airco en zonnepanelen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.111
2.616
Ik heb geen plannen om zo veel panelen te leggen . Dat je er plek voor hebt wil niet zeggen dat je het vol moet leggen. Ik wil in basis het gebruik van de airco compenseren.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Als je het airco vermogen wil bereken is er een heel eenvoudig rekenwijze.
Inhoud van de kamer. bv 100m3 dit vermenigvuldigen met (alleen koelen) 30W of ook verwarmen en veel ramen 60W dan kom je voor een kamer van 100m3 uit op 3kW ( bij de meeste airco's 3,5 kW das een gangbare maat) voor verwarmen maak je er 5kW van dan heb vang je de wintertegeslag wat op. Neem geen te grote airco want dan gasat die teveel "pendelen"en das niet comfortabel.
Het verbruik van een 3,5kW airco is zo'n 1000W in aanloop masar dat zal hij zelden langer doen dan 20 minuten daarna gaat hij aftoeren en minder stroom gebruiken.1686760593118.png
Even een voorbeeld uit de catalogus.

Fred
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Als je 1,5 Kw koelvermogen wil gaat je compressor maximaal 500 Watt vermogen hebben. Kom je dus in principe toe met twee tot drie panelen panelen afhankelijk van het type. Dat valt nog te riskeren met panelen met ingebouwde omvormer of omvormer per paneel. In BE zijn deze systemen dacht ik verboden, ook al omdat je ieder paneel wettelijk gezien moet aanmelden.
Je hele dak vol leggen met panelen met eigen omvormer en dan in het stopcontact steken is echt geen goed idee. Je electrische installatie moet voorzien zijn op het geïnstalleerd vermogen.
Voor airco kan je beter een westelijke oriëntatie aanhouden als het mogelijk is. Je airco gaat meer in de namiddag en 's avonds draaien. Ook een iets steilere hoek is aanbevolen voor meer opbrengst al de zon lager staat.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.111
2.616
Het gaat om 15kw koelvermogen. Niet 1,5. Ik heb over die orientatie ook na gedacht. Misschien een deel zuid en een deel west? Ik kan als ik zelf ook meer daar ga werken, altijd panelen bijplaatsen. Het gaat om een bedrijfspand. De elektrische aansluiting kan zonder probleem verzwaard worden. Maar momenteel is dat niet aan de orde.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Het gaat om 15kw koelvermogen. Niet 1,5. Ik heb over die orientatie ook na gedacht. Misschien een deel zuid en een deel west? Ik kan als ik zelf ook meer daar ga werken, altijd panelen bijplaatsen. Het gaat om een bedrijfspand. De elektrische aansluiting kan zonder probleem verzwaard worden. Maar momenteel is dat niet aan de orde.
Dan zullen het een stuk of 15 panelen worden. Ik zou het toch eerst laten narekenen door iemand met verstand van zaken. Die rekenmodellen stellen niet veel voor. Een grove schatting. Die houden geen rekening met een al dan niet goed geïsoleerd dak of afmetingen van glaspartijen (zoninval). En nog tal van andere factoren zoals aanwezigheid van machines en mensen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.