Advies gevraagd bij aankoop zaagtafel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hallo,

ik zou, nu ik veel ruimte bij huis heb (+/- 5 x 8 meter), graag eens een goede zaagtafel aanschaffen. Tot nu toe bestelde ik het hout op maat gezaagd bij de houthandel. Dit beviel altijd prima - ik bouw grote luidsprekers (tot 2 meter hoog) - en alles werd altijd netjes en nauwkeurig gezaagd. Echter, het zou toch wel leuk en praktisch zijn als ik op ieder moment zelf dit kan doen.

Budget is zo'n 1000 tot 2000 euro. De eerste vraag die ik heb is of je 220V of krachtstroom gebruikt voor een zaagtafel - ik begrijp dat het antwoord hierop ja luidt - omdat de motor dan beter zou lopen en omdat een zaagtafel toch wel onder zwaarder gebruik zou vallen? Ik heb reeds beschikking over een krachtstroom aansluiting bij huis.

Zoals gezegd zou ik graag hout voor luidsprekers willen zagen, planken van max. 244 cm (standaard maat dacht ik?) lengte. Ook zou ik eens een meubel willen kunnen maken. Daarnaast zou ik ook graag kleine plankjes willen kunnen maken - bijv. latjes van 1 cm breed. Dat zou dan allemaal wel zo nauwkeurig mogelijk moeten kunnen, dus +/- 0,5 mm max. bij voorkeur.

Hebben jullie tips voor mij? Tweedehands of nieuw? Ik had zelf al even op marktplaats gekeken en kwam o.a. een Metabo zaagtafel tegen - geen idee of dit geschikt kan zijn?


 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
los van de stroom . . .
1.000 tot 2.000 euro is een klein budget om platen van 244/250 cm tot op de mm te zagen
wil je toch zelf zagen & heb je geen complexe afmetingen, dan zou ik in die prijsklasse eerder naar een degelijke invalzaag met bijhorende geleider kijken
tenzij je 2dehands iets degelijks vindt
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hoi, dank voor je reactie - ik heb een invalzaag met geleider te leen en reeds gebruikt om MDF op maat te zagen - veel plankjes met diverse afmetingen - maar dit kostte mij veel tijd en ik vond het moeilijk om het nauwkeurig te doen - ik klemde de liniaal en het hout vast op een workmate - geen idee of dat handig is. Ik kan mij voorstellen dat het op -zijn-kop monteren van een invalzaag in workmate handiger was geweest? Maar in dat laatste geval zou ik denken dat een echte zaagtafel nog steeds de voorkeur geniet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb een invalzaag met geleider te leen en reeds gebruikt om MDF op maat te zagen - veel plankjes met diverse afmetingen - maar dit kostte mij veel tijd en ik vond het moeilijk om het nauwkeurig te doen - ik klemde de liniaal en het hout vast op een workmate
om platen te zagen leg je bij gebruik van een invalzaag best de platen op een vlakke ondergrond
de enige ondersteuning die je nodig hebt, zijn een paar even dikke latten
een workmate is onvoldoende stabiel

een invalzaag is niet ideaal om kleine maten te zagen
daarvoor gebruik je best een tafelzaag
idem voor latten

als ik op de advertentie die je onder #1 plaatst, klik, dan vind ik niet echt formaatzagen
de 2 middenste hebben een wagentje, maar dat is zo klein dat je daar zeker geen plaat van 244 cm op kwijt kan
de 1ste, een altendorf F45, is een onverslijtbare klassieker die je niet voor 2.000 euro te pakken zal krijgen
op de rechtse moet je ook bieden, wat boekdelen spreekt

mag ik jou aanraden om je regio in jouw profiel te plaatsen ?
vraag dan aan collega's in de omgeving of je bij hen mag komen kijken naar wat ze staan hebben en wat in jouw budget zou vallen
niet dat ze dat te koop stellen, maar daarmee krijg je een idee van de prijs/kwaliteit

moeten de afmetingen mm-juist zijn, dan zou ik met een budget van 2.000 euro de platen van 244 cm gewoon bij de handel blijven bestellen + zagen
voor kleinere maten kan je eventueel zelf een machine kopen


