Amerikaanse termiet gesignaleerd

Woodhouse

Nieuw lid
14 sep 2023
2
0
Gelderland
Dag liefhebbers van hout,

zojuist hoor ik via het journaal dat de Amerikaanse termiet in Nederland is gesetteld en niet meer uit te roeien is.
Nu woon ik in een geheel houten woning en denk dan direct: hoe hou ik dit beestje buiten.
Voorkomen is beter dan genezen.

Ik lees over boorzuur o.a.

Zijn er experts die me hierin vooruit kunnen helpen?
Ik denk aan: preventief injecteren, een lat geïmpregneerd onderin aanbrengen.
Maar heb geen idee hoe zo'n knager begint. Altijd van onderaf of kan ze ook op bijv. meter hoog binnendringen.

Ik ben benieuwd of er reacties komen.
Op voorhand dank.

Hartelijk dank voor jullie (snelle) reactie.
Weet ff niet hoe anders een antwoord te geven.
Mij is geleerd dat voorkomen beter is.
Bij bouw van de woning (1993) was het hout ook al behandeld dus ik volg die gedachte maar even.
(die behandeling zal nu wel uitgewerkt zijn)
En stress is een groot woord, en bewerken kan ook altijd nog....heb de woning al 30 jaar dus probeer ik deze goed te houden. Zelf gebouwd en nog steeds veel woongenot.
Maar hout moet wel in goede conditie zijn. Dus vandaar mijn vraag.
Nogmaals dank.
 
Laatst bewerkt:

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Op een plek van 1500m2 waar 2 huizen op staan. Om daar nou gelijk van in de stress te schieten..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Waarom preventief? Beter goed monitoren, wany zal niet talrijk zijn(nog) en dan curatife behandelen. Zo lastig is houtherstel nou ook weer niet en om nu al vooruitlopend te gaan slopen en injecteren......
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Houtherstel kan best wel een dingetje zijn. Zeker in oudere woningen. Vloerbalken, planken vloeren, kozijnen, dakbalken, deuren, plinten en zelfs je meubels zijn niet veilig en bestrijden is lastig (lees ik).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Houtherstel kan best wel een dingetje zijn. Zeker in oudere woningen. Vloerbalken, planken vloeren, kozijnen, dakbalken, deuren, plinten en zelfs je meubels zijn niet veilig en bestrijden is lastig (lees ik).
Houtherstel is in vergelijking met hetgeen hier voorgesteld niet of nauwelijks meer ingrijpend, dus geen motivatie om preventief te werken, of je moet geld en/of tijd teveel hebben....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe zouden ze dat dan in Amerika oplossen?
Veel gif, regelmatig herbouwen, armelui/lage lonen wijken gewoon laten vervallen (klinkt cru, is het ook, maar is vaak wel de praktijk). Dat ze overigens 1 kolonie onder 2 'solitair' staande huizen niet kunnen uitroeien verbaast me overigens wel. Dat zou namelijk zeker niet onmogelijk moeten zijn, maar je moet wel zwaar geschut in stelling brengen - hele zaak en komplete ondergrond fumigeren met zwaar gif - bewoners zijn dan wel een paar weken 'weg'. Maar ik zou zeggen dat in dit geval uitroeien belangrijker is dan de tijdelijke hinder...
 

