Afkortzaag

WR1944

Oud hout
Naast m'n Festool uitrusting heb ik een aanvulling met Ryobi. Zo heb ik er een tafelboormachine van alsmede een accuboormachine, een accuslagschroevendraaier, een accukruimeldief en een accuhandschijnwerper. De slagschroevendraaier had ik eigenlijk niet zo nodig maar er zaten twee accu's en een lader bij. Ik had eerder al twee Ryobi apparaten gekocht zonder accu en op deze manier was ik een stuk goedkoper uit.
Ze hebben niet de finesse en handzaamheid als Festool maar ze doen hun werk. Zeker voor de prijs ben ik er tevreden over. In de USA worden ze exclusief door Home Depot verkocht.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik zou in ieder geval niet voor de kgs 254m van metabo gaan (met de trekfunctie). heb deze oktober 2011 gekocht toen ik op mijn eigen begon, na een jaar speling op de geleiders van het trekmechanisme. Mee naar Dirks machines (toolnation) gegaan waar ik ze gekocht heb, na een weekje kreeg ik een telefoontje dat ze klaar was. Daar aangekomen bleek dat ik een volledig nieuwe heb gekregen. Echter deze blijkt ook dezelfde gebreken te hebben als de "oude". Ook speling in de trekfunctie. Ben benieuwd hoe lang deze meegaat.

Op de bouwbeurs in utrecht ben ik trouwens langs de metabo stand gegaan en me daar eens een nieuwe bekeken (zelfde type), deze bleek ook hetzelfde te hebben. kort gezegd, ik vind het een beetje speelgoed... Ik denk dat de volgende de grootste versie van bosch gaat worden die je achter tegen de muur kan zetten
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik heb behoorlijk wat materiaal gehad van ryobi. In het begin deed het zijn ding, maar na 1a2 jaar begon vanalles defect te geraken. Ik geraakte er zodanig van gefrustreerd dat ik alles weg heb gedaan. Momenteel heb ik enkel nog een 2000W freesmachine van ryobi, een heel erg zware en lompe machine. Onlangs een Festool OF1010 in mijn handen gehad, en dat toestel was ondanks de helft van de wattages even krachtig en stukken comfortabeler om mee te werken.

Mijn grootouders zeggen altijd "goedkoop is duurkoop". En heb dit met ryobi weer aan de lijve ondervonden. Koop liever iets degelijk in occasie of spaar wat verder voor kwaliteit.

Brecht
 

PBT

Actieve deelnemer
Die laatste is alleen zo'n 5-6 X duurder.

als je na elke 2 jaar een andere afkortzaag moet kopen omdat de metabo zijn werk niet goed doet word het ook duur.

Ik zat te twijfelen tussen de bosch en de kapex van festool, maar ondanks dat ik een echte festoolie ben (zoals ze dat hier noemen :) ), ga ik toch voor de bosch. Vind de festool persoonlijk niet echt fijn qua bediening. Heb de kapex op de bouwbeurs eens grondig bekeken, later toen ik ze bij de bouwmaat zag staan nogmaals grondig bekeken, maar het is toch niet echt wat ik wil. Dan heb ik die 1000 euro graag over voor een zaag die me wel fijn in de hand ligt en me wel bevalt
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
als je na elke 2 jaar een andere afkortzaag moet kopen omdat de metabo zijn werk niet goed doet word het ook duur.

Ik zat te twijfelen tussen de bosch en de kapex van festool, maar ondanks dat ik een echte festoolie ben (zoals ze dat hier noemen :) ), ga ik toch voor de bosch. Vind de festool persoonlijk niet echt fijn qua bediening. Heb de kapex op de bouwbeurs eens grondig bekeken, later toen ik ze bij de bouwmaat zag staan nogmaals grondig bekeken, maar het is toch niet echt wat ik wil. Dan heb ik die 1000 euro graag over voor een zaag die me wel fijn in de hand ligt en me wel bevalt

Als het gaat over dezelfde Bosch die ik in gedachten heb (wel met trekfunctie, maar ipv geleiders een andere constructie) waarvan ik het type niet zo snel kan vinden meen ik me te herinneren dat volgens enkele reviews de stofopvang heel slecht was.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een ander probleem van die Bosch is dat die blijkbaar standaard komen met een waardeloos zaagblad, na een tijdje moet je dan weer in een fatsoenlijk blad investeren.
Waar de Kapex met een Leitz zaagblad komt twv €150.

Ik zat ook te wachten op die Bosch toen ik een nieuwe verstekzaag zocht, maar die kwam maar niet uit in Europa. Ze gebruikten de VS markt mogelijk als testgebied want er waren enkele problemen mee die naar boven kwamen en die de introductie op de Europese markt mogelijk heeft uitgesteld.
Toen ben ik maar gegaan voor een occasie Kapex wat uiteindelijk de beste beslissing was voor mij.
 