1609357832810.png
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Om volle platen te verzagen moet je meer denken aan een verticale formaatzaag, zoals je houthandel waarschijnlijk heeft staan. Anders inderdaad een machine waarbij je je budget mag oprekken naar het tigvoudige. De meeste zagen in jouw budget, ook met een roltafel, zijn te klein om een volle plaat goed genoeg te ondersteunen.
Ik heb het geluk dat mijn houthandel platen vervoerklaar zaagt + dat ze een rek met reststukken hebben, waardoor ik vaak geen hele plaat hoef af te nemen. Maar ik zaag het meestal ruwweg op maat met de invalzaag + geleider om het daarna op de zaagtafel precies te zagen (en ik werk qua plaatmateriaal meestal maar met kleine formaten, max 40-50 cm, dus dat gaat wel op de zaagtafel).

Maar een goede zaagtafel is wel een goede investering. Als je dan een halve plaat of wat stukken hebt staan, kan je die bewaren en voor een volgend project zelf op de juiste maat zagen. Zeker als je ook met massief hout gaat werken. Bij mij is (daardoor) de zaagtafel het meest gebruikte stuk gereedschap.

Ik heb zelf een Harvey-zaagtafel en ben daar erg tevreden mee. Heb er wel een digitale meter op gemonteerd aan de geleider, dit werkt tot op de tiende mm precies (ongeveer).
Maar lees dit topic ook eens door, daar keek TS eerst ook naar een Harvey of gelijkwaardig, maar heeft hij uiteindelijk voor een Hammer K3 gekozen.
Beide machines zijn waarschijnlijk boven je budget, maar ik noem dit toch om je te laten vergelijken en te kijken wat voor jou belangrijk is.

Als je krachtstroom hebt, is dat sowieso een pre. Machines open veel rustiger en hebben meer kracht. Je zit minder snel tegen het maximale vermogen van je elektrische installatie aan (bij mijn vader met een 230V-zaag gaat het licht in huis vaak even minder fel branden als de zaag wordt aangezet, omdat de zaag dicht tegen de 16A gebruikt bij opstarten). En laatst hier op het forum nog een topic over stoppen die er constant uitsloegen.

Ik heb laatst 6 cm eiken geschulpt, als een warm mes door boter. Wel met een scherp zaagblad natuurlijk, maar dat is op iedere zaag een must.

Met tweedehands heb je kans dat je een hele mooie machine weet te bemachtigen, maar je komt ook vaak opknappers tegen. Let er dan wel op dat je weet waar je op moet letten of dat je iemand meeneemt die dat weet. En zorg altijd dat je de zaag hebt zien draaien + dat er hout doorheen is gegaan waar je zelf bijbent.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hallo, dank voor jullie reacties! Ik begrijp het nu wat beter denk ik. Omdat zaagmachines die grote platen nauwkeurig op maat kunnen zagen denk ik wat te duur worden (ik zou het wel kunnen betalen maar het staat denk ik niet in verhouding tot mijn hoeveelheid gebruik), lijkt het mij handiger, zoals door jullie aangegeven, om de grote platen vooraf door de handelaar in een zaagtafelvriendelijk formaat te laten zagen, of door dit zelf vooraf te doen met eigen invalzaag die wel geschikt is voor grotere formaten houtplaat.

Dan kan ik daarna de kleinere delen nauwkeurig op de zaagtafel zelf op maat zagen. Als ik het zo goed heb begrepen klinkt dit als een prima werkbare oplossing en zou ik naar een niet erg grote een voor mij dure (> 2000 euro) zaagtafel op zoek hoeven te gaan.

