Advies nodig mbt eiken balken 'omlijsting' muren

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey Allemaal.

Ik heb even tips nodig.

In de tuinkamer van ons huis heb ik een groot deel van een muur, inclusief deur, eruit gehaald ivm de lichtval ed.
Nu willen we ivm de 'tuinkamer' look met eiken balken de muur afwerken. Ik heb een voor, en na situatie middels jip en janneke tekeningetjes bijgevoegd om een idee te geven wat ik bedoel.

Het idee is echt een soort lijst te maken, dus ook tegen het plafond aan, in verband met electra draden die hier lopen en die weggewerkt moeten worden en in verband met beschadiging van de oorspronkelijke muur op het plafond. In de linker staander moet ook electra weggewerkt worden waarbij er ook een lichtschakelaar ingeboord moet worden.

Het grote voordeel van een lijst als dit is dus de wegwerking van de beschadigde muren alsmede het kapotte stuk plafond van de oorspronkelijke muur. Daarnaast denken we dat de balken wel een mooie look geven aan onze tuinkamer isw met onze eiken houten vloer.

De muren zijn 7cm dik. Mijn idee was om 10x10 eiken houten balken te kopen en dan grote uitsparingen aan de binnenkant te laten zagen tbv electra. Daarnaast kan de eiken houten balk dan een cm of 1-2 wat de beide muurtjes worden geschoven als een soort kozijn idee. Is dit technisch haalbaar? Dit lijkt me een klus voor een hele zware zaagtafel of iets dergelijks. Hoe zal ik de bovenste balk bevestigen? Met een houtverbinding of gewoon los op de twee staanders? Of hebben jullie andere ideeën?
 

Bijlagen

  • Kast1.png
    Kast1.png
    50,9 KB · Weergaven: 49
  • Kast2.png
    Kast2.png
    70,3 KB · Weergaven: 42

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Waarom geen U-profiel samenstellen uit eiken planken. Als je die in verstek tegen elkaar zet, zit het naadje precies op de hoeken - die ga je alleen zien als je heeel goed kijkt. Dat verstek kun je maken met een speciaal verstek freesje. Dan heb je ook nog eens een sterke verbinding. Een plank is gemakkelijker te hanteren dan een balk en geeft je ook wat meer vrijheid om eventuele openingen voor schakelmateriaal netjes voor te bereiden.
 

jorisvh

Post veel
Uit een massieve balk van 10x10cm vertrekken om een U-profiel met wanddikte 1-2cm over te houden zou ik niet doen: veel werk en veel verlies.
je zou bv. om de 5mm 8-9cm diep (heb je waarschijnlijk een zaag met minstens dia 30cm nodig) moeten inzagen zodat je wat blijft staan kan afbreken of met beitel verwijderen. Meer dan de helft van de balk verandert in spanen.
ik zou de balk in planken zagen en de U-vorm construeren door 3 planken in verstek te verlijmen.

Wil je dit strak/ recht met recht geschaafde planken?
Om het er wat rustieker te laten uitzien kan je eventueel kunstmatig verouderen met schaven, roken, branden, hakken, … Ben ik zelf geen specialist in maar vind je ongetwijfeld hier of elders tips voor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
volledig eens met de collega's
geen balken van 100 x 100 nemen om daar een U met wandjes van 20 van over te houden
je hebt trouwens veel kans dat die U uit 1 stuk meer dan gewenst gaat beginnen werken
bijkomende vraag: kan je de sectie of doorsnede tekenen die je denkt te behouden ?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Volgens mij heeft TS heeft U-profiel met wanddikte 20 voor ogen, maar een U-profiel met een bodem van 8cm en wanden van 2cm, zodat deze slechts 2cm over de muur valt. Dan valt het verlies wel mee en is het op diverse manieren te realiseren, zoals meerdere halen over de zaagtafel of uitfrezen.

(Wat onverlet laat dat de andere suggesties ook niet gek zijn ;).)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mannen. Heel erg bedankt voor het advies. Ik zat hier gisteren toevallig zelf ook al over na te denken, alleen omdat ik zelf geen zaagtafel heb, alleen een afkortzaag en cirkelzaag, wist ik even niet goed hoe ik smalle planken/latten 45 graden zou kunnen afzagen. Nu lees ik van @EdP over een 45 graden frees, dit zou wel een hele mooie optie zijn. Ik heb zelf alleen een freesmachine die maar 6mm schacht heeft. Nu zag ik bij ecotools de volgende frees;


Zou dit wat kunnen zijn? Betekent 32mm dat het hout 32mm dik moet zijn of max 32 dik? Hiermee zou ik theoretisch toch 18mm planken in verstek kunnen frezen?

Zou een 6mm schacht sterk genoeg zijn om eikenhout te frezen of breekt de boel dan af? Is er een héle zware frees nodig voor dergelijke frezen omdat het eikenhout betreft? Ik heb een wat oudere groene Bosch bovenfrees.

