afkortzaag

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Volgens mij hebben deze beide afkortzagen wel het nadeel dat ze maar 1 kant op kunnen kantelen? Dit kan in een kleine werkplaats nog wel eens lastig zijn.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Waarom lijkt de GCM8SJL je niet ideaal? Ben ook soort van aan het sparen voor deze zag, dus Bern erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen :)

Ik zeg kopen dat ding en laat mij weten wat je er van vind ;)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Waarom lijkt de GCM8SJL je niet ideaal? Ben ook soort van aan het sparen voor deze zag, dus Bern erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen :)

Ik zeg kopen dat ding en laat mij weten wat je er van vind ;)

Ik zou liever wat dikker hout kunnen zagen en de zaag kan maar 1 kant op kantelen. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Maar ik ben toch nog verder aan het kijken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het jammere is dat zuiverheid niet gespecificeerd staat bij de product specificaties. Dus welke zaag type zijn goede zagen. Daarnaast is voormij compactheid belangrijk omdat ik een trap op moet om hem op te bergen. De GCM 12 GDL lijkt me heel mooi maar is veel te groot en zwaar voor niet stationair gebruikt. Lees, dat bij de metabo er toch nog wel behoorlijk wat speling in hoekafstelling zit. Dus wet is een goede compacten afkortzaag? Tot nu kom ik niet verder GCM 8 SJL. Maar deze vind ik toch niet helemaal ideaal.

Fabrikanten geven voor zover ik weet geen specificaties bij een afkortzaag over zuiverheid in hun productspecificaties. Vaak alleen de mogelijkheden.

Des te belangrijker zijn de instelmogelijkheden en het gemak om zuiver in te stellen, zonder dat het een dagbesteding wordt of eenmaal afgesteld het ook gedurende langere tijd zuiver blijft zagen.

Zelf een slechte start met de festool kapex gehad. Zie eerdere berichten. Zonder problemen een tweede machine gekregen waar alleen de laser nog wat aandacht nodig had.

Nu een paar maanden verder is de afstelling door de service afdeling van festool nog steeds loepzuiver. Wat betreft je eis over de compactheid en het makkelijk vervoeren. De kapex 120 vouw je op en vervoer is een fluitje van een cent. Gewicht is laag voor zo'n machine.

Ben bang dat je een aardige duit moet neer tellen om aan al je eisen te voldoen.

Tot nu toe zowel met festool als makita goede ervaringen wat service betreft.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je kunt natuurlijk ook een gebruikte kapex ks 88 overwegen, je hebt dan welliswaar geen laser, maar persoonlijk heb ik die nog niet gemist.
Tweedehands gaan ze volgens mij voor tussen de 500 en 650 euro, afhankelijk vd staat en accecoires.
Heb voor de zelfde keuze gestaan, en er nog geen moment spijt van gehad.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Je kunt natuurlijk ook een gebruikte kapex ks 88 overwegen, je hebt dan welliswaar geen laser, maar persoonlijk heb ik die nog niet gemist.
Tweedehands gaan ze volgens mij voor tussen de 500 en 650 euro, afhankelijk vd staat en accecoires.
Heb voor de zelfde keuze gestaan, en er nog geen moment spijt van gehad.

Zeker een goede optie. Na verloop van tijd ga je de laser steeds minder gebruiken. Weet natuurlijk niet of de mindere zaagdiepte een rol speelt
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil alleen maar Festool kopen als er geen serieuze optie is en ik geloof niet dat er geen goed/beter alternatief is. Alleen het is best lastig omdat het niet echt mogelijk is om ze even uit te proberen. het aantal gebruikers ervaring om dit forum van de verschillende machines is ook heel beperkt. Lastig, lastig.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Zeker een goede optie. Na verloop van tijd ga je de laser steeds minder gebruiken. Weet natuurlijk niet of de mindere zaagdiepte een rol speelt

Met een afkortzaag doet het er ook toe wat je veel afkort.
Met veel vlakke latten, planken, balken, heb je een laser niet nodig, maar met profiellijsten zie je in verstek niet waar het zaagblad terecht komt en
dan geeft de laser mooi aan waar de zaagsnede in het profiel terecht komt.
Vanmiddag op locatie 48 glaslatten verstek gezaagd met een simpele afkortzaag en dat ging perfect, want had geen zin om de kapex mee te zeulen,
hiermee zeggende dat je eerst moet verzamelen wat je er allemaal mee wilt afkorten en zo de best passende zaag zoeken.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
als je zaag geen laser heeft, kan je altijd een reststuk mdf of fiberboard op je zaagtafel van je verstekzaag bevestigen en dan 1 keer verstek links en rechts en midden inzagen.. dan weet je waar je zaagsnede precies in je verstek komt te vallen. (op voorwaarde dat je zaag altijd netjes in verstek vastklikt,of vastzet.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heeft iemand ervaring met dewalt DW717 XPS?

