Amerikaanse termiet gesignaleerd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hier in utrecht zijn alle behoorlijke bomen al omgezaagd en opgestookt in onze duurzame energiecentrale. Alles wat 50 jaar en langer gegroeid heeft in een paar winters verdwenen. Zal mij benieuwen wat ze de komende winters gaan weg stoken. Gas gaat bij een strengere winter ook een probleem geven.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Huh? Hout stoken zou toch Co2 neutraal zijn?
Hahaha, neen. Laat je niet voor het lapje houden.

Kap een eik van 100 jaar oud.
Hoeveel blad zit daar aan?
Hoeveel CO2 bind dat allemaal in een jaar? (berekeningen lopen uiteen van 10 - 40 kg)
Hoeveel CO2 is gebonden in die eik? (100 jaar, tussen de 1000 en 4000 kg)
Stel je stookt die eik in een jaar op. Hoeveel kleine eikjes moet je dan al geplant hebben om het verstoken van die boom onmiddelijk te compenseren?
Schatting, enkele duizenden.
Wie heeft dat wanneer en waar gedaan? Niemand!
Wie gaat dat doen? Niemand!

Ik kan het niet zo snel terug vinden, je kunt het aantal bladeren schatten aan de omvang en hoogte van de kroon van een boom.

Als je dan al iets wilt verstoken, verstook dan stro. Dan maak je de CO2 die in een jaar gebonden is weer vrij. Zolang je evenveel stro blijft verbouwen kun je nabij neutraal blijven. Maar wie heeft daarvoor voldoende land om alleen al z'n eigen huishouden te verwarmen? Stro brand razend snel op. Al die gesubsidieerde biocentrales bij onze oosterburen zijn kolderiek, allemaal bij de Nederlandse boeren mais inkopen om in die dingen te kunnen stoken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hahaha, neen. Laat je niet voor het lapje houden.

Kap een eik van 100 jaar oud.
Hoeveel blad zit daar aan?
Hoeveel CO2 bind dat allemaal in een jaar? (berekeningen lopen uiteen van 10 - 40 kg)
Hoeveel CO2 is gebonden in die eik? (100 jaar, tussen de 1000 en 4000 kg)
Stel je stookt die eik in een jaar op. Hoeveel kleine eikjes moet je dan al geplant hebben om het verstoken van die boom onmiddelijk te compenseren?
Schatting, enkele duizenden.
Wie heeft dat wanneer en waar gedaan? Niemand!
Wie gaat dat doen? Niemand!

Ik kan het niet zo snel terug vinden, je kunt het aantal bladeren schatten aan de omvang en hoogte van de kroon van een boom.

Als je dan al iets wilt verstoken, verstook dan stro. Dan maak je de CO2 die in een jaar gebonden is weer vrij. Zolang je evenveel stro blijft verbouwen kun je nabij neutraal blijven. Maar wie heeft daarvoor voldoende land om alleen al z'n eigen huishouden te verwarmen? Stro brand razend snel op. Al die gesubsidieerde biocentrales bij onze oosterburen zijn kolderiek, allemaal bij de Nederlandse boeren mais inkopen om in die dingen te kunnen stoken.
Neutraal staat los van de termijn....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wat wel neutraal is als gemeente je eigen snoeiafval opstoken. Ik hoop dat ze veel wilgen of populieren hebben, bamboe is ook wel een leuke.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Huh? Hout stoken zou toch Co2 neutraal zijn?
Is ook CO2 neutraal - in de zin dat er niet meer CO2 vrijkomt dat er in de totale groeiperiode is vastgelegd. En als die boom niet opgestookt wordt maar doodgaat en vergaat dan komt die CO2 ook weer vrij... Maar CO2 neutraal wordt (helaas) meestal in veel engere zin gebruikt.

Maar hout stoken zal niet verboden worden vanwege de CO2, maar vanwege het fijnstof / rook...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Maar nog afgezien van de hoeveelheid hout die je terug zou moeten planten, hoeveel plantjes en diertjes die in en van een b.v. honderd jaar oude eik leven maak je dood om geen andere reden dan dat de teller moet draaien en er geld moet worden verdiend? Die plantjes en beestjes gaan gewoon de pijp uit omdat ze niets met zaailingen of geplant bosplantsoen kunnen aanvangen. Dus ophouden met die ellende. Ik stook hout, uit ons eigen bos, maar daar zit niets tussen wat ooit een dergelijke leeftijd zal krijgen, (uitzonderingen daar gelaten) dus in de biotoop van ons bos zal nooit veel veranderen.
Terug on topic dan maar.... :giggle:
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Neutraal staat los van de termijn....
Dus lekker olie stoken...?

