Afkort + tafelzaag DeWalt vs Makita vs Bosch Blauw vs Festool

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
In onderstaand filmpje een uitleg over een radiaalzaag, ook kun je zien hoe er geschulpt moet worden.
http://youtu.be/QBLhvQ6eP04
Grote platen is inderdaad moeilijker, daar ik de machine niet zo geschikt voor. Sjeupie gaf echter aan dat hij met andere materialen werkt, vandaar dat ik de radiaalzaag noemde.

Heeft de meneer van het filmpje het zaagblad er verkeerd om in gezet?
Het lijkt mij niet helemaal veilig om het hout tegen de tanden in te duwen.
Bij een handcirkelzaag gebeurt dat ook wel maar daar duw je met de zaag op het hout.
En zijn handen komen ook wel erg dicht bij het draaiende zaagblad.
Ik zou graag de mening van de vakmensen hierover horen?

Mvg.:)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Spaander,

Zoals je kunt lezen in dit topic heb ik nog nooit met een radiaalzaag gewerkt maar volgens mij zit het blad er niet verkeerd om in. Immers, in afkort stand, 'eet' het blad zich een weg naar voren toe zoals je zou verwachten. Ik zou in schulp stand het hout inderdaad wel vanaf de andere zijde aanvoeren. Dat lijkt mij niet alleen een mooiere snede op te leveren, maar bovenal minder zaagsel in je gezicht (en eventueel rondvliegende stukken) en de plank gaat ook niet zo klapperen. Je ziet dat hij veel neerwaartse druk moet geven omdat het blad anders continue opgetild wordt. Daardoor laat hij de push-stick voor wat ie is.

Enfin, hij voegt nog wel even een kleine disclaimer aan het eind toe waarin hij zegt dat hij niet laat zien hoe je een radiaalzaag moet gebruiken, slechts zijn interpretatie daarvan. De titel deed mij anders vermoeden.... ;-)

Overigens blijf ik erbij dat ik het een enge machine vind. Het helemaal open blad vanaf boven, beperkt zicht, de machine die in de weg zit, het schulpen vanuit een onhandige zijwaartse positie.....ik kan er maar niet warm van worden ondanks dat de machine precies doet wat ik nodig zou hebben.
Vanmiddag toch maar even praten met een bouwzaak hier en kijken of ze een mooie prijs zouden kunnen maken voor een tafelzaag en afkortzaag. Anders ga ik serieus overwegen om 'even' naar Frankrijk te rijden; die paar uurtjes in de auto heb ik wel over voor een prijsverschil van 20%. Welke machine ik dan ook aanschaf.

- - - Updated - - -

Als je een stevige machine wilt die toch enigszins mobiel is, kan ik de Dewalt DW 745 aanbevelen. Zeker als je die in combinatie koopt met het verrijdbare onderstel. Stofafzuiging is redelijk. De geleider kan op de nieuwe types 61 cm breed zagen. (oude ook, maar dat vereist wat aanpassingen. Ik heb 'm ook nog niet zo lang, maar heb van de week een blinde test gedaan en ben gewoon gaan zagen. Resultaat af fabriek is nagenoeg perfect. De liniaal is accuraat, met die opmerking dat met het verschuifbare hulpstuk de liniaal niet meer op 0 kan. Ik heb dat opgelost door 'm op 2 cm te zetten, dus moet dat nu overal bijrekenen. Voor mijn hobbygebruik prima!

En als ik met een 650W machine zonder al teveel problemen door 5cm noten heenkom met de juiste zaagbladen, is dat met een 1700w machine al helemaal geen probleem..

Dank voor je korte review :)
Ik snap het probleem van de 2cm alleen even niet? Hoe kan dhet zijn dat de geleider niet naar 0 kan? Redelijk onnozel of...?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Spaander,

Ik zou in schulp stand het hout inderdaad wel vanaf de andere zijde aanvoeren. Dat lijkt mij niet alleen een mooiere snede op te leveren, maar bovenal minder zaagsel in je gezicht (en eventueel rondvliegende stukken) en de plank gaat ook niet zo klapperen.

