Advies gevraagd beitelset

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
77
22
Beste forumleden,

Mijn hobby is houten scheepsmodelbouw. Ik verwerk hoofdzakelijk eikenhout. Nu heb ik een beitelset van bahco, ik kan deze behoorlijk scherp slijpen. Heb slijpstenen in diverse gradaties.

Ik ervaar de bahco beitels als te lomp voor het kleine werk wat ik maak. Voor groter werk zijn ze best wel geschikt. Nu zag ik bij baptis een set narex richterbeitels in een korte uitvoering.

Is dit aanbevelenswaardig voor hetgeen ik zoal maak? Hebben jullie andere, betere ervaringen met een ander merk/type? Heb met de zoek optie op dit forum gezocht en op het www maar merk dat ik weinig specifieke info kan vinden voor beitels geschikt voor klein werk.

Hoor graag van jullie.

Vriendelijke groet, Rob

Paar plaatjes waarvoor ik het zoal gebruik:


IMG_2188.jpegIMG_0526.jpeg
 

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
199
138
Iets verderop en om de hoek
Beste forumleden,

Mijn hobby is houten scheepsmodelbouw. Ik verwerk hoofdzakelijk eikenhout. Nu heb ik een beitelset van bahco, ik kan deze behoorlijk scherp slijpen. Heb slijpstenen in diverse gradaties.

Ik ervaar de bahco beitels als te lomp voor het kleine werk wat ik maak. Voor groter werk zijn ze best wel geschikt. Nu zag ik bij baptis een set narex richterbeitels in een korte uitvoering.

Is dit aanbevelenswaardig voor hetgeen ik zoal maak? Hebben jullie andere, betere ervaringen met een ander merk/type? Heb met de zoek optie op dit forum gezocht en op het www maar merk dat ik weinig specifieke info kan vinden voor beitels geschikt voor klein werk.

Hoor graag van jullie.

Vriendelijke groet, Rob

Paar plaatjes waarvoor ik het zoal gebruik:


Bekijk bijlage 169178Bekijk bijlage 169179
Hoi rob

Ten eerste wil ik graag zeggen dat ik het heel knap vindt dat u dit zo kan maken, met eikenhout notabene.

Nu had ik het door u aangegeven merk beitels bekeken op google, maar wat voor mij een heetje onduidelijk was met u vraag, waarom waren die banco beitels te lomp voor u? Kwam dit door de lengte en zo? Want misschien als het gaat om dat het klein en voor subtiele bewerkingen zou moeten zijn, dat je dan kan kijken voor kleine houtsnij beitels? Want heb zelf ooit eens zoiets gevonden bij een kringloopwinkel, dus weet niet exact hoe ze zouden heten, hieronder een voorbeeld van wat ik dan bedoelde. Maar buiten dat om, misschien dat u ook wel eens kan kijken voor van die fondue vorkjes, die zijn vaak best dun en met een hout handvat, dan de tanden eraf slijpen, en dan heb je een vrij dunne beitel eventueel

Weet niet of u er iets aan zou hebben, maar je weet maar nooit 😉

Hieronder ook een voorbeeld voor iets wat hetzelfde is maar dan relatief goedkoop, want is natuurlijk niet handig als je iets zou proberen dat het erg duur is, want anders als het niks blijkt te zijn zit je daar weer mee

PARKSIDE® Steekbeitels of houtsnijset | Lidl PARKSIDE® | Steekbeitels of houtsnijset - Lidl
 

Bijlagen

  • Screenshot_20260628_160909_bol.jpg
    Screenshot_20260628_160909_bol.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: Robberdebop

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
199
138
Iets verderop en om de hoek
IK denk dat je beter uit de weg kan met houtsnij beitels voor het wat fijnere werk.