Valt er nog wat te zeggen over stofafzuiging? Dit lijkt mij wel een pre, aangezien mijn ervaring tot nu toe is om zonder afzuiging te werken (bijv. bij invalzaag, bovenfrees). En dat maakt onaangenaam veel stof en troep. Wil je bij voorkeur bijv. stofzuiger en zaagtafel van zelfde fabrikant hebben of kun je mixen? Genieten bepaalde merken / typen nog een voorkeur?

Zou onderstaande zaagtafel wat kunnen zijn? Hij heeft wel stofafzuiging, maar is niet op krachtstroom:

 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou onderstaande zaagtafel wat kunnen zijn? Hij heeft wel stofafzuiging, maar is niet op krachtstroom
zoek op dit forum en elders eens naar dit type

2.300 w is voldoende

stofafzuiging - of een afzuigopening - is tegenwoordig geen uitzondering meer
die zit zelfs op mijn metabo tk315 van rond de 350 euro
die gebruik ik voor brandhout

het valt me op dat de geleiders voor de rolwagen redelijk lang zijn
maar het wagentje zelf is verhoudingsgewijs zeer klein
het zal moeilijk zijn om daar zelfs een halve plaat van 60 x 120 cm stabiel op te leggen

1609608364142.png

ben je een beginner, zet dan je regio in je profiel
mogelijks woont een behulpzame collega in jouw buurt & wil die samen met jou de machine bekijken
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hallo, inmiddels heb ik nog geen zaagtafel gekocht. Ik zou toch de voorkeur geven aan een nieuwe zaagtafel zodat ik meer zekerheid heb dat hij goed gaat functioneren. Dan wordt het wel een stuk duurder. Een vriend van me heeft een Festool van zo'n 3000 euro, met stofzuiger van zo'n 500 euro:


Kunnen jullie misschien nog iets zeggen over deze zaagtafel: het komt mij over als een fors bedrag, of is de kwaliteit veel hoger dan goedkopere merken? Zou deze zaagtafel een goede investering zijn voor houtbewerking?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een vriend van me heeft een Festool van zo'n 3000 euro
prachtig !

als je denkt dat dit de zaagtafel van je dromen kan worden, vraag dan aan je vriend of je die een paar uur mag gebruiken voor alle mogelijke doeleinden die je voor ogen hebt
pas dan heb je een degelijke basis om een beslissing te nemen

festool is zeker kwaliteit/prijs
dit type zie ik vooral als eentje voor op verplaatsing
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik ga de festool zeker niet afbreken, maar als ik een dergelijk bedrag uitbzou willen geven, denk ik toch datber betere opties zijn. Dit tenminste als je een stationaire zag zoekt. De festool kun je natuurlijk weer makkelijk meenemen. Zoals ZotVanHout al aangaf, kijk of je deze zaag bij je vriend kunt uitproberen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Niet alleen meenemen, maar ook beter op te bergen. Voor dat geld kun je van alles kopen. Waarschijnlijk ook nog wel een Hammer. Maar die neemt dat wel permanent meer plaats in. Voor het bedrag zou ik in ieder geval ook kijken naar een Mafell Erika 85
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
559
135
Wanneer ik lees wat je wilt doen zou ik toch in eerste instantie denken aan een invalzaag met rails en eventueel wat hulpstukken, en vervolgens een MFT3 of een grote plaat met gaten (parf guide system) en bench dogs
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Niet alleen meenemen, maar ook beter op te bergen. Voor dat geld kun je van alles kopen. Waarschijnlijk ook nog wel een Hammer. Maar die neemt dat wel permanent meer plaats in. Voor het bedrag zou ik in ieder geval ook kijken naar een Mafell Erika 85
Ik heb de Erika 85 en daar platen op zagen is geen aanrader. Ook dunne plankjes zagen gaat niet die verdwijnen naast het zaagblad. Is natuurlijk allemaal op te lossen maar dan zou ik eens kijken naar een Harvey of de Hammer. Scm heeft ook goede machines.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De vraag is/blijft wat je doel met de zaagtafel is. Of beter, is veel gewicht een probleem of juist een pre?

