Hallo allemaal, sommige van jullie kennen me en sommige niet dus hier een kleine introductie als het mag, zo niet dan hoor ik het graag. Ik probeer het kort te houden maar ik vrees dat dat niet lukt met alles wat ik hierboven lees.
Introductie:
Super ingekort: Ik ben 7 jaar geleden begonnen met partijen gereedschap te kopen en verkopen op marktplaats, voornamelijk om mijn eigen gereedschap goedkoper te maken, want ik wil alleen het beste. Ik ben een perfectionistisch en altijd opzoek naar beter. Vorig jaar mijn leven omgegooid en 100% hier voor gegaan. Ongeveer 2 jaar geleden begonnen op internet met FreesSjabloon uit o.a. onvrede over bestaande winkels en webshops en verkopen van mijn eigen freessjablonen. Ik doe en zie dingen anders dan anderen (zit zelfs in mijn naam) en ben eigenwijs zoals sommige hier het al opmerkten. De site liep meteen als een trein maar ik wil meer dus werd het tijd voor compleet vernieuwende en vooruitstrevende webshop, deze uiteraard professioneel laten bouwen. Tuurlijk met een nieuwe naam daar de oude de lading niet meer dekte zoals mijn klanten al opmerkte. Dus een nieuw avontuur met: GereedschapPro. Ik zal daar niet verder over uitweiden.
Anti Festool:
Ja en nee. In het mega kort Festool ik ben niet tegen Festool ondanks wat ze me de afgelopen jaren door hebben laten maken, dat is echt niet normaal. Ze leggen me zelfs dwangsommen op en de rest zal ik jullie besparen. Uiteraard heb ik daar HET advocaten kantoor opgezet: Moszkowicz en toen was het snel over. Daarna zijn ze nog meer druk gaan zetten om mijn leveranciers en inmiddels kan ik het lastig krijgen. Voor vele dingen heb ik betere alternatieven maar goed, mensen met een groene waas voor hun ogen zijn lastig te overtuigen, ik kan het weten want ik was er ook zo een.
Jaren lang was ik overtuigd dat Festool het beste op de markt was en misschien waren ze dat ook wel maar de laatste tijd vind ik betere merken en Festool laat steken vallen. De nieuwe Carvex is een flop, dat vinden ze zelf ook, ze moesten snel wat uitbrengen want de Mafell P1 decoupeer won teveel terrein. TS55.. tja prima zaag tot 30mm en je moet van zaagsel houden, afzuigen doet hij niet. Schuurmachines zijn waanzinnig! Kapex ook super, maar als ik zeg dat de kapex een groene laser had moeten hebben zodat je die buiten wel ziet en een betere afzuiging kunnen ze daar niet zo goed tegen.
Ik zie overal product verbeteringen, deels omdat ik perfectionistisch ben, een halve opleiding industrieel product ontwerpen heb gedaan en heel handig ben, maar ze staan er niet voor open en zijn zelf altijd een beetje ‘vijandig’. Ik zie het verkeerd of ik gebruik het verkeerd etc.
Zo ook op de Hardenberg beurs: Ik dacht lekker ff te babbelen over de nieuwe TS55 R (ik noem hem TS55 refurbished (opgelapt) of hij nu wel door een hardhouten deur kan zonder vast te lopen, krijg ik te horen dat ik de zaag verkeerd gebruik. Je moet het met een 28 tands doen EN de TS55 is een platenzaag dus niet gemaakt voor deuren. Ik zeg: er bestaan ook 40mm platen: stilte.. en waarom maken jullie hem dan niet tot 35mm i.p.v. 55mm… stilte..
Festool: Sander er komt een tijd dat je Mafell voor Festool (zie mijn grappige actie) gaat inruilen en toen liepen ze weg.. funny toch?
Op het FOG forum was ik na 3 dagen eraf geknikkerd. Er is daar een topic over wat zou je willen verbeteren aan de TS55.. open deur… dus ik meld: neem de Mafell MT55 en kijk of je die kan verbeteren.. 1 dag later.. exit, IP geblokt. Ik hoop dat ik het hier langer volhou!
Meest grappig is dat bijna alle unieke dingen die Mafell MT55 heeft, Festool gewoon gekopieerd heeft op hun nieuwe opgeknapte TS55R, koste ze wel 2,5 jaar om het te doen maar goed.
