afwerking zolder

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Van de week is de dakkapel geplaatst en mijn partner wil graag zsm met de inrichting beginnen...
Dus heb ik een paar weken de tijd om de boel af te bouwen, maar de kinderen moeten natuurlijk ook bezig gehouden worden. Dus effectief heb ik niet heel veel tijd.
Ik zoek dus een alternatief voor gipsplaten. Ik kan niet stucen en heb ook geen zin in het moeten afwerken en witten. Het is me gewoon te bewerkelijk ondanks dat het goedkoop is.
Dus wie heeft suggesties voor een alternatief?
Ik kwam al zoekend bij een product dat "Agnes" heet: Plafondplaten in ❶ dag eenvoudig zelf vervangen in huis? Agnes One Step is dat wat?

Dan nog een vraag over de isolatie. Ik wil toch gaan voor een Rc van 4,7 dus met een 15cm dik pakket. Nu zie ik her en der dat je dan nog alles met folie winddicht moet maken, maar als ik dan spotjes in het plafond wil verwerken, dan verlies ik zomaar nog een keer 10cm aan hoofdruimte. Zie ik hier iets over het hoofd? Maak ik het te lastig?

Een alternatief voor spotjes zijn misschien ledstroken, maar daar heb ik met nog niet verder in verdiept. Wie heeft hier nog ideeen?

Alvast bedankt
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Folie is aan te raden niet verplicht.
Voor spotjes lage inbouw spots. Zijn 3cm ofzo.

Tja afwerking is persoonlijk.
Gips en dan gaatjes vullen, daarna verfen,behangen.
Agnes platen vind ik persoonlijk afschuwelijk maar het kan😅
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik vind persoonlijk die Agnes platen ook niet echt mooi/strak. Heeft wat mij betreft iets weg tussen een inrichting van grootouders en een kantoorpand met systeemplafonds... Maar ik heb het dan over de platen die ze een aantal jaar geleden (5-10) hadden, misschien dat die van nu wel strakker zijn. Degenen die ik toen bij m'n ouders mee heb geplaatst lijken meer reliëf te hebben dan ik nu op de website zie. Het is wel makkelijk werken om ze aan te brengen, als je eenmaal de slag te pakken hebt.
Is het alleen voor het plafond of ook/juist de wanden van de dakkapel? Want ik weet niet of ze daar (wanden) stevig genoeg voor zijn. En wat is de oppervlakte die je moet afwerken?

Je hebt ook grote (brede) gipsplaten, dan heb je minder naden dan met de traditionele. Dan is het in feite een kwestie van plamuren in het groot; schroefgaten dichtsmeren (er hoeft geen hele laag overheen). Ik heb het hier op zolder ook gedaan, als je eenmaal begint valt het best mee. Gewoon kant-en-klare stucpasta gebruiken (deze bijvoorbeeld) dan hoef je ook geen gips klontvrij aan te proberen te maken.

Qua folies, bij isolatie gebruik je aan de binnenkant een dampdicht folie om condensatievocht uit de leefruimte niet je isolatie in te laten trekken. Folie kan direct onder je isolatie, dus daardoor verlies je geen extra hoogte. Tenzij je gaten in je isolatie had willen maken op de plaats van de spotjes, maar dan ben je gelijk het hele effect van de isolatie kwijt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Het is de afwerking van de resten van het dak en de dakkapel zelf. Zichtbare deel van het dak is misschien 10m2 afwerken en isoleren, dan de vliering nog isoleren - 10m2.
Dakkapel afwerken is 15m2 schat ik. batterijen van mijn laseren waren op:) Het zijn niet heel veel meters, maar wel allemaal op plekken die lastig bereikbaar zijn.


De balken van het dak zijn 20cm hoog, dus met 15cm isolatie houd ik altijd 5cm lucht over aan de binnenkant. Maar ik probeer vanavond wel een paar schetsen te maken, dat praat makkelijker.

Het is zo'n project project dat ik hooguit aan de voorkant nog een keer zal doen en dan is het klaar.
Ik ben er vooralsnog nog niet uit wat het wordt en dat is lastig, want ik moet nu wel verder.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zo was het helemaal afgewerkt, schrootjes met daarachter 5cm glaswol dat een jaar of 40 oud is... Het blijft prikken tot je onder douche bent geweest.
b43f9078-175c-49c5-9ba2-5d4db706a76c.jpeg

De werkruimte is al weer opgevuld..... Maar goed deze punten links en rechts moeten worden afgewerkt en de dakkapel zelf heeft ook nog wat werk nodig.

