Advies gevraagd: kantelbare louvrepanelen / lamellen in pergola

Tiemen

Nieuw lid
12 mrt 2021
8
3
Stiens
Hallo,

Ik wil graag kantelbare lamellen / louvrepanelen maken in mijn bestaande pergola. Hieronder enkele afbeeldingen van de huidige situatie en hoe ik wil dat het er uit komt te zien. De pergola is gemaakt van Douglas palen met een kopmaat van 20x20 cm, ik ben er nog niet over uit welke maat de lamellen/louvrepanelen moeten krijgen en van welk hout (Douglas lijkt mij het mooiste). Dus als iemand daar een advies over heeft dan graag.
Ik wil graag een systeem maken voor het kantelen van de lamellen maken welke zo min mogelijk in het zicht zit. Kant en klaar kan ik hier niks voor vinden op internet. Heeft iemand een advies hoe ik dit het beste kan maken?

Deze video geeft goed weer hoe ik het graag wil, helaas kan ik de technische tekening niet krijgen.


Als het plan tot uitvoering komt zal ik hier uiteraard verslag van doen :)

Alvast enorm bedankt!!

Mvg Tiemen

IMG_7134.jpeg
IMG_7137.jpeg

IMG_6510.jpeg

Schermafbeelding 2021-03-12 om 12.44.38.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Ter inspiratie kun je ook eens in onderstaand topic van Scheppie kijken!

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: Tiemen en ZotVanHout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
@ZotVanHout staat in de openingspost:

Ik krijg het op mobiel niet voor elkaar om volgende tekst als quote aan te duiden maar dit is dus scheppies tekst:

Toen maar aan de slag gegaan met de freestafel. Idee was om een afschuining te maken aan 4 zijden van een lat en dan daarna op de bandschuurder die rond te schuren. In totaal heb ik voor de dakkapel 7 x 19 lamellen nodig dus dat is echt produktiewerk. Ik heb een jig gemaakt voor de frees waar een lammel precies inpast. In de mal stekt de sponningkop, op die manier wordt er een afschuining gemaakt van 7 graden.

Einde quote.

Ik herinner me zijn topic vanwege het mooie resultaat en de enorme hoeveelheid effort die hij er destijds in heeft gestopt 😁
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
@MartijnEHV
dank voor de snelle hulp
die tekst ga ik nog een paar keer moeten lezen
onderstaand de enige foto die met het maken van de lamellen verband houdt
hoe het precies verloopt kan ik niet vatten
ik zie de lamellen in de mal zitten
maar ik vraag me af of hij geen 2de mal nodig had om de 4 zijden/hoeken af te schuinen

1615756168972.png
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Als ik het goed begrijp moest elke lat er vier keer doorheen.

Tuoh beschrijft in het zelfde topic een mal die je op de doorvoerplaat van de VVD bank legt waardoor twee kanten (links en rechts) ineens afgeschuind kunnen worden.
Ik denk dat je voor de andere twee kanten (onder, als je in de eerste doorgang de twee bovenzijden hebt geschaafd) een andere mal moet maken, dus twee mallen en twee keer per lat door de bank. Lijkt me toch efficiënter dan 1 mal en vier keer langs de frees.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu ik er verder over nadenk . . . dit zou ook met een bossingfrees kunnen