@jorisvh ik moet inderdaad even kijken hoe ik eea wat rustieker kan laten uitstralen. Wellicht dat eiken plankjes/schaaflatten ook wel knoesten en dergelijke hebben, ik ga eens rondneuzen.

@ZotVanHout goede tip mbt het meer werken van massief hout dan planken. Dat is inderdaad een risico. Ik heb nog geen tekening hiervan gemaakt maar ik denk toch dat ik op de verstek constructie over ga.

@arjaano klopt! Maar ik denk idd dat de andere suggesties zeker hun waarde hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
32 mm is de diameter van de frees
de werkhoogte is 15 mm, dus hout mag max zo dik zijn
wat ik jou aanraad: zet je regio/woonplaats in je profiel + doe een rondvraag naar de altijd bereidwillige collega's in de buurt
er is een speciaal draadje voor durf te vragen (klik op het voorgaande)
dit is zo geklaard door iemand die een zaagtafel heeft

1629360330407.png
de verstekfrees die @EdP bedoelt is er inderdaad eentje in 45° mét een speciaal profiel om de zijkanten van het hout in mekaar te schuiven
de aangeraden werkvolgorde is: planken in 45° zagen + nadien het profiel trekken, waarbij je nog een fractie van de schuine kant af kan frezen om een vlakke afwerking te krijgen
als je voldoende handig bent, kan je die 45° met je handcirkelzaag zagen (zelf gemaakte of gekochte geleider gebruiken)
ga anders bij een van de hulpvaardige collega's op bezoek

1629360731372.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Bedankt man! Dit verduidelijkt een hoop. Ik heb een geleider maar gezien de smalle stroken zal ik eerst eens testen of dit me goed lukt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Bedenk wel dat verstekzagen op langere lengtes niet zo heel eenvoudig is voor een beginner. De dunne kant kan zo onder de geleider komen en dan heb je maat verschil. De verstekfrees is ook niet zo afgesteld dat vraagt een behoorlijke ervaring. Ja er staan genoeg filmpjes op you tube.
Mijn advies is oefen op rest of afvalhout van gelijke dikte. Ik ga deze en volgende week ook koven maken maar dan van mdf.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Allemaal bedankt voor de goede tips. Ik geloof dat het aardig gelukt is :). Met de cirkelzaag werd niet goed 45 graden, hierop de stroken op de zaagtafel van mijn vader wel 45 graden kunnen maken. De ligger wordt ondersteunt door de staanders en alles zit eigenlijk ongelijmd of ongeschroefd om de muur heen geklemd.

Uiteraard goed gekeken of knoesten en tekeningen zover mogelijk een beetje voor het oog doorliepen. De planken van binnenuit met hoekijzertjes aan elkaar gemaakt, dit was nog redelijk lastig. Er zijn maar 4-5 hoekijzertjes gebruikt voor een staander van 228cm. Er zaten wat kleine openingetjes op sommige plekjes van het verstek, dit opgevuld met houtlijm en zaagsel en hierop geschuurd. Ik ben er eigenlijk erg blij mee, ik vind het echt een luxe uitstraling. Het is nagenoeg niet van massieve balken te onderscheiden. De lichtknop erin maken was geen probleem.

Enige deeltje waar ik niet helemaal tevreden over ben is een klein verschilletje in 1 staander en ligger, de andere zit heel strak op elkaar. Dit verschilletje moet bijna wel te maken hebben met hele lichte (niet voor het oog zichtbare) tordering van een van de gebruikte stroken.

Fotos van het resultaat bijgevoegd! Uiteraard wordt de electra die de koof in loopt nog verder afgewerkt middels een net wit afgestuct koofje vanaf de plafonddoos.
 

Bijlagen

  • 527884EC-3550-4C5B-A2C8-864CA82BC963.jpeg
    527884EC-3550-4C5B-A2C8-864CA82BC963.jpeg
    66,5 KB · Weergaven: 56
  • EF254421-7952-4F4B-8B7F-80894A0BC942.jpeg
    EF254421-7952-4F4B-8B7F-80894A0BC942.jpeg
    61,6 KB · Weergaven: 52
  • 2CFF6D7F-CD50-4B73-A9E3-0B3ABE5FDA8C.jpeg
    2CFF6D7F-CD50-4B73-A9E3-0B3ABE5FDA8C.jpeg
    45,3 KB · Weergaven: 47

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Leuk dat je het eind resultaat laat zien! Inderdaad de drie afzonderlijke "balken" zijn strak geworden, lijkt massief. De ligger koud op de twee staanders vind ik persoonlijk minder, niet storend maar ik denk dat dat in verstek ook mooier was geworden. Maar keurig resultaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: BasRonin

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@MartijnEHV thanks man! Ik had er bewust voor gekozen koud op elkaar te plaatsen omdat me dat 'echter' leek, maar wellicht was verstek mooier geweest. Het is nu wat het is ;-). Ik vond het in ieder geval een leuk projectje en achteraf was het nog redelijk snel gedaan.

@KlusserKlaas bedankt :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.