Woodhouse

Nieuw lid
14 sep 2023
2
0
Gelderland
Als de manier van aanpak even stroperig is als bij andere exoten, dan reken ik iig nergens op.
Wij hebben in NL inmiddels ook al last van de Amerikaanse rivierkreeft. En die heeft hier geen natuurlijke vijanden, dus kun je voorspellen welke kant dat opgaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Of deze kreeft geen vijanden heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de baarsen steeds groter gevangen worden. Waar 10 jaar geleden 45 cm heel groot was zit heel groot nu achter in de 50 cm. Oorzaak. Meer of beter voedsel. Je vangt ze ook met imitatie van deze rivierkreeft.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Of deze kreeft geen vijanden heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de baarsen steeds groter gevangen worden. Waar 10 jaar geleden 45 cm heel groot was zit heel groot nu achter in de 50 cm. Oorzaak. Meer of beter voedsel. Je vangt ze ook met imitatie van deze rivierkreeft.
Karpers eten rivierkreeft en idd de roofvissen zoals baars, paling, snoek maar vooral ook meerval. Daarnaast grotere vogels zoals meeuwen.
Ze zijn ook best smakelijk, dus 2 voeters schijnen ook natuurkijke vijand te zijn... 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Karpers eten rivierkreeft en idd de roofvissen zoals baars, paling, snoek maar vooral ook meerval. Daarnaast grotere vogels zoals meeuwen.
Ze zijn ook best smakelijk, dus 2 voeters schijnen ook natuurkijke vijand te zijn... 😁
Alleen je mag ze niet vangen. Wordt je gepakt dan ben je een stroper. Er zijn een paar beroepsvangers. Maar voor de normale consument zullen ze wel weer te duur zijn en die heeft liever fastfood lees ik overal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als de manier van aanpak even stroperig is als bij andere exoten, dan reken ik iig nergens op.
Wij hebben in NL inmiddels ook al last van de Amerikaanse rivierkreeft. En die heeft hier geen natuurlijke vijanden, dus kun je voorspellen welke kant dat opgaat.
Nou, inmiddels. De bron van dat probleem stamt al uit de jaren 60 van de vorige eeuw of zo. En dat het een bedreiging is voor waterleven (en waterhuishouding) is al zeker 25 jaar bekend. Het EIS heeft inmiddels al twee landelijke inventarisaties gedaan (in 2019 en de eerste in 2005 of zo) en daarmee is hoegenaamd niks gedaan. En de eenvoudigste relevante maatregel zou gewoon zijn om deze exoten op te nemen in de visserijwet, zodat sportvissers ze legaal aan het water zouden kunnen onttrekken. Maar nee hoor…
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Of deze kreeft geen vijanden heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de baarsen steeds groter gevangen worden. Waar 10 jaar geleden 45 cm heel groot was zit heel groot nu achter in de 50 cm. Oorzaak. Meer of beter voedsel. Je vangt ze ook met imitatie van deze rivierkreeft.
In mijn jeugd was 30 cm al heel groot.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Rivierkreeft is wel echt veel breder en in veel grotere aantallen aanwezig dan eerder.
Alleen je mag ze niet vangen. Wordt je gepakt dan ben je een stroper. Er zijn een paar beroepsvangers. Maar voor de normale consument zullen ze wel weer te duur zijn en die heeft liever fastfood lees ik overal.
Wordt eigenlijk niet gehandhaafd zolang het niet commercieel gebeurd. Wel een compleet idiote regel, want veel efficienter kun je ze niet bestrijden en zonder kosten....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Of deze kreeft geen vijanden heeft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de baarsen steeds groter gevangen worden. Waar 10 jaar geleden 45 cm heel groot was zit heel groot nu achter in de 50 cm. Oorzaak. Meer of beter voedsel. Je vangt ze ook met imitatie van deze rivierkreeft.
Ze worden ook steeds zwaarder , zag laatst een vangstmelding van iets van 3,4kg bij dik over de 50cm. Dus voedsel zit er zat blijkbaar...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
In BE mag je deze kreeften en de wolhandkrab niet vangen en consumeren vanwege vervuiling. Idem voor vis die zich op de bodem schuilhoudt zoals karper en paling (die mag je uiteraard wel vangen). Het slib van veel waterlopen is dusdanig vervuild dat er een risico is. Voor de krabben en kreeften wil men ook voorkomen dat ze gekweekt gaan worden als ze commercieel verkocht mogen worden.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Veel gif, regelmatig herbouwen, armelui/lage lonen wijken gewoon laten vervallen (klinkt cru, is het ook, maar is vaak wel de praktijk).
Dat zullen ze in Nederland niet snel toestaan ben ik bang. De milieubeweging zal vast diverse jamaartjes hebben, zoals milieu schade door gif, schade aan andere dieren, resistentie etc.

Ben bang dat je in Nederland de komende jaren voornamelijk aan preventie kan doen.
Dus kijk bijvoorbeeld uit met haardhout opslag. Aan de andere kant is dat binnenkort ook geen probleem meer omdat de houthaard over enige tijd waarschijnlijk ook verboden zal zijn in dit landje.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Terugkomend op de termieten. Er zijn hobbyisten die termieten als huisdieren hebben. Vreemd genoeg is er pas nu de eerste keer een plaag ontdekt. Verder kunnen de termieten niet tegen een hittegolf maar ook niet tegen vrieskou. Extreem weer is dus ideaal om de termieten tegen te gaan. Is er gelukkig toch nog een voordeel aan extreem weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.