All in one benchtop router table

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland
Welke kogellagers gebruik je voor de horizontale beweging? Heb er eentje gekocht onlangs (dia. 16) en koste zo'n 12 euro. Dys als je er 8 nodig hebt zoals in jouw ontwerp wordt dat wel duur.

Mvg,
vincent
Vincent,
de lagers heb ik gekocht bij skate-wielen.nl. Type:HTB DESPERADO ABEC7 (geeft de hardheid aan) voor € 1,75 per stuk en €4,00 verzendkosten.
Aangezien skatewielen veel te verduren hebben neem ik aan dat ze stevig genoeg zijn. Diameter 22 mm en asgat 8 mm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.483
76
Gaanderen
Dat is niet geheel juist. Het laatste cijfer staat voor een lage rolweerstand. Ze maken de kogels groter en de wanden dunner. Voor de eerste kilometers gaat dit goed maar bij langer gebruik zijn de gewone lagers duurzamer. Ik heb skf lagers verkocht en kreeg dit door van skf. Nu weet ik niet hoeveel toeren deze lagers gaan maken maar als ze net als een frees boven de 20000 toeren makenzou ik andere lagers nemen.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland
Foto's all in one benchtop router table

Hierbij wat foto's van de all in one router table.
P1070350.jpg
Dit is het basisprincipe van het frame voor de frees.
P1070389.jpg
Op deze manier worden de ijzeren geleiderails bevestigd.
P1070345.jpg
Met deze kogellagers beweegt het frame horizontaal.
P1070356.jpg
En door middel van ladegeleiders beweegt de frees verticaal.
Ik heb extra kogeltjes en afstandhouders (van satestokjes) ingevoegd
om de geleiding steviger te maken.
IMG_0726a.jpg
Door middel van een handvat kan de frees, middels een pen met
dezelfde diameter als de frees, de mal volgen en het werkstuk
in vorm frezen.
IMG_0745a.jpg
Hier de voorzijde met de "volger" en plaats voor een mal.
Met de arm kan de tafel voor- een achterwaarts worden bewogen.
IMG_0671a.jpg
Hier is de "diepte-instelling" die zorgt dat de frees maar
tot een bepaalde diepte in het hout kan frezen.
De instelling rechts maakt het mogelijk om evt een variabel startpunt te maken.

IMG_0686a.jpg
Ook verticaal inspannen op de tafel is mogelijk.
Met een breedte- en hoogte afstelling kun je zelfs rechthoeken van 8 x 6 cm
frezen (met hulpstukken voor breedte-instelling en hoog- en laag instelling).

IMG_0693a.jpg
Hier is de tafel gefixeerd, met een knop, op een gewenste afstand
voor gebruik als gewone freestafel (met opschroefbaar geleide-hulpstuk).
De twee werkbladen zitten nu aan elkaar bevestigd met schroeven en inschroefmoeren.

IMG_0684a.jpg
Met ingestelde hoog- en laag beperking kan een verticale groef gefreesd worden.
De beweging in de breedte staat hier op "nul".
De breedte-instelling kan ook nog evt aan het frame bevestigd worden
daarvoor zitten er ook inschroefmoeren in het frame.

Het aantal losse onderdelen dat alles mogelijk maakt kon niet meer op deze post.
Maak ik wel een apart berichtje van.
Binnenkort ga ik alles testen!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.082
31
Terkaple
www.woodworking.nl
Impressive post mannen! Wat een denkwerk en fraaie uitvoeringen er van. Op de beurs een paar weken geleden in Engeland werden cnc freesmachines aangeboden van net geen 2000 pond. John Lamers zou van mij, en ik denk vele andere forummers, wel wat meer mogen vertellen over zijn cnc machine!

jaap
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland
Het heeft even geduurd, maar hier dan de onderdelen die de verschillende functies mogelijk maken.
IMG_0764aa.jpg
1. Armen om de ruimte voor zijdelingse beweging in te stellen.
2. Blokken om de ruimte tussen het frame en de plaat waarop de
frees zit op te vullen, dmv 2 slotbouten.Op deze manier staat de frees horizontaal vast.
Dit kan echter ook alleen met de armen, zie 1.
3. Aanslag , kan alleen op bovenblad (1 stukje multiplex weglaten)of
op beide bladen tegelijk.
4. Knoppen om de freestafel vast te zetten (kan dan niet meer vooruit of terug).
5. Arm met pen die de mal volgt.
6. Hold down-klemmen, bevestigen in bovenblad dmv inboormoer.
7. Boutjes om bovenblad aan onderblad te bevestigen.
8. Boutjes met koppelmoeren die fungeren als instelpunten voor hoog en laag.
9. Boutjes met vleugelmoeren die zorgen voor het fixeren van het bovenblad
bij frezen onder een hoek (tot max 90 graden).
10. Schroefogen om evt de armen aan het frame te bevestigen, in het frame zitten inboormoeren.
11.Geleiding voor gebruik als vaste freestafel, dmv boutjes aan het bovenblad te bevestigen.
Dit gaat ook dmv inboormoeren in de kopse kant van het bovenblad.
12. Basismodel voor een freesmal, hierop staan alleen nog maar de startpunten.

