advies over verbinding

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Hi,

Ik wil een badkamer meubel maken en heb hiervoor 18 mm geïmpregneerd mdf gekocht.
Ik ga voor een "gewone hout op hout" verbinding. Geen mooie technische verbindingen of 45 graden.

Ik heb een pockethole jig gekocht en een deuvelset van Wolfcraft gekocht.
Nu las ik op het forum dat mensen niet enthousiast zijn over pockethole jig gereedschap.
De pocketholes wil ik laten vervallen. In eerste instantie was ik wel enthousiast, omdat ik dacht dat een schroefverbinding sterker is dan een gelijmde verbinding.

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om e.a. zo strak en sterk mogelijk te krijgen?
Alleen houtlijm en deuvels of toch ook extra schroeven?

Heeft het nog zin om een extra hulpstuk te kopen, zoals een hoekklem of een L-hulpstuk (zie foto's).

Alvast bedankt.

Groet Inez

Wolfcraft hoekspanners.jpg l-vorming hulpstuk.png
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Hoe gaat het meubel eruit zien en wat wordt de afwerking?
Waarom wil je perse werken met pocketholes? Je kan ook gewoon lijmen met een D4 lijm?
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Hoe gaat het meubel eruit zien en wat wordt de afwerking?
Waarom wil je perse werken met pocketholes? Je kan ook gewoon lijmen met een D4 lijm?
Ik wil inderdaad gaan lijmen met houtlijm en deuvels. Geen pocketholes meer. Ik heb de tekst aangepast.

Maak zelf dit wastafelmeubel met spiegels. Bekijk ons Mooi DIY idee

Bovenstaand meubel wil ik gaan maken, maar dan op maat gemaakt voor mijn eigen badkamer. Die is kleiner. zonder de spiegels en met 2 inwendige lades voor make-up en toilet artikelen.

Qua afwerking gaat er hoogwaardige meubelfolie overheen.
 
Laatst bewerkt:

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
schroeven zijn in principe best
maar met deuvels raak je even ver, op voorwaarde dat je kan klemmen
heb je ons een ontwerp, opdat we kunnen kijken hoe de verbindingen zijn ?
'strak' heeft weinig met schroeven of deuvels te maken
Het ontwerp had ik hiervoor al gedeeld.


Het gaat om bovenstaand meubel. Bij de folie zie je oneffenheden er doorheen, dus ik neig naar deuvels.
Alleen dat klemmen wordt een ding. Mogelijk met spanbanden?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik snap niet waarom je geen pocketholes doet.
Je hebt daar een mal voor en zegt dat klemmen lastig is, dan is dit toch de meest logische keuze.
Het werkt snel en je krijgt een stevig geheel. Omdat de kast helemaal dicht is zie je de pocketholes niet.
Een goede winkelhaak is wel nodig om alles mooi haaks te krijgen. Je kunt ook een reststuk van een plaat (mdf?) hiervoor gebruiken. De ongezaagde hoeken zijn 90gr.
 
Laatst bewerkt:

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Vanwege dit draadje wat ik hier op het forum vond. Hierdoor ging ik twijfelen. Ik heb nog nooit met pocketholes gewerkt.

 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als je nog nooit met dit soort verbindingen hebt gewerkt, probeer ze uit. Domino's lijken makkelijk, zijn ze ook maar je maakt in het begin wel eens foutjes. Zo ook met lamello's en deuvels. Ik dacht enkele jaren geleden dat pocketholes je van het waren nou dat vind ik niet, werkt wel maar je moet zorgen dat alles goed geklemd zit voor je gaat schroeven. Als je met folie gaat werken teken dan je gaten af in het midden en boor voor. Doe een test en kijk of de zijkanten glad blijven. Niet? dunnere schroef of een iets groter gat.
Succes en veel wijsheid.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Vanwege dit draadje wat ik hier op het forum vond. Hierdoor ging ik twijfelen. Ik heb hier nog nooit mee gewerkt.