Volgens mij wordt dan je plank gelanceerd.
Kortom deze machine is niet geschikt om te schulpen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Je hebt de geleider en een hulpstuk voor oa dunne plankjes of die als verlenging van de geleider kan dienen. Zonder kan hij wel op nul, met niet..
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als je het hout inderdaad niet tegen de rotatie van het blad in beweegt ben je vrij snel klaar met schulpen en kan je beginnen met puinruimen :p
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik las dat de afzuiging belabberd is?
Mis je de softstart en rem?
Indien je de keuze over kan maken, zou je dan zijn grotere broer nemen?
De geleider ziet er inderdaad erg fijn uit. Die van de DeWalt overigens ook.


Hm, een iets groter broertje van de 1016. Pffff, ik word hier zo moe van hè.....bijna net zo lastig als het uitkiezen van je telefoon abonnement of je zorgverzekeraar.

- - - Updated - - -



Wellicht dat door mijn nieuwe werkbank mijn defnitie van 'stabiel' een heel nieuwe invulling heeft gekregen ;-)
Waarom denk je dat een lintzaag beter geschikt is voor mij dan een tafelzaag?

Stofafzuiging van de bosch (en ik vermoed van al deze modellen) is niet 100% hij zuigt wel veel af maar door zijn open constructie blijf je altijd zaagsel houden. Het is wel makkelijk schoonmaken want met de compressor spuit ik de machine wel netjes schoon. Zit ook een softstart op. Lijkt mij dat dat bij al deze modellen zijn in deze prijsklasse anders zou die bij mij ook direct afvallen. Zaag staat redelijk snel stil vind ikzelf. heb een tijdje op een 15 jaar oude ferm gewerkt en dat was pas erg. Geleider is ook wel fijn dat ie goed vast staat. Als ik de keuze opnieuw zou moeten maken zou ik nog steeds de grotere broer overwegen. Mits ik natuurlijk wel de ruimte heb om hem te stallen.

voor wat betreft de ls1018l tsjah tis een grote zaag met veel bereik en mogelijkheden. laser kan je afstellen maar gebruik die bijna nooit. stofafzuiging is wel bellabberd maar schijnt dat de kapex als enige in zijn soort eenzaam bovenaanstaat op dat vlak. maar ja dan betaal je ook ruim 1200 euro voor de machine ;)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
de bosch.. zit ook een softstart op. Lijkt mij dat dat bij al deze modellen zijn in deze prijsklasse anders zou die bij mij ook direct afvallen.

Nou, zijn grote rivaal bijvoorbeeld (de DeWalt DW745) heeft geen softstart. Vandaar dat ik het vroeg want op de site van Bosch staat niet duidelijk of de Bosch GTC 10 J een softstart heeft. Ik meende van niet; dat zou voor mij een reden zijn om zijn grotere broer te nemen namelijk en momenteel ook de reden om wellicht af te zien van de DeWalt.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Nou, zijn grote rivaal bijvoorbeeld (de DeWalt DW745) heeft geen softstart. Vandaar dat ik het vroeg want op de site van Bosch staat niet duidelijk of de Bosch GTC 10 J een softstart heeft. Ik meende van niet; dat zou voor mij een reden zijn om zijn grotere broer te nemen namelijk en momenteel ook de reden om wellicht af te zien van de DeWalt.