De Festool is nog steeds een bouwzaag (natuurlijk met alle respect voor Festool, want het is wel de rolls royce onder de bouwzagen!). Dus vooral ontworpen om verplaatsbaar te zijn en op de bouwlocatie gebruikt te worden. Vooral voor de iets ruwere zaagsnedes en niet om 100% precies en stabiel te zijn en vooral een kleiner tafeloppervlak. Wel door Festool wel zodanig goed doordacht dat hij zeker niet misstaat in een werkplaats van velen van ons en daarmee geen miskoop zal zijn. Maar het blijft wel plaatstaal of aanverwant en geen solide gietijzer.
De 2e categorie zijn de zware gietijzeren zagen, zoals de Hammers, Harvey, SCM, Robland's etc. Zeker niet gemaakt om mee te nemen, en gemaakt om eenmaal ingesteld zonder veel aanpassingen zeer nauwkeurig te zijn. Maar die stabiliteit heeft z'n prijs: gewicht. Maar daardoor niet vervormbaar dus zeer maatvast. En al dan niet verkrijgbaar als versie met roltafel. En vaak veel meer mogelijkheden voor extra opties zoals een zaagslede etc door de sleuven in de bladen.
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je op een bouwzaag++ geen mooie werkstukken kunt maken! Ze zijn alleen moeilijk met elkaar te vergelijken, en wat prettig is, is soms ook een persoonlijke keuze. Waarbij de mobiliteit soms ook wel een rol speelt.

Voor dat bedrag (3000 euro) zou ik zelf naar een gietijzeren model gaan, als verplaatsbaarheid naar locatie niet nodig is. En dan met roltafel omdat je aangeeft vooral met plaatmateriaal te werken. En dat is op een tafel met kleiner oppervlak toch moeilijker om nauwkeurig te doen.

Maar zeker, zoals al eerder is aangegeven, gaan proefzagen op wat verschillende typen zagen om daadwerkelijk het verschil te ervaren + daarmee te bepalen wat je echt wilt en/of nodig hebt.
Uit welke regio kom je? (vul dat ook even in bij je profiel; exacte plaats is niet nodig maar regio kan handig zijn, zodat we gericht advies kunnen geven en we je bijvoorbeeld niet naar een winkel in Heerenveen sturen terwijl je aan de Belgische kust blijkt te wonen).
Er zijn veel forumleden die verschillende zaagtafels hebben en die je graag in hun werkplaats uitleg geven en laten 'voelen' of iets wel/niet past. (Hier in de regio Eindhoven ben je in ieder geval al welkom om naar de Harvey te kijken).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Als je de ruimte hebt om plaatmateriaal te zagen, zou je ook kunnen denken om je zaagtafel te integreren in een werkbank, of een uitvoertafel en zij tafel te maken voor het moment dat je even de lengte en of de breedte nodig hebt. Dit is erg goed werkbaar voor plaatmateriaal. Heb je wel minimaal 2 to 2,5x de lengte van je plaat aan ruimte voor nodig
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik zou zelf een verticale formaatzaag bouwen. Dat kan goedkoop en nauwkeurig en je houdt centen over voor ander nuttig gereedschap en hout (de prijzen daarvan zijn tegenwoordig ook bijna niet meer te doen)
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Heb zelf net de knoop doorgehakt en ben voor eentje van Axminster gegaan. De AC254TS. Table Saws & Saw Benches - Saws - Machinery | Axminster Tools Europe
Ze hebben ook iets duurdere varianten maar zie dat alles uitverkocht is, behalve dan die ene die ik ook heb. Daar zijn veel accessoires voor te krijgen, inclusief een roltafeltje (die heb ik niet). Voelt allemaal erg degelijk aan en is van een andere klasse dan bouwzagen.

En er is natuurlijk op dit moment een buitenkansje op dit eigen forum van LN.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
242
19
Hallo, inmiddels heb ik nog geen zaagtafel gekocht, door twijfel wat ik precies nodig heb.

