Afzuiging advies

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.469
877
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja Chevy, als ik een geldboom kon omzagen kwam er ook een Felder RL of iets soortgelijks. Maar het gaat wat ver om te zeggen dat iedereen dat geld kan uitgeven, denk ik.
Apropos cycloon: bij mij werkt een Super Dust Deputy XL met een HBM (3PK 2x fijnstoffilter) voor afzuigen bij het schuren prima; ik heb de zak van de afzuiging nog nooit hoeven te wisselen, er ligt een paar cm onderin. De ton onder de cycloon vangt al het stof op.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.028
4.091
Het maakt dus in de praktijk gewoon weinig uit in absolute zuigkracht of je wel of geen cycloon hebt. Het blijft rommelen met hobby spul. Of dat stof nu in een zak komt, of een beetje in een zak en de rest in de ton onder je cycloon maakt aan het eind van de dag niet veel verschil. Het werkt allemaal redelijk. Als je het leuk vind om zo'n bouwwerk te maken is prima . Dat is ook een onderdeel van de hobby. Maar je kan ook gewoon hout gaan bewerken en de zak weggooien als hij vol is.

• Leuk
Waarderingen: Rdl, elzenmaa en thomasz

jorisvh

Post veel
mijn ervaring met een 2pk afzuiger is dat, na viltfilter vervangen door een fijnstoffilter + een cycloon ervoor, de zuigkracht ongeveer hetzelfde blijft.

er eindigt natuurlijk wel veel minder stof in de ruimte. vooral door beter filter maar ook door minder lekken omdat je alles aan de overdrukzijde echt dicht kan tapen want het moet niet elke dag los.
zuigkracht blijft veel langer goed omdat het filter veel minder dichtslibt en het is eenvoudig te reinigen met een draai aan de zwengel.

een cycloon heeft inderdaad een bepaald gebied van stromingssnelheid waarin die best presteert. als de diameter dezelfde is als de afzuiger zit je gemiddeld gezien wel goed, maar niet altijd.
ik heb een cycloonfilters.nl ding voor m’n Makita vc4210 en als ik die op max zuigkracht zet, vliegt er veel door de cycloon tot in de zak.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.028
4.091
Als je een ton met klemband onder je afzuiger maakt, net zo als je met een cycloon wel moet, dan ben je het stof lekken langs de zak kwijt. Ook je patroonfilter moet je regelmatig schoon maken, dat is niet anders dan met een zakfilter.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.