Op amazon zijn er heel veel reviews van de WD717 en de DW780

Voor de mensen die geen 100+ reviews willen lezen hier de samenvatting:
- Het is een goede machine
- XPS systeem werkt fijner dan een laser
- Hij komt haaks uit de fabriek
The bad:
- Zaagblad die bij geleverd is, is grof. Voor fijner werk moet je deze vervangen
- De geleiders zijn "sticky".Als ik zo lees is dat het vet wat in de geleiders zit en wordt dat bij gebruik minder.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
als je zaag geen laser heeft, kan je altijd een reststuk mdf of fiberboard op je zaagtafel van je verstekzaag bevestigen en dan 1 keer verstek links en rechts en midden inzagen.. dan weet je waar je zaagsnede precies in je verstek komt te vallen. (op voorwaarde dat je zaag altijd netjes in verstek vastklikt,of vastzet.

Klopt, voor ieder zaagprobleempje is wel een oplossing te vinden maar voor mij niet werkbaar als ik voor iedere soort lijst
weer een andere mal moet maken om te zien waar de zaagsnede komt.
 

pitagold

Nieuw lid
24 dec 2013
5
0
hey evs, ik vroeg me af welke machine je nu aangeschaft hebt en wat eventueel de plus-/minpunten zijn. Ikzelf ben zelf ook op zoek en wil toch ook waar voor mijn geld en zoek rond de 300 euro iets aan te schaffen (meer kan ik thuis niet verkocht krijgen, maar ben nog wat aan het inwerken op het vrouwtje) en dus komt Festool niet in aanmerking (wat hobbymatig me zowiezo veel te duur lijkt)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
hey evs, ik vroeg me af welke machine je nu aangeschaft hebt en wat eventueel de plus-/minpunten zijn. Ikzelf ben zelf ook op zoek en wil toch ook waar voor mijn geld en zoek rond de 300 euro iets aan te schaffen (meer kan ik thuis niet verkocht krijgen, maar ben nog wat aan het inwerken op het vrouwtje) en dus komt Festool niet in aanmerking (wat hobbymatig me zowiezo veel te duur lijkt)


Ik ga in de kerst aanbieding van Felder een Hammer B3 winner comfort kopen. Dus het wordt iets anders.

Met een budget van 300 euro zou ik een 2e hands dewalt kopen. En een goed nieuw zaagblad. Er is heel veel te vinden op dit forum over dewalt afkortzagen.

Groeten,
EVS
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een afkortzaag met genoeg afstelmogelijkheden koopt dan is het vaak het precies afstellen met de blokhaak waar het nog om gaat en ook de wat goedkopere kunnen dan nog een behoorlijk resultaat geven.
Als je echt precies wilt werken koop dan een tweedehandse afkortzaag (niet te duur en een beetje redelijke) en een verstekstans van een goed merk bijv Morso er bij, die staan op mp al voor zo'n 200 euro en daar kan geen afkortzaag tegenop vind ik, zeker als je vaak werk in verstek moet maken.
Daar werken ook bijv professionele lijstenmakers mee, da's echt top.

Groet Willem
 

pitagold

Nieuw lid
24 dec 2013
5
0
bedankt voor de info was al aan het denken om mss iets meer te geven en dan voor een dewalt te gaan. zal 2dehands ook maar eens gaan kijken dan. En die hammer is idd al wal iets anders. Ik werk in mijn kelder en heb dus die ruimte niet en koop alles wat compacter. Heb zo ook al een klein vlak- van diktebankje 2dehands kunnen kopen

groetjes Tom
 

pitagold

Nieuw lid
24 dec 2013
5
0
Het probleem is eigenlijk dat je blijft kijken op het internet en zo begint te twijfelen of je wel een goede keuze maakt. Het internet is een zegen, maar jammer ook een vloek ...

groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.