Ik ben er wel over uit dat ik grote platen liever laat zagen, of zelf met invalzaag zaag. (die heb ik, met liniaal)

Rest nog de vraag welke zaagtafel ik wil kopen: een zwaardere (gietijzer) voor preciezer werk, maar niet makkelijk verplaatsbaar, of een lichtere, minder nauwkeurig, maar wel verplaatsbaar.

Ik zou misschien zelf raamkozijnen willen gaan maken. Geen idee of ik dat goed kan, want ongetwijfeld onderschat je zoets snel. Maar ik heb een boek besteld over de historie van raamkozijnen met veel informatie over constructies door de tijd heen. De reden dat ik aan zelfbouw denk is omdat ik niet altijd even tevreden ben met de bouwprojecten die ik tot nu toe heb uitbesteed: vaak worden er materialen gebruikt die ik zelf niet zou kiezen en soms worden dingen ontzettend slecht afgewerkt of zelfs beschadigd opgeleverd, allemaal door haast bij bouwbedrijven.

Nu vraag ik mij af of je de balken in een raamkozijn mbt lengte / formaat ook op een niet al te grote zaagtafel zelf kunt zagen? Ik bedoel dan of je ook zelf het profiel uit een massieve balk kunt zagen. Hoogte en breedte van het te maken raamkozijn zal tussen de 150 en 200 cm worden. Volstaat in dit geval een kleinere zaagtafel?
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Hallo, inmiddels heb ik nog geen zaagtafel gekocht, door twijfel wat ik precies nodig heb.

Ik ben er wel over uit dat ik grote platen liever laat zagen, of zelf met invalzaag zaag. (die heb ik, met liniaal)

Rest nog de vraag welke zaagtafel ik wil kopen: een zwaardere (gietijzer) voor preciezer werk, maar niet makkelijk verplaatsbaar, of een lichtere, minder nauwkeurig, maar wel verplaatsbaar.

Ik zou misschien zelf raamkozijnen willen gaan maken. Geen idee of ik dat goed kan, want ongetwijfeld onderschat je zoets snel. Maar ik heb een boek besteld over de historie van raamkozijnen met veel informatie over constructies door de tijd heen. De reden dat ik aan zelfbouw denk is omdat ik niet altijd even tevreden ben met de bouwprojecten die ik tot nu toe heb uitbesteed: vaak worden er materialen gebruikt die ik zelf niet zou kiezen en soms worden dingen ontzettend slecht afgewerkt of zelfs beschadigd opgeleverd, allemaal door haast bij bouwbedrijven.

Nu vraag ik mij af of je de balken in een raamkozijn mbt lengte / formaat ook op een niet al te grote zaagtafel zelf kunt zagen? Ik bedoel dan of je ook zelf het profiel uit een massieve balk kunt zagen. Hoogte en breedte van het te maken raamkozijn zal tussen de 150 en 200 cm worden. Volstaat in dit geval een kleinere zaagtafel?
Ik ben zeker geen deskundige op het gebied van raamkozijnen, maar het profileren van kozijnhout zou ik niet zelf doen. Kozijnhout kun je met het juiste profiel gewoon kopen en afkorten. Daarvoor heb je een afkortzaag nodig en geen tafelzaag. Het profileren van een balk zal daarnaast niet op een tafelzaag maar op een freestafel worden gedaan.

Waar woon je ergens? Ik heb een Hammer K3 staan die mag je zeker komen bekijken in Ermelo.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Je kan altijd een uitvoertafel achter je zaagtafel bouwen, of je zaagtafel in een werkbank inbouwen, daarmee vergroot je de capaciteit van je zaagtafel enorm! Met een beetje creatief zaagwerk kom je er dan wel. Enige ervaring is dan wel vereist. Als je hardhout gaat zagen is wat kracht (van de zaag) en een goed zaagblad ook erg nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.