afwerking zolder

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ja. In de vier jaar dat ik er woon is de radiator op zolder en op de 1 ste etage nog nooit aanstaan. (m.u.v. de badkamer) Scheelt inderdaad veel warmte tezamen met nieuwe hr++ beglazing en kunststof kozijnen.
Scheelt ongeveer 2/3 in het gas verbruik.
Ik bedoelde eigenlijk voor de zomer meer de extra koelte die het geeft. Die multilaagse isolatie werkt veel met IR reflectie en dat scheelt meestal wel wat graden. Wel mits er een spouwtje tussen zit, anders wordt het principe wat ondermijnd.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een update.
Vanmiddag de noppenfolie besteld. Morgen haal ik de laatste schrootjes en glaswol weg die in het zicht zitten.
De laatste 5m2 glaswol op de vliering laat ik lekker zitten uit respect voor mijn longen:) De folie schroef ik gewoon door de oude glaswol heen. Dan OSB aftimmering voor de vliering zodat alles mooi is weggewerkt.

Afwerking zolder wordt een gewone gipsplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Wim Kluck

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een update.
Vliering is zo goed als klaar, moet nog een paar kleine stukken op maat maken om alles netjes dicht te krijgen.
Omdat ik zeker geen tweede paar handen kwijt kon, ben ik na 2 platen van 610x1550 overgestapt op 300x 1500. Grotere platen waren gewoon niet te hanteren. De naden aan de bovenkant heb ik met stroken dicht gezet.

vliering.jpg
OSB.jpg

De zolderkamer was zo goed als klaar, maar daar hebben we wat waterschade gehad na een hoosbui. Ik kon dus een (klein) deel weer weghalen. Hopelijk heeft de dakdekker met nieuw (kant)pannen de boel weer dicht gekregen.
waterschade.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dit weekeinde de boel weer dicht gemaakt en aan de knieschotten begonnen.
Kan weer opnieuw beginnen:( lekte als een zeef gisteren, dus vandaag komt de monteur van de leverancier van de dakkapel.
De nieuwe dakkapel van de buren is wel dicht......
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Rizz

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dat is balen…
Hopelijk is de schade die je ervan hebt (inclusief je uren die je eraan moet besteden om het opnieuw te doen) wel op een of andere manier gedekt?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Dit is idd wel iets om even naar te kijken, maar ik heb nergens in huis meer halogeen spotjes. Drie jaar geleden alle 28 lampen beneden vervangen. Geen siliconendraad of trafo''s meer nodig. Op zolder wilde ik die ook gebruiken.
Ik kan dan nog kiezen voor twee lagen gips, dan heb ik 60min brandwerendheid.
Dan zou ik fermacell overwegen. Kan in een laag met dezelfde brandwerendheid. Is ook in hoeken en gaten erg handig en mooi af te werken.
Andere overweging: nu extra tijd besteden aan afwerking geeft jaren lang woongenot en trots op het resultaat. Dat gevoel is ook veel waard. Succes met de klus.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dat is balen…
Hopelijk is de schade die je ervan hebt (inclusief je uren die je eraan moet besteden om het opnieuw te doen) wel op een of andere manier gedekt?
Ben nu zover dat ik gewoon het dak dicht wil hebben. Monteurs van Ruiter op het dak geweest en het lag er niet allemaal even goed bij en het hout was best wel nat op de plekken waar het niet lekte.
Wachten dus op de dakdekker.

Maar ondertussen wel dat afgemaakt dat ik af kan maken...


WhatsApp Image 2023-10-17 at 18.01.30 (2).jpg
Vloer van OSB die ik van de vloer houdt voor ventilatie en isolatie. met kit en verf is alles dan wel dicht.


1f0f300f-2e38-4064-9c41-7f2e720cecf2.jpg
En heel erg blij met mijn GKT55 met de liniaals. Recht en zonder uitbreken de vensterdank en plaat onder vensterbank op maat gemaakt. Heb me wel weer verbaasd over de kwaliteit van bouwmarkt. Toplaag is flinterdun en makkelijk te beschadigen.
whatsapp-image-2023-10-17-at-18-01-30-jpg.136479
.

Nog een keer op buik liggen om de OSB op de vloer wit te maken en dan is het voorlopig genoeg tot de lekkage verholpen is.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-17 at 18.01.30.jpg
    WhatsApp Image 2023-10-17 at 18.01.30.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.