Afzuighulpstuk vandiktebank

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik heb een Inca vlakvandikte. Ik ben mijn afzuiging aan het verbeteren op verschillende machines. Zo ook bij deze Inca. Ik heb voor het vandiktegedeelte al een hulpstuk gemaakt die er bovenop word gezet om de slang op aan te sluiten. Nu wil ik dat ook voor het vlakgedeelte doen. Ik wil een "bak" maken die ik in het vandiktegedeelte plaats, zodat de spanen die door het vlakken naar onderen gaan worden opgezogen.
Ik heb hier op het forum een paar keer wat fotos gezien van een dergelijke constructie, maar ik kan ze nergens meer vinden. Weet iemand nog welke topics dat waren, of heeft er iemand zoiets gemaakt en heeft hier fotos van?

Alvast bedankt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik heb die ook wel eens gepost.
Ik heb een combinatie voor het vandikte schaven en voor het vlakken het achterste deel hiervan.
Dit werkt voor mij prima.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Ook een Inca hier. Ik heb één gecombineerd hulpstuk voor zowel vlakken als vandikte schaven. Geinspireerd op een voorbeeld online (geen idee meer waar) en gebaseerd op de beschikbare reststukjes multiplex die ik nog had liggen.

Bij het vlakken klem ik het hulpstuk met de vandikte-tafel tegen de onderkant van de vlakbank, bij het vandikte schaven klem ik het op de aanvoertafel tegen de geleider. Ik gebruik 'm in combinatie met een gewone gele karcher stofzuiger en een cycloontje. Werkt voor mij goed genoeg.

Het plastic ruitje was een latere toevoeging. Zo kan ik in de gaten houden of ik geen verstopping heb (het blijft ten slotte een bouwstofzuiger met een dunne slang...).

20210605_200130.jpg20210605_200142.jpg20210605_200154.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007 en ZotVanHout

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik heb die ook wel eens gepost.
Ik heb een combinatie voor het vandikte schaven en voor het vlakken het achterste deel hiervan.
Dit werkt voor mij prima.
Ik zal vanavond nog eens gaan zoeken. Ik gebruik de verkeerde zoektermen denk ik.

@Joseph bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik zeker wat mee. Heb je toevallig ook fotos van het hulpstuk op de machine?
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
@jelmer Jazeker. Hier de bevestiging voor het vlakken:
20210606_124137.jpg

20210606_124156.jpg

en zo zit ie bij het vandikteschaven:
20210606_124300.jpg20210606_124311.jpg20210606_124334.jpg

Ik heb expres het lipje aan de achterkant bij de aanzuigkant wat langer gemaakt zodat het als het ware 'vasthaakt' achter het 'schildje' voor de schaafas. m.a.w., als het hulpstuk zoals op de foto op de vlakbank ligt, kan ik m niet verder naar rechts schuiven zonder m op te tillen. Hoop dat deze vage uitleg iets toevoegt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.