advies over verbinding

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Je kan het dekkend aflakken of laten spuiten...
Of met massief hout gaan werken maar dat is denk ik wel een dingetje in een vochtige badkamer...

Wat bedoel je trouwens met geïmpregneerd MDF? Je bedoelt denk ik die groene watervaste variant van MDF? Dat is denk ik het beste waar je mee kan werken in dit geval. Haal hem echter wel bij de houthandel een niet bij een Karwei oid.
Ik heb inderdaad voor geïmpregneerd mdf van de houthandel gekozen vanwege het vocht. Daarbij is massief hout erg duur en past het stomweg niet in mijn budget.

Hout vind ik oprecht mooier, vandaar een folie met houtnerf. Dat past wel in mijn budget ☺️
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een vraag over werken met folie. Zou je eerst alle delen met folie bekleden en dan in elkaar zetten of alles in elkaar zetten en dan bekleden met folie?
Normale werkwijze is eerst met folie bekleden en dan op maat maken. Weet niet welke folie je hebt, maar je hebt kans dat je het niet strak gezaagd krijgt en dat de randen gaan splinteren.
Ik lees dat je al het materiaal al hebt gekocht, maar voor een volgende keer zou ik anders te werk gaan.
Zeker omdat je, zo te lezen, nog niet veel ervaring hebt.
Er zijn namelijk bedrijven die, ook voor particulieren, hoogwaardig gefineerd materiaal op maat leveren en voorzien van kantenband.
Succes met je project.
Grt. Martie
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Normale werkwijze is eerst met folie bekleden en dan op maat maken. Weet niet welke folie je hebt, maar je hebt kans dat je het niet strak gezaagd krijgt en dat de randen gaan splinteren.
Ik lees dat je al het materiaal al hebt gekocht, maar voor een volgende keer zou ik anders te werk gaan.
Zeker omdat je, zo te lezen, nog niet veel ervaring hebt.
Er zijn namelijk bedrijven die, ook voor particulieren, hoogwaardig gefineerd materiaal op maat leveren en voorzien van kantenband.
Succes met je project.
Grt. Martie
Dag Martie,

Bedankt voor je reactie. Ik heb alles professioneel laten zagen en ben zeer te spreken over de strakheid van het zaagwerk en de kwaliteit mdf. Dat is voorgenoemde V313. Daar heb ik wel vertrouwen in. Hoogwaardig gefineerd materiaal past helaas niet in mijn budget.

Ik heb vaker met mdf gewerkt. Weliswaar bouwmarkt kwaliteit, maar toch. Deze heb ik altijd gegrond en afgelakt.

Met folie heb ik nog nooit gewerkt. Mdf verbindingen met houtlijm, pluggen en schroeven vond ik prima werken.

Waar ik aan twijfel is of het handig is om alle onderdelen eerst te bekleden met folie en daarna in elkaar te zetten. Het bekleden is dan wel een stuk makkelijker. Alleen zijn de vlakken die ik normaal zou vastlijmen dan ook bekleed met folie.

Folie op folie vastplakken en deuvels erin lijkt me niet te werken. Ik ga nu eerst het meubel in elkaar zetten en daarna bekleden met folie. Daar komt geen kantband bij aan te pas. Alleen een hete lucht föhn.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout

Ik vind dit niet duur, kost de helft van wat ik elders vind..
Prijs die je ziet is per m2 hè.
En snel zoeken levert hier een goedkopere prijs op per plaat:

Maar Valchromat is wel een pak duurder dan MDF. Dus die 2 moet je niet vergelijken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Klopt, maar ik zocht van de week iets wat ik op maat kon laten zagen, zonder gelijk een hele plaat te hoeven kopen. En deze was met afstand binnen redelijke reisafstand de goedkoopste
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik zag op de site die rizz aangaf een prijs van ruim 120 euro per volle plaat van 3050 mm. Is veel geld maar niet "duur". Ik weet niet wat ze voor transport rekenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.