Advies gevraagd - Opties om parkeren en werken te combineren in kleine garagebox

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Dag iedereen,

Na een geruime tijd mee te lezen op het forum hoop ik vandaag jullie advies te kunnen inwinnen. Ik heb altijd een voorliefde gehad om met mijn handen te werken en creëren, maar dit is volledig afwezig in mijn dagdagelijks werk. Tijdens de pandemie heb ik ons appartement volledig gerenoveerd en heb daar énorm veel uitgeleerd. Hoewel het op dat moment vaak een lijdensweg was, heeft het mijn DIY-attitude en motivatie om ook ontspanning te vinden in het maken alleen maar aangewakkerd.

Bijgevolg wil ik graag van onze garage een multifunctionele ruimte maken waarin ik kan klussen en knutselen.

Er zijn echter twee belangrijke beperkingen. De ruimte is allereerst erg klein (490cm diep, 270cm breed en 267cm hoog) maar wel volledig uit beton. Daarnaast moet ik er nog steeds mijn wagen in kwijt kunnen. Dat betekent enerzijds dat ik de wagen zal uitrijden wanneer ik de werkruimte wil gebruiken, maar anderzijds ook dat het werkmeubilair het moet toelaten om te parkeren. Ik besef dat dit verre van ideaal is, maar ik zie het ergens ook als een uitdaging om de ruimte optimaal te benutten en mijzelf te beperken in welke machines ik kan aanschaffen en stockeren.

Tijdens het schetsen in SketchUp kwam ik alvast uit op twee mogelijke opties die beiden hun voor- en nadelen hebben. Ik hoop dat jullie inzicht en ervaring mij kan helpen bij het verder op punt stellen van deze ideeën.

Optie 1 – Een vaste werkbank over de volledige breedte

De eerste mogelijkheid waar ik aan dacht was om een frame te maken over de volledige breedte van de garage (verankerd in de drie betonnen muren) en daarop een groot werkblad te plaatsen.

Dit heeft als voordeel dat alles gefixeerd is en ik de werkbank zo diep als gewenst kan maken. Hierdoor zou ik ruimte kunnen creëren die mij in staat stelt om op termijn een afkortzaag of kleine tafelzaag aan te schaffen en te plaatsen in de hoek van het werkblad wanneer ik deze niet gebruik. Ik zie persoonlijk weinig alternatieven om dit soort van machines anders veilig op te slaan. Daarnaast zou het frame het ook mogelijk maken om een bankschroef om verticaal te klemmen te installeren en/of bijvoorbeeld T-tracks in te frezen.

Het voornaamste nadeel is dat de onderkant van het frame op ongeveer 100cm zou moeten zweven om de snuit van mijn wagen onder te kunnen parkeren. Dat betekent dat het werkblad uiteindelijk ergens rond de 110cm hoog zou zijn.

Mijn idee was om voor deze hoogte te compenseren door een platform te bouwen van 15cm hoog (breedte en diepte van werkbank) waarop ik kan staan tijdens het werken. Wanneer de wagen geparkeerd staat zou ik deze op zijn kant op de vloer en tegen de achterste muur kunnen bewaren. Vanuit de filosofie om alles multifunctioneel te maken zou ik in het ontwerp kunnen bekijken om dit platform in combinatie met schragen te kunnen gebruiken als bijvoorbeeld assemblagetafel of misschien zelfs een cross-cut jig voor mijn cirkelzaag langs de onderkant in te bouwen.

Optie 2 – Een wegklapbare werkbank

Tijdens het zoeken naar voorbeelden van werkbanken in kleine ruimtes kwam ik regelmatig op wegklapbare en/of verrijdbare ontwerpen. Deze opties prikkelde mij omdat het mij meer uitdaagt qua ontwerp en constructie. Het voornaamste voordeel van een wegklapbare werkbank is dat ik deze op een meer ergonomische hoogte zou kunnen bouwen.

De nadelen die ik zelf zie is dat ik in tegenstelling tot een diepe vast werktafel gaan ruimte zou hebben om grotere machines zoals een afkortzaag een plek te geven. Ik vind het verstandig om mij initieel te beperken in het aanschaffen van extra tools en waarde zie om nieuwe hulpstukken te creëren om mijn invalzaag en frees breder in te zetten. Niettegenstaande hou ik wel graag de optie open om ooit te kunnen uitbreiden mocht ik dat willen.