PBT

Actieve deelnemer
Als het gaat over dezelfde Bosch die ik in gedachten heb (wel met trekfunctie, maar ipv geleiders een andere constructie) waarvan ik het type niet zo snel kan vinden meen ik me te herinneren dat volgens enkele reviews de stofopvang heel slecht was.

dat vind ik opzich nog niet zo'n hele grote ramp... ik weet zeker dat bij de metabo veel meer stof vrij komt! zelfs met een stofzuiger (ctl 26) is de afzuiging waardeloos. En wat het zaagblad betreft, op mijn tafelzaag (EB TKHS 315) passen ook zaagbladen van 305mm. Dus dat is nog geen ramp.

ik heb het over de zaag in deze link:
http://www.toolnation.nl/machine/za...afkortzaag-gta-3800-universeel-onderstel.html
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de stofafzuiging van de Metabo zo slecht is. Ik zie bij hun machines, als een van de weinigen!, een dubbele afzuiging waarvan 1 direct achter het blad is geplaatst met een soort kapconstructie en de andere bij het zaagblad. wellicht dat voor de meeste stofafzuiging niet zo telt en dus minder aandacht krijgt, ik vind het wel belangrijk en kijk daar dus ook specifiek naar.
Over de andere kwaal (slechte geleiders) kan ik niet oordelen omdat ik daar geen ervaring mee heb. Dit zou toch gemakkelijk op te lossen moet zijn door het plaatsen van goede geleidingen door of jezelf, of beter, door de verkooporganisatie met eigen serviceafdeling. Het verbaast me enigszins dat er onmiddellijk werd besloten tot vervanging door een nieuwe ipv reparatie.
Daar word ik altijd wel een beetje bang van: een gebruiksartikel dat als verbruiksartikel wordt behandeld. Los van de milieu aspecten geeft dit ook een idee over de duurzaamheid van het artikel. Toch wel zonde. Ik heb naar volle tevredenheid een Metabo 1688 en ben elke keer weer blij verbaasd te zien hoe degelijk en duurzaam de machine is opgebouwd. Ze kunnen/konden het dus wel.
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Daar word ik altijd wel een beetje bang van: een gebruiksartikel dat als verbruiksartikel wordt behandeld. Los van de milieu aspecten geeft dit ook een idee over de duurzaamheid van het artikel. Toch wel zonde. Ik heb naar volle tevredenheid een Metabo 1688 en ben elke keer weer blij verbaasd te zien hoe degelijk en duurzaam de machine is opgebouwd. Ze kunnen/konden het dus wel.

Hear, hear, de evolutie van de consumptiemarkt de afgelopen 15 jaar is er een van kwantiteit en niet kwaliteit. Met een goeie marketingcampagne kun je een stuk speelgoed als professioneel toestel verkocht krijgen. Zelfs ryobi stond vroeger in de markt als een kwalitatief merk (routers en kettingfrezen). Je ziet het overal, merken die hun naam te grabbel gooien om even snel geld te verdienen. (Kijk maar naar de maktec van makita). Ik probeer nu bewust te kiezen voor machines geproduceerd (voor zover dit na te gaan is) in Europa die de kwaliteit hebben om mij te overleven. Onze eigen economie steunen; daar geef ik graag extra geld voor uit.

on topic:
Ik heb ook lang getwijfeld tussen de Bosch GDL en de Kapex en heb eind vorig jaar een kapex met UG set gekocht. Ik ben er super tevreden van, vooral het gemak waarmee je hem op verplaatsing opstelt. Dat de Kapex 10kg lichter is dan de Bosch waren samen met de stofafzuiging doorslaggevende argumenten. De dubbele laser, het gemak waarmee je hoeken instelt, aanslagruiters op de zijvleugels,...heerlijk!

Brecht
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
hermantb: ik heb een kgs 254m, de goedkope versie. degene waar jij het over hebt is een kgs plus, die is inderdaad veel beter dan die wat ik heb. Wat me vooral opviel toen ik op de beurs de zagen aan het bekijken was, is dat de machines die ze daar tentoonstellen dit euvel al hebben. Ik heb van metabo ook de grote haakse slijper (230mm) en de decoupeerzaag (ste77 ff uit mijn hoofd), over beide geen klagen! Decoupeerzaag heb ik volgens mij nog in guldens betaald en was destijds mijn eerste machine die ik mocht kopen van thuis (ik was toen een jaar of 13). Maar de goedkopere serie afkortzagen,... was ik er maar van af gebleven. Helaas had ik anderhalf jaar geleden niet de middelen om een betere te kunnen kopen met dezelfde specificaties.

Dat de machine niet is gerepareerd, ze is door Dirks Machines terug gestuurd naar metabo, en zij hebben toen een nieuwe opgestuurd. Het precieze hoe en wat weet ik niet.

