afkortzaag

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben ooit uiteindelijk voor een Metabo gegaan, met name omdat de zaagcapaciteit veel groter is bij Metabo (op dit moment heeft de KGS315 een zaagblad van 315mm). Gezien ik veel balken zaag is dit voor mij erg prettig, maar ook als je meerdere latten tegelijkertijd wil doen kan je er dus meer opstapelen.

Een groot nadeel aan mijn Metabo (5 jaar oud) is de stofafzuiging, die is gewoon slecht te noemen. Dit schijnt bij de huidige versies wel goed in orde te zijn.

Zoals hierboven al wordt gesteld is de ene zaag niet voor alle toepassingen de beste, je zal als eerste duidelijk voor ogen moeten hebben wat je er mee wil zagen.
 
Laatst bewerkt:

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb zelf de bosch gcm 10 sd en ben daar heel tevreden van. Ik ben geen professional maar heb ze nu al 2 jaar en al heel veel gebruikt. je kan zowel links als rechts meer dan 45 graden verstek zagen. Ook de diepte is groot genoeg met een blad van 254 . Stofafzuiging kan wel nog wat beter vind ik , er vliegt nog wel wat stof achter de zaag. ik weet niet of je hem veel wilt versjouwen maar hij is al tamelijk zwaar. een kapex zal mss nog niveau hoger zijn maar voor hobbyist vind ik dit toch al behoorlijk toestel. Zeker voor de prijs ( op engelse webshops heb je goede deals voor deze zaag 500 a 600 euro. ) en festool is toch nog pakje duurder
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Het probleem is eigenlijk dat je blijft kijken op het internet en zo begint te twijfelen of je wel een goede keuze maakt. Het internet is een zegen, maar jammer ook een vloek ... groetjes
Als je een goede afkortzaag zoekt met een budged rond de 300 euro ga dan voor een nieuwe Dewalt 770 zoals als al eerder aangegeven.
Dit is een afkortzaag met een zeer goede prijs kwaliteit verhouding en 2e hans zijn ze vaak niet eens goedkoop te vinden (tenzij afgeragd).

Het zaagblad is niet al te groot 216mm dus de zaaghoogte is beperkt maar ik denk voor de hobbyist ruim genoeg.
Deze zaag neemt geen extra ruimte in aan de achterkant dat is fijn en de afzuiging, euh ….. maar ik heb nog nooit een afkortzaag gezien waarvan de afzuiging echt goed was. Maar dat wordt volgens mij wel steeds beter bij de nieuwere modellen afkortzagen
Mvg,:).
 

pitagold

Nieuw lid
24 dec 2013
5
0
k alvast bedankt denk dat ik idd voor de dewalt 770 of 777 ga gaan. Die bosch ligt wat hoog voor mijn budget en Metabo heb ik al wat slechte dingen gelezen. De nieuwe en goedkopere machines zouden van China komen en dus niet altijd de beste materialen voor gebruikt waardoor er snel speling komt op de zaagsnedes.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik ga in de kerst aanbieding van Felder een Hammer B3 winner comfort kopen. Dus het wordt iets anders.

Met een budget van 300 euro zou ik een 2e hands dewalt kopen. En een goed nieuw zaagblad. Er is heel veel te vinden op dit forum over dewalt afkortzagen.

Groeten,
EVS

Dat is een fikse move, van een afkortzaag in de gemiddelde prijsklasse naar een Hammer B3 (qua populariteit op het forum zo goed als gelijk aan festool ;) ) Reuze nieuwsgierig naar deze sprong en je motivatie om deze keuze te maken, na dik een jaar verder.

Op voorhand gefeliciteerd met je aankoop.
 

pitagold

Nieuw lid
24 dec 2013
5
0
Ben iets over mijn budget gegaan, maar heb de Makita LS1018L gekocht voor 375 euro. Vriend van me die aannemer is zie me dat Dewalt niet meer zoals vroeger was en ben dus maar naar Makita gegaan. De toekomst zal uitwijzen of ik hiermee een goede keuze gemaakt heb ;)
En heb een bovenfrees van Ryobi, is niet slecht maar toch ook niet super.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb nu een jaar een Bosch GCM8SJL met onderstel voor €450 bij een Duitse webshop. Niet heel veel gebruikt, maar hij bevalt me prima! Alleen de laser vind ik niet heel handig, misschien moet ik de logica nog es ontdekten, dus zet k altijd even het zaagblad op het hout ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.