Tja, elk systeem heeft voor en tegenstanders. Voor een korpus en lades is het m.i. snel en gemakkelijk.
Je kunt altijd met wat proefstukjes proberen of het voor jou handig/werkbaar is.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Tja, elk systeem heeft voor en tegenstanders. Voor een korpus en lades is het m.i. snel en gemakkelijk.
Je kunt altijd met wat proefstukjes proberen of het voor jou handig/werkbaar is.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de deuvels en pocketholes uitproberen.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Als je nog nooit met dit soort verbindingen hebt gewerkt, probeer ze uit. Domino's lijken makkelijk, zijn ze ook maar je maakt in het begin wel eens foutjes. Zo ook met lamello's en deuvels. Ik dacht enkele jaren geleden dat pocketholes je van het waren nou dat vind ik niet, werkt wel maar je moet zorgen dat alles goed geklemd zit voor je gaat schroeven. Als je met folie gaat werken teken dan je gaten af in het midden en boor voor. Doe een test en kijk of de zijkanten glad blijven. Niet? dunnere schroef of een iets groter gat.
Succes en veel wijsheid.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een vraag over werken met folie. Zou je eerst alle delen met folie bekleden en dan in elkaar zetten of alles in elkaar zetten en dan bekleden met folie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het ontwerp had ik hiervoor al gedeeld.
dat ontwerp lijkt mij een niet-volledig doordacht vluggertje
in stap 2 zet men de buitenkant in mekaar
in stap 3 plaatst men de horizontale tussenpanelen
met deuvels of koekjes krijg je die daar niet tussen
enige mogelijkheid is schroeven
blijft de vraag hoe je die daar netjes tussen krijgt, zonder schuurstrepen te maken
bij de minste afwijking bij het zagen in de bouwmarkt krijg je die er niet tussen, of heb je een spleet
zelf zou ik de tussenpanelen plaatsen vooraleer de onderkant er tegen gaat
1698001859476.png
===================================================================================
1698001723651.png
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
dat ontwerp lijkt mij een niet-volledig doordacht vluggertje
in stap 2 zet men de buitenkant in mekaar
in stap 3 plaatst men de horizontale tussenpanelen
met deuvels of koekjes krijg je die daar niet tussen
enige mogelijkheid is schroeven
blijft de vraag hoe je die daar netjes tussen krijgt, zonder schuurstrepen te maken
bij de minste afwijking bij het zagen in de bouwmarkt krijg je die er niet tussen, of heb je een spleet
zelf zou ik de tussenpanelen plaatsen vooraleer de onderkant er tegen gaat
Bekijk bijlage 136607
===================================================================================
Bekijk bijlage 136606
Ja, daar was ik mijn hoofd ook al over aan het breken. Goeie oplossing. Ga ik toepassen. Ik zat zelf te denken aan een paar steunlatjes, die ik met dubbelzijdige tape die ik aan weerszijde van de tussenschotten paneel vast zet en daarna weer verwijder. Ik zat zelf te denken aan de tussenschotten vast te lijmen of te schroeven met de pocketholes. Deuvels wordt wel erg ingewikkeld dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een vraag over werken met folie. Zou je eerst alle delen met folie bekleden en dan in elkaar zetten of alles in elkaar zetten en dan bekleden met folie?
Ik zou nooit met folie werken. Heb ik het verleden alleen gezien dat het op keukenkasten na een jaar of 10 losliet. Ik heb er verder geen ervaring mee. Wel van horen zeggen dat het nu sterk verbetert is maar met folie heb ik nog nooit gewerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inezke

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou nooit met folie werken. Heb ik het verleden alleen gezien dat het op keukenkasten na een jaar of 10 losliet. Ik heb er verder geen ervaring mee. Wel van horen zeggen dat het nu sterk verbetert is maar met folie heb ik nog nooit gewerkt.
je hebt volledig gelijk
folie is iets van tientallen jaren geleden
werd toen gebruikt om lelijk platenmateriaal te verbergen
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Je kan het dekkend aflakken of laten spuiten...
Of met massief hout gaan werken maar dat is denk ik wel een dingetje in een vochtige badkamer...

Wat bedoel je trouwens met geïmpregneerd MDF? Je bedoelt denk ik die groene watervaste variant van MDF? Dat is denk ik het beste waar je mee kan werken in dit geval. Haal hem echter wel bij de houthandel een niet bij een Karwei oid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.