoegd aan een stof. Zelden bestaat een product uit meer dan 70% Asbest. De manier hoe het asbest is verwerkt in het product geeft globaal ook het risico van het product weer. Er wordt hier onderscheid gemaakt in producten. De hechtgebondenheid wordt bepaald door de manier hoe het verwerkt is in het product. Simpel gezegd hoe is de asbestvezel gebonden aan het materiaal. Bij een goede verbinding (bijvoorbeeld cement) is de kans kleiner dat er vezels vrijkomen uit de plaat (als deze niet beschadigd raakt)
De 30% in jouw geval geeft aan dat er 30% asbest in de plaat is verwerkt (70% is dus geen asbest)

Wat plaatmateriaal betreft zijn er zowel hechtgebonden als niet hechtgebonden platen geproduceerd. Het nadeel van een niet hechtgebonden plaat is dat de asbest vezels vrij makkelijk vrij kunnen komen uit het materiaal. Dit laatste vooral als je de plaat bewerkt (bijvoorbeeld verwijderd)

De offerte van €1900,-

Deze is voor mij te ruim. De inventarisatie kan gemaakt worden voor alle huizen (totaal bedrag dus delen door het aantal huizen dat laat saneren) dus dit kan voor alle huizen zo rond de €1500,- geregeld worden.
Een saneringsploeg zal maximaal een dag (langzame ploeg)bezig zijn met opbouwen en een dag met saneren (inclusief vrijgaven. De vrijgave zal ergens rond de €300 kosten.

Even kort berekend:
- Inventarisatie: € afhankelijk van het aantal huizen minder dan €100,-?
- Containment (tent) opbouwen maximaal 1 dag 1 man totaal €350,- (1 dag is echt een langzame saneerder)
- De sanering zelf maximaal €700,- (man, decounit, gereedschap en containemt materiaal)
- De vrijgave €300,-
Totaal dus maximaal ( al een dikke prijs) €1500,-

De bovenste bedragen heb ik ruim gerekend. Als de hele wijk in een keer aangepakt wordt dan kan er veel efficiënter gewerkt worden! Dit is iets wat je in de prijs terug moet kunnen zien! De €1900,- is dan ook echt een particulieren prijs! Ik ken de situatie niet helemaal maar voor mijn gevoel mag de gemeente zijn bewoners wel iets meer van service voorzien in dit geval en een betere prijs uit onderhandelen. Zelf zou ik zeggen dat dit max €1000,- zou mogen zijn. Dat van die bewerkte plaat komt voor uit het SMART-systeem maar levert totaal geen extra werk op! Een beetje misbruik maken van de angst dus.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ja, die € 1.900 voor een plaatje van 1x2 slaat nergens op. Ik heb vorig jaar 120m2 golfplaten van mijn schuur laten weghalen voor ongeveer € 2.000 dacht ik.

Was trouwens wel lachen: het was die dag boven de 30 graden en dus liepen de heren met de witte overall rond het middel geknoopt in hun blote bast de golfplaten van het dak te halen. En in dezelfde categorie: op de zolder van de schuur lagen nog een paar stapels dakpannen etc. Die werden nádat de golfplaten al lang waren verwijderd, maar vóór dat de controleur kwam met zijn meetapparatuur voor het eindrapport netjes afgedekt met plastic! Kijk 'ns hoe netjes wij werken.. LOL
Voor mij is het 1 grote farce, heel dat asbest gedoe. En voor hun ook kennelijk...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ook bij de gemeente informeren of je een VERVOERSVERGUNING nodig hebt om het te vervoeren en een meld plicht.

@JPAJS: Kan je vertellen wat dat voor vergunning is?

Misschien zien jullie ff over het hoofd dat het asbest in mijn garage een niet hechtgebonden asbest plaat is (de meeste asbest in huis is hechtgebonden), die mag je volgens de regels van het rijk NOOIT zelf verwijderen.

Precies. Alle verhalen van anderen zijn dus niet van toepassing. Laten we het hier alsjeblieft houden bij de regels. Hoe overdreven jij die ook vindt.

Ik zou niet-hechtgebonden asbest niet in mijn huis willen hebben. Verstandig dit te laten verwijderen. In sommige gevallen kan je gedwongen worden door de gemeente om dit te laten verwijderen.

Zoals gezegd voor een betere prijs meerdere offertes opvragen. Maar dat kan pas als je een inventarisatierapport hebt. In dat rapport staat bijvoorbeeld op welke manier het verwijderd moet worden. Je hebt het rapport ook nodig voor de sloopmelding. Beide is verplicht. Kies niet per definitie de goedkoopste verwijderaar. Er zijn helaas nog steeds een aantal malafide bij. Je kan met een flinke besmetting achterblijven (als de vrijgave ook malafide is).
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Fijn dat iedereen zo met me meegedacht heeft mannen! Waardeer ik! Ik ga ff bedenken hoe of wat.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Als eerste moet je gewoon even informeren in je gemeente wat de regelgeving is ter plaatse.Vaak mag men beneden de 35m2 zelf slopen.Waarschijnlijk is die plaat hecht gebonden.Puur omdat het een plaat is.Niet hecht gebonden asbest zijn bijvoorbeeld asbestkoorden om gaskachels.T woord zelf zegt het al.niet hechtgebonden asbest zijn losse vezels vaak met draden bijeen gehouden.Hechtgebonden is met cement een geheel geworden zoals golfplaten op schuren en ligboxstallen.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Pas op met 'melding aan de gemeente' - dit is niet alleen een simpele melding!
Zo moesten wij inventarisatierapporten en alles laten zien...

Voor 1m² zeil in de WC (wat 1700 euro zou gaan kosten als een "professional" het zou verwijderen)
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Pas op met 'melding aan de gemeente' - dit is niet alleen een simpele melding!
Zo moesten wij inventarisatierapporten en alles laten zien...

Voor 1m² zeil in de WC (wat 1700 euro zou gaan kosten als een "professional" het zou verwijderen)

Je zal toch papieren (vergunning) bij de asbest moeten hebben.Anders kun je de asbest uberhaupt niet eens kwijt.
Als je aangeeft dat het beneden de 35m2 blijft.Dan hoef je er (als particulier) geen inventarisatierapport bij te hebben.Immers de gemeente kan een inspecteur langs sturen om te gaan kijken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat een gedoe om een plaatje Eternit te verwijderen.
Omzichtigheid is geboden, maar mij lijkt het toch dat er andere even grote gevaren en risico's in huis en tuin verborgen zijn.
Neem bijvoorbeeld loodhoudende verf. Die ga je ook in veel oudere huizen aantreffen en houdt bij verwijdering ook een zeker gevaar in. Maar daar gelden weinig of geen regels voor.
Of de chloorhoudende producten om hout te behandelen tegen worm en schimmels. Effectief, maar zeer giftig en als dat hout in de kachel wordt gestoken komen er flink dioxines vrij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.