Altendorf f90 voor 1980

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Nog een probleempje. Ik heb ontdekt dat het zaagblad niet volledig kan zakken (450mm blad) Op een gegeven moment heb ik het wiel zover gedraaid dat die "eruit valt" en dan is het zaagblad nog 8cm boven de tafel.
 

tuoh

Oud hout
Zaagblad is te groot daarvoor. De meeste paneelzagen "slikken" maximum 300 à 350mm bladen, als je ze ook volledig onder het blad wil laten zakken tenminste.
Met de voorritser verwijderd kunnen er wel grotere op, maar zoals je al ontdekt hebt, die kunnen niet volledig weg gedraaid worden:p
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Dat heb ik ook gemerkt, max zaagblad is 450 maar die krijgt hij niet weg. Voor groeven zagen heb ik nog wel een kleiner zaagblad. Waar is die hendel aan de voorkant eigenlijk voor?
 

tuoh

Oud hout
Die hendel is voor het verplaatsen van de machine, er hoort ook een verlengstuk bij. Naar onder drukken dwong een wiel naar beneden dat de machine een 10mm lifte, zo was het ding makkelijk verplaatsbaar in het atelier.
Aan de andere zijde zitten (zaten) ook twee wielen waar de machine permanent op ruste.
Bij latere types F90 en F45 is dit systeem weggelaten.

Dit is bij jouw machine echter aangepast zo te zien, de machine staat nu op extra blokken.
De vierkante stukken koker zijn niet origineel, de machine ruste op de uitkraging aan de poten en kon niet vastgezet worden op de vloer.
Het ding was zwaar genoeg uitgevoerd om los te staan.
 
Laatst bewerkt:

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Oke, ik ben niet van plan dat ding ooit nog te verplaatsen dus die wielen heb ik niet nodig. Heb vandaag alle stekkers en kabels aangesloten, de machine loopt als een zonnetje maar hij heeft geen motorrem dus hij blijft zeker 25 a 30 seconden "uitdraaien" Deze week maar eens beginnen aan het meubel.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
Dat is wel handig! Ik kan voorlopig hier wel mee werken maar die rem ga ik er wel een keer bij halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.