Ja ik had geen idee natuurlijk, want doe het helaas niet hetgeen wat de heer rob doet. Of had u het niet over wat ik gezegd had? Het is uiteindelijk zo dat er meerdere manieren zijn om een eitje te bereiden, als u snapt wat ik bedoel

Edit, zie net dat ik u waarschijnlijk verkeerd begrepen had, dacht dat u bedoelde met "beter uit de weg kan" dat je ze beter niet voor kon gebruiken, maar net even gegoogled en bleek juist het tegenovergestelde te zijn 🤣😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Robberdebop

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
262
94
Hier soms daar
Beste forumleden,

Mijn hobby is houten scheepsmodelbouw. Ik verwerk hoofdzakelijk eikenhout. Nu heb ik een beitelset van bahco, ik kan deze behoorlijk scherp slijpen. Heb slijpstenen in diverse gradaties.

Ik ervaar de bahco beitels als te lomp voor het kleine werk wat ik maak. Voor groter werk zijn ze best wel geschikt. Nu zag ik bij baptis een set narex richterbeitels in een korte uitvoering.

Is dit aanbevelenswaardig voor hetgeen ik zoal maak? Hebben jullie andere, betere ervaringen met een ander merk/type? Heb met de zoek optie op dit forum gezocht en op het www maar merk dat ik weinig specifieke info kan vinden voor beitels geschikt voor klein werk.

Hoor graag van jullie.

Vriendelijke groet, Rob

Paar plaatjes waarvoor ik het zoal gebruik:


Bekijk bijlage 169178Bekijk bijlage 169179
Even hier rond vragen of er iemand nog korte oude beitels heeft liggen?
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.868
1.052
Moordrecht
Mooie set, die Richter butt chisels, maar zit je op een 25 mm beitel te wachten? en kan je dan niet beter gewoon 2 losse (6 en 12 mm) kopen, moet het persé een set zijn? en dan kijken of je een paar korte, smallere kan vinden via marktplaats
 
  • Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
77
22
Mooie set, die Richter butt chisels, maar zit je op een 25 mm beitel te wachten? en kan je dan niet beter gewoon 2 losse (6 en 12 mm) kopen, moet het persé een set zijn? en dan kijken of je een paar korte, smallere kan vinden via marktplaats

Allereerst bedankt voor alle reactie!
Het model lijkt misschien allemaal kleiner dan de werkelijkheid. Een model is al snel een 650 mm lang en het hout varieert in dikte van 1,5 tot 20 mm dikte. Het getoonde model is zo’n 75 cm.
Een beitel van 25 mm gebruik ik zelden, maar het kan voorkomen.
Met de omschrijving dat mijn huidige beitels te lomp zijn doel ik vooral op de lengte. Die narex set lijkt mij qua lengte beter geschikt. Heeft een van jullie ervaring met dit merk, ervaring met kortere beitels om kleinere werkstukken te maken? Er zijn op dit forum een hoop mooie werkstukken te vinden zoals kistjes en dergelijke
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.261
1.238
Antwerpen
zelf wel tevreden van de set Pfeil korte beitels
1782664922022.jpeg
liggen goed in de hand en ook goed te scherpen en goedkoper dan de Narex Richter
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.868
1.052
Moordrecht
Allereerst bedankt voor alle reactie!
Het model lijkt misschien allemaal kleiner dan de werkelijkheid. Een model is al snel een 650 mm lang en het hout varieert in dikte van 1,5 tot 20 mm dikte. Het getoonde model is zo’n 75 cm.
Een beitel van 25 mm gebruik ik zelden, maar het kan voorkomen.
Met de omschrijving dat mijn huidige beitels te lomp zijn doel ik vooral op de lengte. Die narex set lijkt mij qua lengte beter geschikt. Heeft een van jullie ervaring met dit merk, ervaring met kortere beitels om kleinere werkstukken te maken? Er zijn op dit forum een hoop mooie werkstukken te vinden zoals kistjes en dergelijke
Ik heb de iets goedkopere set van Narex en ben daar zeer tevreden over, liggen mij goed in de hand en er is zeer fijn mee te werken. De richter set heeft, als ik het goed zie, een iets minder dik handvat. Buiten de prijs om , is dat iets om te overwegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.