Brecht: Hoe graag ik ook een kapex zou kopen, ze ligt me gewoon niet fijn in de hand qua bediening, vind het handvat te hoog geplaatst in mijn ogen
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Off topic.
@Breacht:
Protectionisme is mij vreemd, daar heb ik nog nooit goeie dingen van gezien. Kwaliteit is een beleving (dus sterk marketing verwant) en is van te veel factoren afhankelijk om daar zo maar labels aan te hangen. Functionaliteit in relatie met het gebruik zijn voor mij de meer bepalende factoren. Een machine hoeft mij niet per se te overleven alhoewel mijn leeftijd (66jr) dat niet direct in de weg zal staan.... Toch probeer ik, vaak tweedehands, machines aan te schaffen die aan mijn doeleinden zo veel mogelijk voldoen. Ik ben een amateur/hobbyist die het houtbewerken pas sinds een jaar wat intensiever beoefent en gelet op mijn leeftijd zal ik dat hooguit nog een paar jaar kunnen doen. Dat is dus een geheel andere situatie dan of een beginnend amateur/hobbyist van zeg maar 30 dan wel een professional die dagelijks zijn brood er mee moet verdienen. Het hoeft voor mij dus niet het allerhoogste, best presterende of meest profijtelijke qua tijdwinst apparaat te zijn. Ik heb de tijd, ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen en de perfectie van de vakman probeer ik wel na te streven maar ik ben niet overdreven teleurgesteld als ik dat niveau (net) niet heb behaald.
Met andere woorden: ik ben wel heel blij met de Chinezen en hun goedkopere machines. Zij stellen mij (en ik denk velen met mij) in staat toch actief en met veel plezier met mijn hobby bezig te zijn. En uiteindelijk staat dat bij voor op: Plezier aan je hobby beleven!
Overigens en die vergelijking is al eerder gemaakt, toen de Japanners begonnen met het nabouwen van fotocamera's was ook iedereen er van overtuigd dat de geleverde kwaliteit nooit een topniveau zou kunnen behalen. Zie hoe het er nu voorstaat. Dat zou ook zo maar eens kunnen gebeuren met de Chinezen en houtbewerkingsmachines...
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik heb het ietwat romantische idee om in het 'hier en het nu' te leven. Dat gaat verder dan proberen 'locaal' gefabriceerd gereedschap te kopen. Het gaat voor mij over locaal werken, aardappelen kopen bij de boer in de streek, zelf groenten kweken, locaal energie opwekken,.... We lijken het heel normaal te vinden dat bananen van de andere kant van de wereld komen. Ik denk dat protectionisme een sterker begrip is dan wat ik nastreef.

Maar toch is het triest om te zien dat veel mensen hier hun werk verliezen omdat arbeid elders goedkoper is of totaal niet gereguleerd. En nochtans voeden die werknemers hun eigen ondergang door bewust zelf te kiezen voor goedkope massaconsumptie.
Tijdens mijn avondopleiding houtbewerken wordt zelfs niet meer geleerd hoe een stoel wordt gemaakt "omdat het niet mogelijk is er een te maken die in materiaalkost goedkoper is dan een afgewerkte in Ikea"...

Ik heb niks tegen chinezen of japanners, die kunnen zeker prima spullen maken. Goedkope machines heb ik ook allemaal gehad. Als 16 jarige begonnen met klussen en gereedschap kopen. En met het weinige geld dat ik had was ik blij iets te kunnen kopen. Helaas voelde ik mij vaak bekocht achteraf door het ontbreken van de goede werking.

Maar zelf ben ik eigenlijk een materialist in hart en nieren. Ik heb 10 keer zoveel gereedschap als een houtbewerker van 40 jaar geleden, maar ik haal belange hun niveau niet...

Dit was dus totaal off topic:p

@PBT: Ik begrijp wat je bedoeld, de kapex is vrij hoog opgebouwd waardoor het handvat hoog en onder een rare hoek zit. In het begin vond ik het vreemd, maar ik was het snel gewoon en ik vind het nu doodnormaal om zowel met links als rechts te kunnen zagen.

Brecht
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Brecht: Ik zou hier veel op kunnen zeggen maar omdat we al geheel Off Topic zijn laat ik het hier even bij.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Mag ik weer even dit topic ophijsen?

Wil namelijk graag een afkortzaag met trek functie kopen wil tussen de 3 en 5 honderd uitgeven, wat denken jullie van de Rage 3 van spero, of zouden jullie sneller een Makita of Hitachi kopen.. of andere suggesties?
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb een Milwaukee MS 216 SB. Prachtding. Voor 480euro...

Dag Rhynix, hoe nauwkeurig valt er jouw inziens te werken met deze zaag? Kloppen de hoeken ook echt of zit er veel speling op?

Heeft iemand misschien ervaring met de huidige machines van makita bijvoorbeeld de Makita LS1216LB of Makita LS1016LB?

Alvast bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.