Nu ben ik bezig met het maken van complete mallen en het vinden van de beste beginpositie.
Heb op dit moment wat minder tijd,dus het zal niet zo snel gaan.
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.682
14
Goeree-Overflakkee
Dit soort apparaten vind ik erg interessant. Zo'n ding moet er bij mij ook nog eens komen. Al weet ik nog niet precies wat voor. Die kleine Zauberkiste is ook al nuttig.

Ik volg Matthias Wandel, die is nu bezig om een pantorouter XL te bouwen. Ik lees bij jou dat de ladegeleiders niet helemaal voldoen, daar besteed hij ook aandacht aan.

En verder vind ik de floating router ook erg interessant, omdat daar de mal 1op1 is. Er moet echter dan wel een derde bewegingsrichting bijkomen.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland
Nieuwe ideeën voor een freestafel(tje) met mallen

Na de bouw van mijn eerste freestafel met mallen (multirouter) heb ik ondervonden dat de geleidesystemen natuurlijk de zwakker schakel zijn. Om dat te ondervangen moest ik én groter én duurder gaan ontwerpen.Ondertussen werk ik aan 2 nieuwe projecten, maar wel op hobby niveau anders wordt het te duur en ook te groot. Heb maar een werkbaar gedeelte van rond de 3 vierkante meter ! Het is nu nog de vraag voor welk ontwerp ik uiteindelijk kies. Het eerste ontwerp is een opvouwbare versie van de Zauberkiste van Guido Henn met tevens de mogelijkheid om deze als freestafeltje te gebruiken. Het tweede ontwerp is een zelfcentrerende freesmal voor pen en gat verbindingen met standaard mallen voor standaard geschaafde houtmaten. Pen en gat kunnen tegelijkertijd worden ingeklemd. Pen en gat kunnen groter of kleiner gefreesd worden naar gelang de diameter van de copieerring. Ook moet ik nog een truc vinden voor lipverbindingen voor kistjes (zwaluwstaarten zullen denk ik niet lukken, maar die ga ik ook niet gebruiken denk ik) ik houd het redelijk basic,noodgedwongen.
Heb tevens deze pen en gat jig 2-D in sketchup gemaakt inclusief de mallen. In beide ontwerpen komen geen lagers en rails voor. De beide prototypes zien er niet fraai uit vanwege het gebruik van het materiaal van mijn vorige ontwerp en de vele aanpassingen tijdens de bouw. Dat ik niet de enige ben die worstelt met de geleidingen blijkt uit de video's van Izzy Swan. Hij is nu bezig met een " Not Panto Router " met 1:1-mallen. Hij heeft dit echter nog niet volledig uitgewerkt, maar zijn uitgangspunt is vernieuwend,vind ik. De keuze wordt dus nog wat groter.Maar misschien heeft iemand op dit forum daar ook wel goede ideeën hierover. Ik moet verder nog wat kleine verbeteringen uitdenken en dat ga ik kiezen voor één van de ontwerpen.
Ontwerpen van Izzy Swan:
https://www.youtube.com/watch?v=jpeW6dk8XcY
https://www.youtube.com/watch?v=P6Hv6cqN0VQ
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
264
1
Noord Holland
Drie prototypes

Het heeft even geduurd, maar nu ben ik bezig aan mijn derde prototype.
Heb er 3 gemaakt: 1.zelfcentrerend hulpstuk voor het maken van pen en gat met mallen, 2. opklapbare "Zauberkiste" die tevens als kleine freestafel kan dienen en 3. een zwevende frees (floating router). Het ziet er niet allemaal perfect uit, maar het ging om te kijken wat voor mij, op mijn zeer kleine werkplek het meest handige was. Daarbij, in dit geval, uitgaande van een kleine bovenfrees, ik ben tenslotte maar een hobbyist. Ik denk dat ik uiteindelijk ga kiezen voor optie 2 en daarvoor mallen ga maken voor standaard (geschaafde) houtafmetingen. De mallen maak ik eerst in 2D in sketchup (rekening houdend met de copieerring en de grootte van het freesje) en daarna in multiplex of trespa. Optie 2 neemt ook de minste ruimte in. Van de drie opties elk 2 foto's.

P1070889a.jpg
Zelfcentrerend hulpstuk zonder mal

P1070891a.jpg
Hier met mal (alleen nog pen)

P1070916a.jpg
Gewijzigde Zauberkiste met pen en gat mal (18 x 44 mm)

P1080014a.jpg
Hier in opgeklapte toestand met frees gemonteerd (klemmen nog niet verwijderd!)

P1080091a.jpg
Floating router prototype

P1080098a.jpg
Floating router zijaanzicht

Heb geen tekeningen gemaakt van optie 2 en 3, wél van optie 1 in sketchup 2D (gedeeltelijk in 3D, maar was me te moeilijk). Het liefst had ik alles in Sketchup gemaakt, maar dat kost mij bakken met tijd. Mocht iemand informatie willen hebben, dan heb ik nog meer foto's en kan ik evt afmetingen opgeven, maar het blijft hobbyniveau.

Louis
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.