Neutraal wil zeggen dat je niet meer onttrekt dan je toevoegt en andersom over een redelijke tijdsspanne. Pak'm beet, een jaar.
En als die boom niet opgestookt wordt maar doodgaat en vergaat dan komt die CO2 ook weer vrij...
Als je die boom in het bos laat liggen wordt een deel ook weer meteen gebonden, torretjes, kevertjes wormpjes, die het weer in gebonden vorm in de aarde uitpoepen.
Uh...@knotwilg, ik hoop dat je hebt gelezen dat mijn opmerking engszins cynisch bedoeld was...
Euhhhm, knipoogje gemist ;)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Neutraal staat los van de termijn....
? Die kan alle kanten op. Het is rechtpraten wat krom is. De boom wordt gezaagd met een brandstof kettingzaag. Wat te klein is wordt versnippert door een brandstof aangedreven auto, of trekker. Het hout wordt vervoerd met een door brandstof aangedreven vrachtauto. Of er op het terrein van de centrale ook nog verplaatsingen plaatsvinden, wordt daarbij ook brandstof gebruikt. Wat ook gemakkelijk vergeten wordt is dat de boom jaar na jaar onderhouden is geworden (want er mag geen takje uit vallen) met brandstof kettingzaag en bijbehorende vrachtauto.
Greenwashing zou verboden moeten worden!

Daarnaast is het eigenlijk van de zotte dat een 100 jaar oude boom als een eik in een kachel wordt gestopt. De takken oké maar de rest....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
? Die kan alle kanten op. Het is rechtpraten wat krom is. De boom wordt gezaagd met een brandstof kettingzaag. Wat te klein is wordt versnippert door een brandstof aangedreven auto, of trekker. Het hout wordt vervoerd met een door brandstof aangedreven vrachtauto. Of er op het terrein van de centrale ook nog verplaatsingen plaatsvinden, wordt daarbij ook brandstof gebruikt. Wat ook gemakkelijk vergeten wordt is dat de boom jaar na jaar onderhouden is geworden (want er mag geen takje uit vallen) met brandstof kettingzaag en bijbehorende vrachtauto.
Greenwashing zou verboden moeten worden!

Daarnaast is het eigenlijk van de zotte dat een 100 jaar oude boom als een eik in een kachel wordt gestopt. De takken oké maar de rest....
Zeer eenzijdig wederom, deels waarheid, maar een boom die gedund wordt in een goed onderhouden bos is weinig mis mee. Probleem is dat alles per se op grote schaal moet, de biotoop daarmee veel te erg verstoord wordt en dat men herplant met naaldhout, wat bijzonder slecht presteert qua CO2 opslag.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dus lekker olie stoken...?

Neutraal wil zeggen dat je niet meer onttrekt dan je toevoegt en andersom over een redelijke tijdsspanne. Pak'm beet, een jaar.

Als je die boom in het bos laat liggen wordt een deel ook weer meteen gebonden, torretjes, kevertjes wormpjes, die het weer in gebonden vorm in de aarde uitpoepen.

Euhhhm, knipoogje gemist ;)
Een jaar? Nee hoor, door de tijd heen een stabiel evenwicht, meer niet.

Probleem os dat we een acuut probleem proberen op te lossen en geen evenwicht zoeken, dus werkt neutraliteit niet, bufferen wel, maar dat is per definitie niet korte termijn neutraal, zie ook:
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Zeer eenzijdig wederom, deels waarheid, maar een boom die gedund wordt in een goed onderhouden bos is weinig mis mee. Probleem is dat alles per se op grote schaal moet, de biotoop daarmee veel te erg verstoord wordt en dat men herplant met naaldhout, wat bijzonder slecht presteert qua CO2 opslag.
In een zeker opzicht zijn we vergeten hoe we met onze omgeving om moeten gaan. Neem Twente, het coulissenlandschap. Die houtwallen die nu de coulissen vormen waren in het verleden grotendeels houtwallen met eikenhakhout. Daar stonden geen grote bomen, maar relatief jonge en het geheel werd jaarlijks uitgedund. Hazelaar en wilg zijn is ook een ideale boomen om zo mee om te gaan.

