antieke pennenbank op marktplaats

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Zou trouwens Stoomwezen zijn geweest. Het IJkwezen hield zich bezig met nauwkeurigheid van meetinstrumenten (maten en gewichten) voor de handel.
IJkwezen en Stoomwezen waren rijksdiensten. Tegenwoordig wordt de functie vervuld door particuliere bedrijven.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Centraal gedreven as systemen lopen geen hoge toerentallen. Om nu de schilkoppen genoeg snelheid te geven, kan je een tandwielkast er tussen zetten, maar die is duur. Of je gebruikt gewoon een wat grotere poelie.
Is dat wel nodig dan?
Als ik kijk naar de overbrenging naar de koppen t.o.v. de aangedreven as, dan lijkt mij dat behoorlijk rond te gaan. Ze zal niet de toerentallen halen van de moderne machines, maar voldoende om een goed product te leveren.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
480
722
Zuid West Drenthe
Is dat wel nodig dan?
Als ik kijk naar de overbrenging naar de koppen t.o.v. de aangedreven as, dan lijkt mij dat behoorlijk rond te gaan. Ze zal niet de toerentallen halen van de moderne machines, maar voldoende om een goed product te leveren.
Dat denk ik ook, ik heb hier verschillende hand en voet aangedreven machine's van rond 1900 welke allemaal op lager toeren functioneren dan hun moderne varianten
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Centraal gedreven as systemen lopen geen hoge toerentallen. Om nu de schilkoppen genoeg snelheid te geven, kan je een tandwielkast er tussen zetten, maar die is duur. Of je gebruikt gewoon een wat grotere poelie.
Is zo rond de 4000 toeren veel of weinig voor zo’n machine?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Een centrale as aandrijving liep ruwweg tussen de 100 en 300 toeren. Voor metaal vaak wat lager, voor hout meer naar de hoge kant. Ik weet van de getoonde machine niet de exacte maten van de overbrenging, maar de machine is nog van voor het gebruik van hss. Dus ik zou denken dat dat vrij snel is voor schilkoppen met een gereedschapsstalen mes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ja dat grote wiel wordt gebruikt om de schilkoppen met een hoger toerental te laten draaien, zonder dat er een dure tandwieloverbrenging nodig is. Een riem overbrenging is best efficient ten opzichte van een tandwiel overbrenging.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Yesz. Daar heb ik er al meerdere van, tijd voor een stoommachine met een centraal aangedreven as :cool:.
Dat hoeft toch niet. Het kan toch ook met een belt aangedreven elektromotor of een diesel stationair motor?
Dezelfde eigenaar van de gatensteek heeft nu ook een elektromotor op mp staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.