De wegklapbare werkbank zou ongeveer 180cm breed zijn. In de huidige schets heb ik nog geen dwarsdrager voorzien en dat zal wellicht nodig zijn om een stevige werkbank te hebben die niet doorbuigt. Dit zou een extra stap introduceren in het uitklappen en werkbaar maken van de tafel. Het neerleggen van het platform uit optie 1 is wellicht minder werk. Daarnaast is het ook lastigere om verticaal te klemmen. Verder zou een wegklapbaar design mij ook verplichten om steeds alles op te ruimen voor ik de wagen terug kan parkeren. Daar zie ik ook wel wat nadelen in.

--
Ik ben benieuwd naar jullie tips en advies!

Hartelijk dank :)
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 08.56.55.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 08.56.55.png
    117,2 KB · Weergaven: 22
  • Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 08.50.43.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 08.50.43.png
    141,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou er bij je ontwerp rekening mee houden, dat een eventueel andere auto er ook nog in moet kunnen. De neuzen worden steeds hoger, om voetgangers te beschermen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Ik zou er bij je ontwerp rekening mee houden, dat een eventueel andere auto er ook nog in moet kunnen. De neuzen worden steeds hoger, om voetgangers te beschermen.
Bedankt voor je reactie! Dat is een terechte opmerking en daar heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Ik rijd momenteel met een Citroën Berlingo en die snuit is al wat hoger dan een 'gewone' personenwagen. Ik hoop er nog ettelijke jaren mee te kunnen rijden, maar het idee was steeds om als volgende auto een grotere bestelbus te kopen om (net als mijn Berlingo) tot camper om te bouwen.

Als we zouden upgraden naar een grotere bestelbus dan zouden we sowieso niet meer in de garage kunnen parkeren en moeten we beroepen op de openbare parkeerplaatsen aan ons appartementsblok.

Ik ga deze week eens een metserskoord spannen om exact te meten hoe hoog de werkbank exact zou moeten zweven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
490 lang is niet erg lang, mijn auto is al 450 lang en ik zie dat een Berlingo ook al 440 is. Dat laat erg weinig ruimte over voor een werkbank van enig formaat/diepte. Dus optie 1 lijkt mij al minder praktisch
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
490 lang is niet erg lang, mijn auto is al 450 lang en ik zie dat een Berlingo ook al 440 is. Dat laat erg weinig ruimte over voor een werkbank van enig formaat/diepte. Dus optie 1 lijkt mij al minder praktisch
Bedankt voor je reactie. Dat klopt inderdaad, maar net daarom had ik in gedachte om binnen optie 1 de werkbank zodanig hoog te monteren dat deze boven de neus van de auto zweeft. Hierdoor zou ik wél een diepe werkbank kunnen maken, maar moet ik wel andere nadelen (hoogte) opvangen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat wordt een aardige werkhoogte, met het oog op de toekomst. De motorkap van Mijn Kia Sportage (nieuwste type) is 90-110 cm hoog, gemiddeld een meter zeg maar. (Moest het even opmeten, nu werd ik zelf ook benieuwd) Mijn werkbank is 106 cm hoog, ik ben 193. Blad is bij mij 6cm dik, dus dat zou net wel, net niet gaan.

Ik zou toch iig een deel opklapbaar maken, al is het maar een 20 cm omhoog. Het is een mooie uitdaging die je jezelf hebt gesteld!
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Dat wordt een aardige werkhoogte, met het oog op de toekomst. De motorkap van Mijn Kia Sportage (nieuwste type) is 90-110 cm hoog, gemiddeld een meter zeg maar. (Moest het even opmeten, nu werd ik zelf ook benieuwd) Mijn werkbank is 106 cm hoog, ik ben 193. Blad is bij mij 6cm dik, dus dat zou net wel, net niet gaan.

Ik zou toch iig een deel opklapbaar maken, al is het maar een 20 cm omhoog. Het is een mooie uitdaging die je jezelf hebt gesteld!
Interessant! Het is inderdaad een uitdaging, maar best leuk om mijn brein te breken over hoe ik de twee doeleinden van parkeren en klussen met elkaar kan rijmen.

