Hierbij een ontwerp voor een freestafeltje, zo compact mogelijk, omdat ik maar een
zeer kleine werkruimte heb (stenen schuurtje voor fietsen en andere spullen.)
Heb veel gezocht op internet: freestafels, CNC-freestafels, verschillende technieken
om te frezen en ook de website van woodgears.ca van Matthias Wandel en I build it.ca.
Heb uiteindelijk alles gecombineerd tot dit basis-idee. Ik ben daar nu mee bezig
en het is voor 75% gereed.
Het ontwerp gaat uit van een handbestuurd CNC principe (X- en Z as, de Y-as is een
beweegbare werktafel.
Je kunt er voorbeelden (templates) mee frezen zoals pen en gat (tenon and mortise),
sleuven (dado's), langgat (slot mortising) en gewoon frezen in de lengte.
Het formaat is aanpasbaar aan je wensen.
Toevalligerwijs ontdekte ik op internet een dergelijke freestafel ,alleen iets duurder!.
Ik was dus niet de enige met dit idee. Het is de JDS multirouter
Tijdens de (2e) bouw heb ik toch nog wijzigingen aangebracht ,zodat het geheel
hier en daar wat herstelwerk vertoont.
Bij het bedenken van deze freestafel heb ik eerst wat "tekeningen" gemaakt in Microsoft Paint.
Ontwerpen in Sketchup is natuurlijk mooier, maar daarbij ben ik op wat problemen gestuit
en het kostte erg veel tijd (Hoewel ik gepensioneerd ben!!!!).
Hierbij tekeningen van het basis-idee.

zeer kleine werkruimte heb (stenen schuurtje voor fietsen en andere spullen.)
Heb veel gezocht op internet: freestafels, CNC-freestafels, verschillende technieken
om te frezen en ook de website van woodgears.ca van Matthias Wandel en I build it.ca.
Heb uiteindelijk alles gecombineerd tot dit basis-idee. Ik ben daar nu mee bezig
en het is voor 75% gereed.
Het ontwerp gaat uit van een handbestuurd CNC principe (X- en Z as, de Y-as is een
beweegbare werktafel.
Je kunt er voorbeelden (templates) mee frezen zoals pen en gat (tenon and mortise),
sleuven (dado's), langgat (slot mortising) en gewoon frezen in de lengte.
Het formaat is aanpasbaar aan je wensen.
Toevalligerwijs ontdekte ik op internet een dergelijke freestafel ,alleen iets duurder!.
Ik was dus niet de enige met dit idee. Het is de JDS multirouter
Tijdens de (2e) bouw heb ik toch nog wijzigingen aangebracht ,zodat het geheel
hier en daar wat herstelwerk vertoont.
Bij het bedenken van deze freestafel heb ik eerst wat "tekeningen" gemaakt in Microsoft Paint.
Ontwerpen in Sketchup is natuurlijk mooier, maar daarbij ben ik op wat problemen gestuit
en het kostte erg veel tijd (Hoewel ik gepensioneerd ben!!!!).
Hierbij tekeningen van het basis-idee.