Advies gevraagd vullen van gaten in wengé

FrankR

Nieuw lid
20 apr 2021
6
11
Almere
Goedemiddag houtbewerkers,
ik heb een vraagje over het vullen van gaten in wengé. Voor het maken van een ladekastje heb ik een zijpaneel van wengé gemaakt, het hout is helaas niet foutloos en heb ik twee gaten in het paneel zitten.
Het paneel wil ik afwerken met schellak en vervolgens in de was zetten. Waarmee zou ik die gaten het best kunnen vullen?
Zelf denk ik aan zaagsel vermengt met lijm, maar ik weet niet wat het effect is als je er vervolgens schellak overheen gaat doen.
het paneel moet nog geschuurd en “gevuld” worden.
IMG_0425.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Wat je ook doet, jij ziet het toch. Gewone houtlijm neemt de afwerking ook anders op dan Wenge.
Doe daarom een proef dan weet je wat voor jou de mooiste oplossing is. Ik laat dit soort gaten vaak opvallen door een contrasterende kleur te gebruiken. Dus licht met een donkere kleur. Om hier nu wit te gebruiken gaat mij te ver. Dat revicol moet de afwerking goed opnemen als je voldoende schuurstof erin doet. Het ruikt als Gupa vroeger deed. Of nog steeds maar het is zolang geleden dat ik gupa gebruikt hebt, dus of dat nog steeds het zelfde is? (oplosmiddelen milieu en zo.)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Schellak gevolgd door was heeft weinig toegevoegde waarde. Geeft hetzelfde effect als direct in de was zetten
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Epoxy samen met Wenge schuurstof of zwarte pigment geeft geen ander beeld bij de door jou gewenste afwerking
 

FrankR

Nieuw lid
20 apr 2021
6
11
Almere
Bedankt voor jullie reacties. ik heb nog een busje met borma holzmassa, en neem aan dat dat vergelijkbaar is met Revicol. Epoxy ga ik ook proberen.
mbt schellac: ik heb begrepen dat je dat gebruikt om de aanwezige olie en antioxidanten in het hout te isoleren voordat je gaat afwerken. De antioxidanten zorgen er voor dat bijvoorbeeld lijnolie niet kan polymeriseren. Met was weet ik het niet, maar ik vrees dat ik dan sowieso liters kwijt ben on al die gaatjes en openingen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb al een heel aantal fillers geprobeerd, houtlijm met zaagsel in verschillende verhoudingen,... En ben nog niets tegengekomen waarvan ik tevreden ben na afwerking. Lamello had de Minispot in zijn gamma, helaas sinds een jaar of 3 niet meer.. Daarmee kon je de fout wegfrezen en een ander stukje inlijmen. In een ver verleden had ik zo'n Minispot per abuis gekocht, denkende dat het een lamellenfrees was. Nu heb ik spijt dat ik het ding terug verkocht heb.

Je lijmde dan vervolgens dergelijke inzetstukjes in, en op die manier ben je zeker dat beter gecamoufleerd gaat zijn dat welke filler dan ook:

lamello-minispot-g20-s2-freza-na-lodicky-111750-image1-big_ies565866.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Als de oplossing toch die kant op gaat, zou ik het met een proppenboor oplossen. Dan kun je zelf de diameter kiezen en uit het resthout kiezen voor een prop met de best passende structuur.

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

FrankR

Nieuw lid
20 apr 2021
6
11
Almere
Aardig wat suggesties, dank daarvoor. Misschien is een proppenboor een optie, uitsteken en iets inlijmen vind ik wel een uitdaging met dit hout. Ik heb het met bloed zweet en tranen redelijk vlak kunnen schaven en ben benieuwd hoe het gaat als ik dit met een beitel ga bewerken. Misschien moet ik maar zoeken naar iets van contrast, zoals Wim suggereerde, de tekening op die plekken is wel heel duidelijk aanwezig, lastig dus om iets passends te vinden.
ik ga vrolijk verder aan het tweede paneel en heb een paar proefstukjes klaar liggen om jullie suggesties uit te proberen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Je hebt ook voorgekleurde poriënvuller, dat werkt iig met de kleinere gaatjes. heeft bij mijn doosje erg goed gewerkt en wordt veel binnen de gitaarbouw gebruikt

 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Bij nader inzien zou ik gaan voor een zwarte epoxy. Dat lijkt heel erg op deze laag in het wengé:

InkedIMG_0425_LIdd.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik weet niet hoe je het gaat afwerken maar als je dit spiegelend wil krijgen dan heb je nog wel wat werk.
Wenge is erg mooi maar een hoop werk om het af te werken met lak.
20221130_214605.jpg
Hier zie je wenge afgewerkt met superlijm, De eerste lagen schuur ik erin om te vullen. Schuren met superlijm kost veel schuurpapier. Je zal de poriën moeten vullen of met olie gaan werken.
 

FrankR

Nieuw lid
20 apr 2021
6
11
Almere
Zo, ik ben even bezig geweest met jullie tips. Het maakt niet heel veel uit, maar de vulling met schuurstof en Borma holzmasse ( onderste cirkel) vind ik er het mooiste uit zien. De andere is gevuld met epoxy en norrit bovenste cirkel). Het blijft lastig vergelijken, het zijn verschillende gaten.
Ik heb schellak (1:8) en schuurstof gebruikt om te vullen (3 keer gedaan). Dat moet duidelijk beter😳. Vervolgens was er over.
Het afweken met schellak en schuurstof moet ik grondiger doen, ik vind dat er hier te veel strepen te zien zijn. Schuurstof met secondenlijm op zo’n oppervlak lijkt mij een flinke uitdaging, of valt dat mee?
 

Bijlagen

  • IMG_0483.jpeg
    IMG_0483.jpeg
    194,6 KB · Weergaven: 35

Snah

Nieuw lid
6 aug 2016
6
0
Gebruik vulmiddel Alsibois kleur Wengé gebruik weinig harder anders wordt het te grijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.