Als ik het goed begrijp ben jij minder voorstander van het idee om een platform te maken dat ik neerklap om op te staan (bij optie 1) en mijzelf te verhogen tijdens het werken? Dit leek mij persoonlijk functioneler omdat ik dit platform met schragen ook als een mobiele tafel zou kunnen gebruiken en een vaste werkbank wellicht robuuster is dan een opklapbare.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Interessant! Het is inderdaad een uitdaging, maar best leuk om mijn brein te breken over hoe ik de

Als ik het goed begrijp ben jij minder voorstander van het idee om een platform te maken dat ik neerklap om op te staan (bij optie 1) en mijzelf te verhogen tijdens het werken? Dit leek mij persoonlijk functioneler omdat ik dit platform met schragen ook als een mobiele tafel zou kunnen gebruiken en een vaste werkbank wellicht robuuster is dan een opklapbare.
Ik zie daar een veiligheidsrisico in en dat is alleen maar omdat ik mezelf ken. Ik vind het nogal wat om met machines te werken waar ik me sws aan kan verwonden en dan nog het risico dat ik me verstap. Daarbij is zo'n platform nogal zwaar als het bijvoorbeeld mijn 108kg moet verwerken. En dan de afmetingen nog. diep ongeveer een meter? liefst iets meer, om ook wat bewegingsruimte te hebben.

Misschien ben jij niet zo en kijk je altijd wat je doet voordat je het doet, maar mijn brein laat dat niet toe..
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Of helemaal geen vaste werkbank maar bijv. een Festool MFT3 of een paar bokken met een blad erop. Voordeel is dat je dit midden in de ruimte kun zetten en er van alle kanten bij kunt en ook langere/groter stukken op kwijt kunt.
Jouw auto vult bijna hele ruimte op, wat overblijft losse rekken waar je je gereedschap in kwijt kunt.
Het steeds moeten opruimen is inderdaad lastig, maar heeft ook als voordeel dat er opgeruimd wordt wanneer je stopt met klussen. Bij een vaste werkbank blijft alles liggen en moet je dus opruimen voordat je kunt beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Waarom moet de auto beslist binnen staan?, moderne auto's zijn tegenwoordig goed beschermd tegen roest. Dan kun je de garagebox naar believen vol bouwen met werkbank - kasten - opslag enz.
Dat is een terechte bemerking en iets dat te overwegen valt. De reden om prioriteit te geven aan parkeren is enerzijds omdat er niet altijd parkeerplek in de buurt is en ik mijn auto niet dagelijks gebruik waardoor ik bijvoorbeeld tijdelijke parkeerverboden kan missen. Ik heb vroeger toen we in hartje Antwerpen woonden zo enkele keren meegemaakt dat mijn auto (op mijn kosten uiteraard) getakeld werd en ik onverwacht mijn auto niet terugvond.

Anderzijds moet ik realistisch zijn dat het in mijn dagdagelijks leven waarschijnlijk meer comfort biedt om te kunnen parkeren bij de ingang van ons gebouw (zeker na boodschappen te hebben gedaan) en dan een volledig ingerichte werkplek te hebben voor een hobby die ik nog aan het ontwikkelen ben.

Het is misschien wel interessant om in het uiteindelijke design rekening te houden met aanpasbaarheid voor mocht ik ooit beslissen de garage toch volledig tot werkplek om te toveren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Ik zie daar een veiligheidsrisico in en dat is alleen maar omdat ik mezelf ken. Ik vind het nogal wat om met machines te werken waar ik me sws aan kan verwonden en dan nog het risico dat ik me verstap. Daarbij is zo'n platform nogal zwaar als het bijvoorbeeld mijn 108kg moet verwerken. En dan de afmetingen nog. diep ongeveer een meter? liefst iets meer, om ook wat bewegingsruimte te hebben.

