Even een korte update:
In lijn met de reactie van Blom (eerste reactie in dit topic) heb ik besloten om voorlopig even af te zien van een aankoop en het geld te besteden aan mooi handgereedschap, hout (ook nodig...) en cursussen houtbewerking op een meer traditionele methode. Voornamelijk door filmpjes te kijken van o.a. Paul Seller ben ik gaan beseffen dat ik mijn onkunde in handmatige houtbewerking probeer op te vangen (of verdoezelen) met dure machines die ik op hun beurt momenteel ook niet tot hun maximale potentie weet te gebruiken. Daarnaast is een foutje met een machine wellicht erg kostbaar (lichamelijk letsel bedoel ik daarmee), naast de herrie, stof en ruimte die het inneemt. Goedkoop zijn ze ook niet en je wordt steeds hebberiger als je ze gaat vergelijken.
Kortom, ik wil eerst beter de fundamentele kennis van houtbewerking meester zijn (zo had ik er bijvoorbeeld nooit bij nagedacht dat de keuze van het zaagblad afhangt van de richting waarin je het hout zaagt t.o.v. de nerf....redelijke basiskennis dus...) alvorens gevaarlijke(r) machines aan te schaffen waarvan ik mijn keuze overigens ook erg liet afhangen van wat ik las in plaats van het af te laten hangen van mijn eigen ervaring, kennis en behoeften.
Kortom: de afkort- en tafelzaag zijn even op de lange baan geschoven. Dank voor alle input in ieder geval, ik heb mede dankzij jullie immers voorlopig een beslissing kunnen maken
Zo, nu is het tijd om naar de 'handgereedschap' sectie te surfen, een degelijke schaaf aan te schaffen, een futselplankje te maken en lekker te knutselen deze winter onder het genot van een suf muziekje in plaats van in de stof en de herrie.
Gr!