het bericht van tuoh, waarnaar je verwijst, heb ik opgediept (zie hier onder)
het is mij niet volledig duidelijk, maar ik meen te mogen uitsluiten dat hij niet over het vlakdeel (bovenste deel) van de vlak&vandikte schrijft
dat hij 'aanvoertafel' vermeldt, doet me nog even twijfelen, want op het vlakdeel zit er namelijk een aanvoer- & een afvoertafel
op de vandikte zelf is er slechts één tafel, en niet echt een aanvoertafel
nu ja, de vandiktetafel dient zowel voor de aanvoer als de afvoer
goed, je maakt een mal (*) waarin de rechthoekige lamellen schuin liggen
de lamel steekt er bovenuit zodat bij de doorgang er een schuine zijde aan geschaafd wordt, die tot iets voor het midden van de lamel loopt
na de 1ste schaafgang draai je de lamel om
omdraaien betekent dat de kop nu de staart wordt, dus niet de linkse zijkant rechts leggen
dan 2de schaafgang
nu zit je nog met 1 zijkant waar zowel boven- als onderaan nog een schuine kant aan moet
zou je de lamel draaien, links naar rechts of omgedraaid, waardoor de afgeschuinde kant in de mal ligt, dan ligt de lamel rechter (meer vertikaal), dan bij de 1ste + 2de schaafgang, waardoor je meer zou afschaven + onder een andere hoek
je moet dus in de mal iets onder de afgeschuinde kant van de lamel leggen, ofwel een mal met een andere schuinte maken
en dan weer 2 gangen
(*) ik denk dat het best is om de mal van glad materiaal te maken + ze op de vandiktetafel te blokkeren
door onderaan een houtje te plaatsen dat tegen de rand van de tafel ligt

1615791618116.png

de manier waarop scheppie die afschuining gemaakt heeft, blijft mij intrigeren
op een andere foto (hier onder) zie ik de mal tegen de geleider van een stationaire freeskop liggen
helaas vind ik nergens een foto van het afschuinen zelf, waar de lamel tegen het freesmes loopt

de werkwijze blijft me intrigeren

1615791389546.png
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Bij ons in de buurt hebben ze dat ook van douglas in hun overkapping. Planken zijn gewoon recht en vallen in gesloten toestand gewoon over elkaar.
hoef je alleen scharnierpunten te voorzien. Ik zou zelf een los frame maken met shutters en dat tegen de staanders schroeven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
het afschuinen van de lamellen blijft me voor de geest komen
doe je het met de vandikte + draai je na gang 1 de lamel om (kop wordt staart), dan heeft de lamel aan de onderzijde van het bovenste deel geen ondersteuning meer, waardoor ze bij gang 2 zal kantelen
dus reeds bij gang 2 ipv gang 2 ondersteunen
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Klopt dat denk ik ook, dus voor de tweede doorvoer heb je een andere mal nodig dan voor de eerste, omdat je ondersteuning moet bieden voor de ruimte van het in de eerste doorgang weggeschaafde materiaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
nu ik er verder over nadenk . . . dit zou ook met een bossingfrees kunnen

het bericht van tuoh, waarnaar je verwijst, heb ik opgediept (zie hier onder)
het is mij niet volledig duidelijk, maar ik meen te mogen uitsluiten dat hij niet over het vlakdeel (bovenste deel) van de vlak&vandikte schrijft
dat hij 'aanvoertafel' vermeldt, doet me nog even twijfelen, want op het vlakdeel zit er namelijk een aanvoer- & een afvoertafel
op de vandikte zelf is er slechts één tafel, en niet echt een aanvoertafel
nu ja, de vandiktetafel dient zowel voor de aanvoer als de afvoer
goed, je maakt een mal (*) waarin de rechthoekige lamellen schuin liggen
de lamel steekt er bovenuit zodat bij de doorgang er een schuine zijde aan geschaafd wordt, die tot iets voor het midden van de lamel loopt
na de 1ste schaafgang draai je de lamel om
omdraaien betekent dat de kop nu de staart wordt, dus niet de linkse zijkant rechts leggen
dan 2de schaafgang
nu zit je nog met 1 zijkant waar zowel boven- als onderaan nog een schuine kant aan moet
zou je de lamel draaien, links naar rechts of omgedraaid, waardoor de afgeschuinde kant in de mal ligt, dan ligt de lamel rechter (meer vertikaal), dan bij de 1ste + 2de schaafgang, waardoor je meer zou afschaven + onder een andere hoek
je moet dus in de mal iets onder de afgeschuinde kant van de lamel leggen, ofwel een mal met een andere schuinte maken
en dan weer 2 gangen
(*) ik denk dat het best is om de mal van glad materiaal te maken + ze op de vandiktetafel te blokkeren
door onderaan een houtje te plaatsen dat tegen de rand van de tafel ligt