Bij deze kan ik je bevestigen dat er wel een softstart opzit.ik vind het eerlijkgezegd best intimiderend als het er niet op zit.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Tja.. niet je tengels en hout in de buurt als je 'm aanzet. De Dewalt geeft verder geen krimp als je 'm aanzet. Ik heb er niet zo'n last van, maar misschien komt dat omdat ik m'n eerste echte machine gekocht heb.. :p
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Even een korte update:

In lijn met de reactie van Blom (eerste reactie in dit topic) heb ik besloten om voorlopig even af te zien van een aankoop en het geld te besteden aan mooi handgereedschap, hout (ook nodig...) en cursussen houtbewerking op een meer traditionele methode. Voornamelijk door filmpjes te kijken van o.a. Paul Seller ben ik gaan beseffen dat ik mijn onkunde in handmatige houtbewerking probeer op te vangen (of verdoezelen) met dure machines die ik op hun beurt momenteel ook niet tot hun maximale potentie weet te gebruiken. Daarnaast is een foutje met een machine wellicht erg kostbaar (lichamelijk letsel bedoel ik daarmee), naast de herrie, stof en ruimte die het inneemt. Goedkoop zijn ze ook niet en je wordt steeds hebberiger als je ze gaat vergelijken.

Kortom, ik wil eerst beter de fundamentele kennis van houtbewerking meester zijn (zo had ik er bijvoorbeeld nooit bij nagedacht dat de keuze van het zaagblad afhangt van de richting waarin je het hout zaagt t.o.v. de nerf....redelijke basiskennis dus...) alvorens gevaarlijke(r) machines aan te schaffen waarvan ik mijn keuze overigens ook erg liet afhangen van wat ik las in plaats van het af te laten hangen van mijn eigen ervaring, kennis en behoeften.

Kortom: de afkort- en tafelzaag zijn even op de lange baan geschoven. Dank voor alle input in ieder geval, ik heb mede dankzij jullie immers voorlopig een beslissing kunnen maken :)

Zo, nu is het tijd om naar de 'handgereedschap' sectie te surfen, een degelijke schaaf aan te schaffen, een futselplankje te maken en lekker te knutselen deze winter onder het genot van een suf muziekje in plaats van in de stof en de herrie.

Gr!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Even een korte update:

In lijn met de reactie van Blom (eerste reactie in dit topic) heb ik besloten om voorlopig even af te zien van een aankoop en het geld te besteden aan mooi handgereedschap, hout (ook nodig...) en cursussen houtbewerking op een meer traditionele methode. Voornamelijk door filmpjes te kijken van o.a. Paul Seller ben ik gaan beseffen dat ik mijn onkunde in handmatige houtbewerking probeer op te vangen (of verdoezelen) met dure machines die ik op hun beurt momenteel ook niet tot hun maximale potentie weet te gebruiken. Daarnaast is een foutje met een machine wellicht erg kostbaar (lichamelijk letsel bedoel ik daarmee), naast de herrie, stof en ruimte die het inneemt. Goedkoop zijn ze ook niet en je wordt steeds hebberiger als je ze gaat vergelijken.

Kortom, ik wil eerst beter de fundamentele kennis van houtbewerking meester zijn (zo had ik er bijvoorbeeld nooit bij nagedacht dat de keuze van het zaagblad afhangt van de richting waarin je het hout zaagt t.o.v. de nerf....redelijke basiskennis dus...) alvorens gevaarlijke(r) machines aan te schaffen waarvan ik mijn keuze overigens ook erg liet afhangen van wat ik las in plaats van het af te laten hangen van mijn eigen ervaring, kennis en behoeften.

Kortom: de afkort- en tafelzaag zijn even op de lange baan geschoven. Dank voor alle input in ieder geval, ik heb mede dankzij jullie immers voorlopig een beslissing kunnen maken :)

Zo, nu is het tijd om naar de 'handgereedschap' sectie te surfen, een degelijke schaaf aan te schaffen, een futselplankje te maken en lekker te knutselen deze winter onder het genot van een suf muziekje in plaats van in de stof en de herrie.

Gr!

Wat een heerlijk vooruitzicht! Een goede keuze denk ik, je zal er geen spijt van krijgen. En als je er voor het een of ander toch een nodig hebt, dan kan je er wellicht een kenen van een vriend of kennis. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.