Op de beurs naar hun demo aan het kijken en de demo man vergist zich dus in het nieuwe diepte instelling streepje (staan er 2 op dus ook niet heel duidelijk of hij werd nerveus van mij) en zaagt de plank verkeerd door..

En ja ik zou nog steeds dealer van Festool willen worden want ze maken veel goede producten en de missers die ze nu hebben zullen ze snel verbeteren. Zou nog sneller gaan als ze open stonden voor verbeteringen maar goed alles op zijn tijd.
Protool:
Ook bij Protool weten ze wie ik ben (en stel me altijd netjes voor) maar met hun kan je wel leuk praten en feedback geven, leuk open bedrijf, zo raar dat ze broer en zus zijn. Binnen kort fuseren ze samen naar 1, ik hoop dat ze de goede dingen van elkaar overnemen.
Prijsbeleid:
Tja lastig onderwerp. Iedereen geeft korting, vooral in fysieke winkels. Festool onderving dat door 2 jaar extra garantie te geven als je de garantie papieren opstuurde met de bon, handig controle systeem. Wel in strijd met de Europese wetgeving want alles met een snoertje heeft 2 jaar mits particulier gekocht, Festool heeft dit sinds kort gelukkig ook aangepast.
Korting geven: De meeste dealers geven gewoon een credit bon, zetten een zogenaamde inruil machine erop of geven accessoires weg. Op internet is het lastig voor online winkels alles is daar open en bloot en Festool wil koste wat het kost alles hetzelfde hebben, wat ook in strijd is met de Europese wetgeving maar goed, het geeft wel rust in de markt. Kijk maar naar Makita, Panasonic en Dewalt, die merken worden afgeknald en daar hebben ze erg last van, al doen ze het ook zelf maar goed dat laat ik ff rusten. Festool heeft een mega boete gekregen in Duitsland voor hun horizontale prijsbinding hoeveel weet ik helaas niet. De NMA in Nederland doet er niks aan die zijn lui.
Negatief:
Tja dat zou kunnen, ik flap er soms iets te veel uit en zou wat politiek correcter moeten zijn maar aan de andere kant moet dat? Ik ben mezelf en het is mijn mening, die overigens wel gestaafd is op ervaring. Ik mag dan wel geen timmerman of bouwvakker zijn (en zeker geen tekstschrijver/taalkundige) maar ik ben rete handig en zie overal verbeteringen. Bijna elke machine die ik niet ken en ga verkopen is de eerste die binnen komt voor mij zelf. Spelen, testen en ermee werken zodat ik klanten goed kan adviseren, ja ik weet het ik ben raar.
Ik ben al jaren aan het verbouwen en doe bijna alles zelf. Want meestal als ik het laat doen bevalt het me niet dus doe ik het zelf over… mijn machines zijn meestal ook beter waar aannemers mee komen aanzetten maar dat zullen de meeste hier wel herkennen :lol:
Andere shops:
Toolnation is oké, ze hebben heel veel op hun site staan. 3x raden wie zijn idee het was en wie de site heeft ontwikkeld, ontworpen en geregeld heeft

, maar goed, de huidige site heb ik helaas mijn stempel niet kunnen opzetten.
En daar is die dan: Mafell
Diverse keren bij Mafell geweest, in de fabriek, training en de beurzen, demo tegenwoordig op beurzen ook voor ze. Op Rotterdam hout 2 hele dagen, vrijkaarten iemand? ff mailen. Ze doen het daar anders, zijn super vriendelijk, vraag maar aan mijn 21 klanten die ik mee genomen heb naar Nürnberg voor 2 dagen op de beurs. Open en eerlijk.
Als je goede verbeterpunten aanbrengt schrijven ze het op en nemen ze het mee, wauw. Zelfs een potje stevige discussie gaan ze niet uit te weg en nemen het mee. Bijna elke machine van Mafell is superieur aan die van Festool, veel innovatiever en meer nagedacht. Dit klinkt als verkopers praatje wat ik zeker niet ben, maar geloof me niet en probeer het zelf. Je mag de meest verkochte machines van Mafell 30 dagen gratis proberen en lees anders de klanten reviews… hoe makkelijk kan ik het maken?
Ongetwijfeld levert dit allemaal veel discussie op en misschien moet er een aparte topic komen, dingen anders verwoorden of wordt ik gebanned. Links heb ik bewust niet geplaatst. Hou het netjes en eerlijk, dat doe ik ook en anders mail me of moderators pas de tekst aan waar jullie nodig vinden.
Groeten en fijn weekend, Sander.