Misschien ben jij niet zo en kijk je altijd wat je doet voordat je het doet, maar mijn brein laat dat niet toe..
Ik meen van mijzelf te denken dat ik voldoende voorzichtig ben, maar je maakt een belangrijk punt. Een ongeluk gebeurt wanneer je even niet aandachtig of moe bent. En zo een platform introduceert een mogelijk extra gevaar. Zo had ik er nog niet voldoende over nagedacht...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou de kopkant en de bijrijderskant van de garage voorzien van kasten of legplanken tegen het dak. Dan op de kopkant een blad van de gewenste diepte aan de muurkant scharnierend opleggen op balkjes langs de muur.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Of helemaal geen vaste werkbank maar bijv. een Festool MFT3 of een paar bokken met een blad erop. Voordeel is dat je dit midden in de ruimte kun zetten en er van alle kanten bij kunt en ook langere/groter stukken op kwijt kunt.
Jouw auto vult bijna hele ruimte op, wat overblijft losse rekken waar je je gereedschap in kwijt kunt.
Het steeds moeten opruimen is inderdaad lastig, maar heeft ook als voordeel dat er opgeruimd wordt wanneer je stopt met klussen. Bij een vaste werkbank blijft alles liggen en moet je dus opruimen voordat je kunt beginnen.
Een mobiele tafel zie ik inderdaad ook de voordelen van in. Zeker omdat ik momenteel beperkt ben tot een invulzaag met geleider, een krantenfrees en een decoupeerzaag. Vandaar ook het idee om het platform uit optie 1 op schragen te kunnen plaatsen, maar misschien moet ik gewoon resoluut voor een dergelijke oplossing gaan.
Ik zou de kopkant en de bijrijderskant van de garage voorzien van kasten of legplanken tegen het dak. Dan op de kopkant een blad van de gewenste diepte aan de muurkant scharnierend opleggen op balkjes langs de muur.
De eerdere comments en jouw feedback doet mij inderdaad afvragen of het niet beter is om op de kopse kant van de garage de nadruk volledig op opslag te leggen en aan de bijrijderskant een afneembare en mobiele tafel te monteren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het voordeel van de kopkant is dat je geen poten nodig hebt, omdat je aan 3 kanten betonnen wanden hebt, waar je een oplegbalk aan kan bevestigen. . Als je het blad diep genoeg maakt, kan je het opklappen met een eventuele afkort zaag er op. Het blad hoeft niet haaks omhoog. Alleen hoog genoeg om de neus van je auto onder te kunnen rijden. Je kan het werkblad met een katrolletje aan het dak en een gewicht langs de muur balanceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Als ik alle commentaar en ideeën goed heb gelezen dan mis ik nog de optie om de werkbank op te hijsen.
Niet als een ophaalbrug, maar zoals een hefbrug. Over uitdagingen gesproken.
Dan zou ik aan de voorkant van de bank wel een opklapbare rand maken, zodat er bij het ophijsen/zakken niks van de bank kan rollen.
 

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
7
5
Apeldoorn
Als je toch moet schipperen, is een werkbank op schragen best te overwegen. Kun je bij goed weer ook nog buiten aan de gang en blijf je flexibel. Ik heb in mijn kleine schuurtje (3*3m en ik knutsel hier ook nog aan mijn fietsen hangend aan het dak) gekozen voor schragen van Toughbuilt met een los mft blad+frame van 120*80 ofzo). Stevig zat, alleen voor het betere hak en schaaf werk heb ik nog een bankschroef aan een ondiepe werkbank aan de muur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boostinator

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Het voordeel van de kopkant is dat je geen poten nodig hebt, omdat je aan 3 kanten betonnen wanden hebt, waar je een oplegbalk aan kan bevestigen. . Als je het blad diep genoeg maakt, kan je het opklappen met een eventuele afkort zaag er op. Het blad hoeft niet haaks omhoog. Alleen hoog genoeg om de neus van je auto onder te kunnen rijden. Je kan het werkblad met een katrolletje aan het dak en een gewicht langs de muur balanceren.
Bedankt voor je feedback. Je antwoord heeft mij tot een nieuw idee gebracht waarbij het blad kan opklappen. Als ik de bovenkasten op 30 diep hou, dan kan mijn auto tot net ervoor wanneer het blad naar boven is geklapt. Dit lijkt mij tot zover de meest snelle oplossing qua opbouwwerk wanneer ik voor een niet-mobiele werktafel zou gaan.

Het nadeel is dat ik de kasten slechts 30 diep kunnen zijn, maar op zich heb ik ook niet zo veel materiaal en kan ik tegen het dak van de garage veel spullen kwijt.

Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.38.23.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.38.23.png
    80,9 KB · Weergaven: 12
  • Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.41.02.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.41.02.png
    83,6 KB · Weergaven: 9
  • Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.40.41.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-02 om 18.40.41.png
    90,3 KB · Weergaven: 11

Boostinator

Nieuw lid
28 mrt 2023
22
3
België
Als je toch moet schipperen, is een werkbank op schragen best te overwegen. Kun je bij goed weer ook nog buiten aan de gang en blijf je flexibel. Ik heb in mijn kleine schuurtje (3*3m en ik knutsel hier ook nog aan mijn fietsen hangend aan het dak) gekozen voor schragen van Toughbuilt met een los mft blad+frame van 120*80 ofzo). Stevig zat, alleen voor het betere hak en schaaf werk heb ik nog een bankschroef aan een ondiepe werkbank aan de muur.
Dat is inderdaad een optie die ik nu wil afwegen, want dat zou eigenlijk nog het meest multifunctioneel zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan je kasten wel dieper maken. Je blad hoeft niet haaks omhoog te klappen. Alleen genoeg om de neus van je auto er onder te kunnen steken. Op die manier kan je er bijvoorbeeld een zaagmachine op monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.