Met de schaal heb je helemaal gelijk. Het moet groot en het moet nu. Stel je eens voor je begint met een productiebos, eiken. Je begint een bedrijf, plant de boompjes en wacht 60 jaar. Dan komt de belastingdienst om de hoek, je hebt geen bedrijf, je doet te weinig (uren), je hebt geen omzet, je maakt geen winst. Je hebt een hobby, geen bedrijf. Daarna volgt veel vervelend gezeur voor de rechter. Gewoon als voorbeeld dat we helemaal niet ingericht zijn op lange termijn denken.

Niets in de hele huidige milieuproblematiek is iets nieuws. De eerste signalen waren er al eind 19e eeuw, dan de jaren 60, 70 Niets doen. Struisvogelpolitiek. Als je het PVAS probleem vergelijkt met Lekkerkerk is er niet echt veel verschil.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik ga dit jaar beginnen met de bouw van mijn huis. Het dak zal gedragen worden door eiken balken. Is er al iets wat ik kan doen om die preventief te behandelen tegen termiet?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Co2 neutraal zegt mij helemaal niets omdat dat volgens mij niet bestaat!
Linksom of rechtsom, het feit dat je als mens leeft heeft invloed op je omgeving.
Vraag is hoe je daar mee omgaat.
Wij verwarmen met een speksteenkachel die minder hout eet en minder fijnstof uitstoot.
Naast afvalhout van mijn houtwerkzaamheden dunnen wij een stuk bos uit.
Dit doen wij al jaren, en elk jaar opnieuw kunnen wij niet zien dat wij het jaar er voor hout hebben weggehaald!
Aangezien het voorzien in hout jaarlijks flinke lichamelijke inspanning vraagt ga je heel bewust stoken.
Je voelt echt de waarde aan van het hout.
Dit betekend dat je nooit onnodig de kachel aanhebt, je houd liever nog wat langer een trui aan.

Er word erg veel negatief geschreven de laatste jaren over hout stoken, maar dat zijn meestal erg éénzijdige verhalen.
Wanneer er een stookverbod zou komen dan moeten we al het afvalhout (werkplaats en snoeiafval) tegen betaling afvoeren waarna het alsnog ergens verwerkt word met uitstoot als gevolg.
Vervolgens moet je je huis op een andere manier gaan verwarmen wat linksom of rechtsom ook weer een bepaalde invloed heeft op omgeving/millieu. (uiteraard tegen flinke extra kosten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Maak je maar niet te druk, Half europa verwarmd zijn huis met hout. De politiek praat over luchtkwaliteit, maar het gaat om misgelopen belasting geld. Als de haagse prutsers het weer eens verkloten, dan zit jij in ieder geval niet in de kou. Alles op elektra gooien, terwijl er een oorlog bezig is , lijkt me op zijn zachts gezegd, niet zo slim. Krijg je een strenge winter en er worden als de gasreserves leeg zijn,een paar onderzeese elektra knooppunten opgeblazen, dan zit half europa in het donker en de kou. Dat is dus de helft zonder houtvoorraad en kachel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Emilio

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
In mijn stuk bos staat vrij veel hout dat inmiddels een leeftijd bereikt heeft dat het om begint te vallen. Het wordt op een gegeven moment gewoon slecht. De afgelopen 10 jaar heb ik eigenlijk ieder jaar wel een paar bomen gehad die opgeruimd moesten worden. Ik laat altijd genoeg liggen voor de beestjes als voer of schuilplek. Maar dan nog heb ik meer dan genoeg om de winter door te komen. Na een jaar of 2 drogen kan het zonder probleem de kachel in. Eerder kan, maar dan moet je de rook voor lief nemen. Ik woon in het buitengebied, dus ik val er niemand mee lastig. Maar zelf vind ik het ook niet fijn (slechte longen), dus wacht ik gewoon totdat het hout droog genoeg is. Met goed stoken heb je nauwelijks last van rook of geur in huis.

Bijkomend voordeel: wat je leert van het oogsten van eigen hout is best veel. Verschillende houtsoorten gedragen zich anders tijdens het kappen, verzagen, kloven, verbranden, of vergaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik ga dit jaar beginnen met de bouw van mijn huis. Het dak zal gedragen worden door eiken balken. Is er al iets wat ik kan doen om die preventief te behandelen tegen termiet?
Je kunt ze behandelen met xylophene, 2x inspuiten. Geen fijn goedje, maar het werkt wel....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.