Aftermarket parallelgeleider en aanslag (rip fence) kiezen voor Axminster zaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.523
858
Noord-Veluwe / Skåne
Het is niet moeilijk te maken. Het belangrijkste is dat je zorgt dat de "glijder" perfect recht is en goed uitgelijnd wordt in 2 vlakken. Dat is waarom ik lineaire geleider hiervoor zo geschikt vind. En het is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd dat je aanslag daarmee ook heel soepel loopt. Tip die ik je kan geven is om vooraf een boormalletje te maken met een busje erin om zeker te weten dat je recht boort en dat de afstand tot de bovenrand van de tafel exact gelijk is. Daarvoor moet je je mal wel eerst goed vast klemmen, alvorens je gaat boren. Vertrouw niet op uit de hand boren. Ook niet als je eerst netjes een centerpuntje slaat. Het is beter te zorgen dat je boor nergens naartoe kan en dat je exact dezelfde referentie gebruikt. Het uitlijnen in het andere vlak is gewoon een kwestie draadeind en 2 of 3 bouten die je tegen elkaar vastzet. (Drie als je geen draad tapt maar geheel door de rand van de tafel boort. Met die bouten kun je later zorgen dat je aanslag perfect uitgelijnd wordt. Tweede tip: zorg wel dat je aanslag niet perfect parallel aan het zaagblad wordt uitgelijnd. Dat is een recept voor terugslag. Iets minder dan een 10de van een mm over de breedte van het blad is al voldoende. Maak je niet druk of het eventueel schuin zijn van je snede daardoor. Bedenk jezelf dat de afstand tussen de aanslag en de neergaande tanden altijd gelijk blijft tijdens het doorvoeren van het hout. Enige uitwijking heeft dus geen invloed op de haaksheid van je snede. Uiteraard gaat dat niet meer op als je over grotere hoeken gaat praten.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.744
3.177
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is beter te zorgen dat je boor nergens naartoe kan en dat je exact dezelfde referentie gebruikt.
nu heb ik dit draadje niet in alle details gelezen . . .
wanneer ik vrees dat een boor zijn eigen weg gaat zoeken, boor ik voor met een boor met kleinere diameter
pas daarna de voor met de uiteindelijk gewenste diameter
zowel in steen als metaal

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.523
858
Noord-Veluwe / Skåne
Dat is inderdaad een goede manier van werken bij metaal. Bij steen heb ik de ervaring dat je beter gelijk in de gewenste dikte kunt boren. Maar dat kan zeker ook aan mij liggen.

Als je echt heel nauwkeurig wilt boren voor wat betreft zowel locatie als hoek, en je kunt dat niet op een kruistafel doen (lijkt me bij een werkblad van een zaagtafel vrij onhandig), dan vertrouw ik niet op mijn handjes en oogjes. Dat zorg ik liever dat ik de boel fixeer, zodat ik geen missers maak. Better safe than sorry. Zo'n werkblad vervangen je niet zomaar en vaak is het al lastig genoeg om er goed voor te kunnen staan. Zo'n malletje maakt het allemaal wat trefzekerder. Maar ik sluit niet uit dat er mensen zijn die dat zeker en vast uit de losse hand kunnen. Maar ik vertrouw mezelf niet genoeg om daar op te gokken. Daarvoor is het maken van zo'n malletje een te kleine moeite.

nieuwemaker

Nieuw lid
4 jan 2023
8
1
Leiden
nieuwemaker.nl
Ik ga zeker een malletje maken als ik zover ben. Ik maak regelmatig mallen met mijn 3d printer, dus dat komt goed. Ik wil ook micro-adjustment toevoegen aan de axminster montage op de werkbank. Zodra het project start maak ik er misschien wel een aparte thread van.

• Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.