Adviesje japanse zaag: voor multifunctioneel gebruik

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Iedereen is zo enthousiast over japanse zagen dat het bijna geen teleurstelling kan worden
japanse zagen lijken niet alom bekend en gebruikt te zijn
alhoewel ik machines boven handwerk verkies, zijn die bij mij een welgekome uitzondering
je kan er flinterdunne + uiterst gladde stroken stroken mee afzagen
daarvoor moet je wel een zuivere trekzaag nemen met een maximaal aantal tanden per duim
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ooh, ik sta elke keer als ik bij Baptist ben met die dingen in m'n handen te twijfelen. Zodra ze weer open zijn ga ik er weer eens langs en trakteer mezelf dan maar op een verlaat kerstcadeau. Iedereen is zo enthousiast over japanse zagen dat het bijna geen teleurstelling kan worden
De zaag zal niet teleurstellen, het gebruik wel! Wat ik wil zeggen is dat je gewoon moet worden aan de Japanse zaag. In het begin zal ze nogal eens willen dubbelklappen. Een westerse zaag is wat vergevingsgezinder op dat vlak. Maar oefening baart kunst en resulteert in haakse en rechte zaagsnedes. Ik ben ondertussen zo ver dat ik voor een enkele afkortsnede eerder de zaag dan de machine neem.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
De zaag zal niet teleurstellen, het gebruik wel! Wat ik wil zeggen is dat je gewoon moet worden aan de Japanse zaag. In het begin zal ze nogal eens willen dubbelklappen. Een westerse zaag is wat vergevingsgezinder op dat vlak. Maar oefening baart kunst ....
daarom bestel ik nog altijd ook direct een reserveblad 😉
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
634
47
Breda
Voor mij werken Japanse zagen ook erg goed. Op een of andere manier lukt het me met deze zagen wel om langs het lijntje te zagen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Destijds bij de opleiding meubelmaker was er ook een aantal klasgenoten met een Japanse trekzaag. Ooit eens een van mogen lenen en dat beviel mij wel. Inmiddels heb ik er ook een in de kast liggen omdat ik weer wat fijne houtbewerking wil gaan doen. Het is er nog niet van gekomen, maar langzamerhand ben ik wel de gereedschappen etc. aan het verzamelen. Ik zal hem vooral gaan gebruiken om zwaluwstaarten etc. in te zagen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Zelf ben ik enorm enthousiast over mijn japanse zaag (Ryoba 210mm). Ook voor kinderen is het eenvoudiger ermee te zagen dan met een westerse zaag. Ik zou wel een maatje groter willen, daavoor heb ik bij Baptist in mijn handen gestaan met een 300mm Ryoba, maar zeker die tanden voor het schulpen zagen er wel heel heftig uit, waarschijnlijk wordt het een 240 of 270 dus :)
Voor zwaluwstaarten vind ikzelf een japanse zaag niet fijn, het voordeel van een westerse zaag (in mijn geval de Veritas zaag) is dat het zaagblad stijf is, en voorzien van een zware rug, makkelijker om echt recht te zagen vind ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik kan ondertussen mooi recht zagen met een Japanse zaag. Is dat omdat Japanse zagen 'gemakkelijker' in gebruik zijn, of omdat dit met de doorsnee westerse zaag niet mogelijk is?
Voor ongeveer 30 euro heb je een goede Japanse zaag, een reserveblad kost 20 euro. Je krijgt dan een zaag met vertanding die aangepast is aan de toepassing (schulpen of afkorten). Een westerse zaag van enige kwaliteit (dus geen Bacho of Stanley) kost snel het dubbele. Bovendien hebben de meesten onder ons enkel ervaring met deze 'universele' zagen uit de bouwmarkt. Op zich geen slechte zagen voor huis, tuin en keuken gebruikt, maar niet voor nauwkeurig werken. Bovendien vaak mishandeld en bot.
Dat de Japanse zagen 'beter' zijn dan de westerse is naar mijn mening voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de referentie naar slechte, westerse zagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Wanneer je trouwens een goede ryoba hebt.. wat is dan nog het nut van een kataba?
De geometrie van het blad is anders (even breed over de hele lengte), de versteviging is nuttig & vaak is de vertanding aangepast, dwz dat een stukje aan het eind ontbreekt en er dan een paar tanden zijn die bedoeld zijn om een beginnetje te maken, alvorens de 'normale' vertanding begint. Dat houdt dus in dat je het eind altijd 'buiten' het hout houdt, waarbij dat 'rechte' stukje helpt om de lijn te volgen.
Je moet echt zo'n ding in handen te hebben om de nuances te voelen...

O, nog een voordeel: je hebt geen last van de zaagtanden aan de 'overkant'.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik vind het heerlijk om met een japanse zaag te werken. Ik zal hiervan echter nooit een topexemplaar kopen. Ik heb geen probleem met dubbel klappen maar wel dat er tanden verdwijnen. M.a.w. ik verslijt er best wel veel. En ze zijn voor mij niet te slijpen.
Ik denk dat ik dit jaar maar eens een paar goede westerse zagen ga maken. Ik ben namelijk buitengewoon tevreden over mijn eerste gelukte zaag al weer jaren geleden gemaakt. Gebruik hem regelmatig en moet hem nu na jaren voor de eerste keer gaan slijpen. (zaag er wel alleen echt goed hout mee)
Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Voor wie nu ook nieuwsgierig is geworden naar die mooie zwarte zaag waar Bert Vanderveen en Zeno het over hebben: het is de Gokui ryoba, te koop bij Dieter Schmid / Feine Werkzeuge
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Dat is hem! Mist inmiddels aan beide kanten één tandje, maar doet het verder nog prima.

Da's grappig! Mijn geheugen maak af en toe rare bokkesprongen maar deze keer ligt het toch echt niet aan mij :whistle:.
Zie berichten # 29, #30 en vooral ook #31 hierboven. Bedankt beide Berten, zéér geruststellend :giggle:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.