9ed0a456-f613-407b-b1f5-3f4e79e1748d.jpeg

Hoe meer ik zit te puzzelen deze te meer kom ik bij gips uit. De oudste wordt 4, die zie ik niet met twee jaar naar boven gaan. Dus als de dames de kamer dan inrichten kunnen het laten stucen of gaan we behangen:)

Nu alleen zorgen voor voldoende licht en stopcontacten, want dat uitbreiden wordt lastig.
@Hirumili die platen lijken me in mijn situatie heel bewerkelijk en ik moet dan nog steeds de dakkapel afwerken.

@allemaal: bedankt voor het meedenken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn zolder ook afgewerkt met gipsplaten, de kieren/overgangen geplamuurd en geschilderd.
Hoef je niet te stucken. Bedenk even welke gipsplaten je neemt. Met gaasband heb je een andere plaat nodig. Bedenk dat de kleinste stukjes de meeste tijd kosten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb Agnesplaten in m'n schuur. Mooi systeem, maar idd, het ziet er nogal kantoor uit. Wel netjes en strak
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vanmiddag met de buurman staan praten en hij gaat Isolatie folie - Zelfisoleren.nu voor het isoleren van de zolder gebruiken. Veel minder dikte nodig, geen dampremmende folie nodig waardoor ik voor het grootste deel van de zolder gewone inbouw spotjes kan nemen en dan in de toekomst nog op Hue spotjes over zou kunnen stappen als het een kinderkamer wordt.

Gips wordt steeds waarschijnlijker;)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
voor isolatie(folie), Tonzon

als je gipsplaten goed strak tegen elkaar aan zet hoef je alleen maar de naad met overschilderbaar acryl af te kitten. Je blijft natuurlijk wel de decoratieve rondingen zien. Daarna latex er over.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Die pif-isolatie heeft wel brandklasse E en lijkt mij niet heel veilig icm spotjes die heet worden
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Die pif-isolatie heeft wel brandklasse E en lijkt mij niet heel veilig icm spotjes die heet worden
Dit is idd wel iets om even naar te kijken, maar ik heb nergens in huis meer halogeen spotjes. Drie jaar geleden alle 28 lampen beneden vervangen. Geen siliconendraad of trafo''s meer nodig. Op zolder wilde ik die ook gebruiken.
Ik kan dan nog kiezen voor twee lagen gips, dan heb ik 60min brandwerendheid.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Led wordt ook vaak heter dan je zou verwachten.. en siliconenkabel is goedkoper dan gipsplaat 😉
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb isobooster folie als isolatie gebruikt en ben zeer tevreden.
Er is/was een eis voor spotjes onder isolatiedekens. De spots moesten voldoen aan de F eis. Stond bij de goedgekeurde spots op het spotje. Kan er nu niet zo snel meer iets over vinden. Dat ging toen over pl buisjes en halogeenlampen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb het hele huis voorzien van die Agnes platen en vind het erg fijn werken! Rachelen, platen er tegen schroeven, afwerkprofielen langs de randen en klaar! Ideaal dat je niet hoeft te schilderen of iets.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb isobooster folie als isolatie gebruikt en ben zeer tevreden.
Er is/was een eis voor spotjes onder isolatiedekens. De spots moesten voldoen aan de F eis. Stond bij de goedgekeurde spots op het spotje. Kan er nu niet zo snel meer iets over vinden. Dat ging toen over pl buisjes en halogeenlampen.
Ik heb isobooster folie als isolatie gebruikt en ben zeer tevreden.
Er is/was een eis voor spotjes onder isolatiedekens. De spots moesten voldoen aan de F eis. Stond bij de goedgekeurde spots op het spotje. Kan er nu niet zo snel meer iets over vinden. Dat ging toen over pl buisjes en halogeenlampen.
Die isobooster heeft tenminste nog de nodige dikte ipv die sprookjesfolies van 10mm dikte die de beloftes niet waarmaakten. Scheelt in de zomer waarschijnlijk ook een hoop warmte?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Die isobooster heeft tenminste nog de nodige dikte ipv die sprookjesfolies van 10mm dikte die de beloftes niet waarmaakten. Scheelt in de zomer waarschijnlijk ook een hoop warmte?
Ja. In de vier jaar dat ik er woon is de radiator op zolder en op de 1 ste etage nog nooit aanstaan. (m.u.v. de badkamer) Scheelt inderdaad veel warmte tezamen met nieuwe hr++ beglazing en kunststof kozijnen.
Scheelt ongeveer 2/3 in het gas verbruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.