Bekijk bijlage 100248

de manier waarop scheppie die afschuining gemaakt heeft, blijft mij intrigeren
op een andere foto (hier onder) zie ik de mal tegen de geleider van een stationaire freeskop liggen
helaas vind ik nergens een foto van het afschuinen zelf, waar de lamel tegen het freesmes loopt

de werkwijze blijft me intrigeren

Bekijk bijlage 100247
Het is heel simpel.... je ziet die mal , daar zit een rechte uitsnede in precies op de breedte van de latten.... wat je iet ziet is de rechte freeskop die in de machine zit. Die staat gewoon rechts maar omdat je de lat er onder een hoek langs voert heb je een afschuining. Dat doe je 4 x en dan is je lat min of meer in Louvre vorm en met weinig schuivertje haal je de rechte kantjes er af. Het door de mal halen gaat super snel. Schuren kost even maar is ook prima te doen als je er geen 1000 hoeft te maken.

wat belangrijk is voor succes is dat er in het midden een klein deel infecteerde blijft zodat dat de breedte van de slurf houd zodat de lat niet kan kantelen... kanten doet hij sowieso niet makkelijk omdat hij min of meer opgesloten zit. Beetje aandrukken van bovenaf en het gaat als een tierelier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
het afschuinen van de lamellen blijft me voor de geest komen
doe je het met de vandikte + draai je na gang 1 de lamel om (kop wordt staart), dan heeft de lamel aan de onderzijde van het bovenste deel geen ondersteuning meer, waardoor ze bij gang 2 zal kantelen
dus reeds bij gang 2 ipv gang 2 ondersteunen
Vvd bank ook geprobeerd met een speciaal aangepast schaafmes maar dat werkt niet... de lamel gaat klapperen en niks komt er goed uit
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
je ziet die mal , daar zit een rechte uitsnede in precies op de breedte van de latten.... wat je iet ziet is de rechte freeskop die in de machine zit. Die staat gewoon rechts maar omdat je de lat er onder een hoek langs voert heb je een afschuining.
dus op deze foto heb je mal + lat in een horizontaal vlak 180° gedraaid ?
maw de freeskop zit rechts op de foto ?
bij het doorvoeren schuift de mal onder de freeskop door, en zet de freeskop de schuinte die op deze foto links staat ?
hoe breed zijn de latten ?
wat is de snijhoogte van je freeskop ?

1615880879480.png
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Het lijkt mij dat de mal gefixeerd is en dat de lamellen door de mal heen gevoerd worden bij de verticale freeskop langs......
Dat klopt, de mal staat op een vaste plek waarbij ter plaatse van de freeskop een sparing is. De freeskop was denk ik een normale 40mm kop maar misschien een 50mm, dat weet ik even niet zeker. De mal staat vast en je voert de lat door. Goede toevoeging Fons (y)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
dus op deze foto heb je mal + lat in een horizontaal vlak 180° gedraaid ?
maw de freeskop zit rechts op de foto ?
bij het doorvoeren schuift de mal onder de freeskop door, en zet de freeskop de schuinte die op deze foto links staat ?
hoe breed zijn de latten ?
wat is de snijhoogte van je freeskop ?

Bekijk bijlage 100283
latten waren denk ik iets van 70mm , om en nabij.... maar dat is allemaal net zoals je het zelf hebben wil, werkt in principe met elke breedte.

Je kunt het allemaal bedenken als je het principe snapt. Je hebt een rechte laat die je in 4 doorgangen steeds aan 1 vlak afschuint. Andere optie als je een as hebt die je kunt schuinverstellen is natuurlijk de as schuimstellen en de lat recht laten staan. Maar dit principe van doorvoeren werkt prima omdat je lat opgesloten zit, hij dus niet kan klapperen en zichzelf richt op het vlakke gedeelte wat ongefreesd blijft in het midden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.