Advies constructie speelplateau kinderkamer

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
In de kamer van mijn zoon willen we graag een speelplateau maken. Dit zal boven zijn bed gemaakt worden in een nis van ca 240cm breed, 110cm diep en plafondhoogte 260 cm. Dit plekje zal het speelgewicht van 2 of 3 6-8 jarige moeten kunnen dragen. Gezien de geringe hoogte (120-130) verwacht ik geen springen, maar het blijven kinderen. Er zal flink gespeeld worden.

Het plan tot nu toe:
- plateau afmeting 240 x 105cm
- constructie van het plateau waarschijnlijk van vuren balken 50 x 200, 4 stuks (ca 30 cm tussenruimte). 3 zijden aan de wand bevestigd, enkel voorzijde niet ondersteund.
- bekleden (lijmen en schroeven) met 18mm multiplex, boven en onder.

Belangrijkste vraag is welke dikte/hoogte de balken moeten zijn. is 200 nodig, of 150 ook genoeg? Andere tips/ideeen natuurlijk ook welkom. Zie hieronder een voorbeeld.


Screenshot 2021-03-06 at 22.29.01.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Hoeveel gewicht wil je dat het plateau kan dragen? Met de balken die jij voorstelt kan je er een olifant op laten ronddansen...
Volgens de balkenschuif is bij een overspanning van 240 cm en een HOH-afstand van 610 mm o.a. een ligger van 6x16 cm al voldoende. Dus zeker met een HOH van 30 cm is een 45 x 145 ruim voldoende.
Ook zou ik de vloer/plafond in deze situatie nooit lijmen. Alleen schroeven is ruim voldoende. Als de kinderen groot worden, en het zoldertje moet ooit weer weg, haal je je daarmee onnodig veel werk op de hals.
Aan de onderzijde zou ik ook geen 18mm multiplex nemen, 12mm is dik genoeg. Dat hoeft namelijk geen gewicht te dragen, is puur voor de afwerking (ga ik vanuit). En dan is een dunnere plaat goedkoper en zeker ook makkelijker te hanteren (qua gewicht) om 'm boven je hoofd vast te schroeven.

Zorg ook voor een goed hekje aan de voorzijde, bij voorkeur helemaal tot het plafond. Zoals op de foto is levensgevaarlijk, en een laag hekje zal (ondanks verbod) toch gebruikt gaan worden als klimrek. En je wilt niet dat er iemand tijdens het spelen naar beneden valt...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Dank voor het meedenken en tips! Dat scheelt weer wat centen bij het bouwen. En een hekwerk gaat het zeker komen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Drie tweedrietjes (44x69mm) met hoh 35cm is zat in dit geval omdat je boven én onder een plaat monteert. Dat gaat echt nergens meer heen. Het beste is die platen wél te verlijmen. Doe je dat niet, gebeurt er alsnog niks. Wél voldoende schroeven gebruiken.
Platen (multiplex, maar zelfs MDF zal voldoen) van 10mm zijn ruim voldoende. Je creëert nu namelijk een torsiebox.

Edit:
Ik bedoelde 4 tweedrietjes (44x69mm) met hoh 35cm.
3 kan ook maar daar hoort natuurlijk dan een hoh van zo'n 52cm bij.
 
Laatst bewerkt:

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht

In de kamer van mijn zoon willen we graag een speelplateau maken. Dit zal boven zijn bed gemaakt worden in een nis van ca 240cm breed, 110cm diep en plafondhoogte 260 cm. Dit plekje zal het speelgewicht van 2 of 3 6-8 jarige moeten kunnen dragen. Gezien de geringe hoogte (120-130) verwacht ik geen springen, maar het blijven kinderen. Er zal flink gespeeld worden.

Het plan tot nu toe:
- plateau afmeting 240 x 105cm
- constructie van het plateau waarschijnlijk van vuren balken 50 x 200, 4 stuks (ca 30 cm tussenruimte). 3 zijden aan de wand bevestigd, enkel voorzijde niet ondersteund.
- bekleden (lijmen en schroeven) met 18mm multiplex, boven en onder.

Belangrijkste vraag is welke dikte/hoogte de balken moeten zijn. is 200 nodig, of 150 ook genoeg? Andere tips/ideeen natuurlijk ook welkom. Zie hieronder een voorbeeld.


Bekijk bijlage 99825
Ik ben iets soortgelijks aan het maken voor mijn -eerste😀- klant. die wilde het van steigerhout (27x195)
formaat van het gewenste is exact hetzelfde😀
Het wordt een zelfdragende constructie. De overspanning, dwars, dus 110cm, durf ik wel aan met die dikte. Als het toch te instabiel is, kan er altijd nog een balk onder. Was van plan niet te lijmen. Tekening is niet helemaal af;
In de kamer van mijn zoon willen we graag een speelplateau maken. Dit zal boven zijn bed gemaakt worden in een nis van ca 240cm breed, 110cm diep en plafondhoogte 260 cm. Dit plekje zal het speelgewicht van 2 of 3 6-8 jarige moeten kunnen dragen. Gezien de geringe hoogte (120-130) verwacht ik geen springen, maar het blijven kinderen. Er zal flink gespeeld worden.

Het plan tot nu toe:
- plateau afmeting 240 x 105cm
- constructie van het plateau waarschijnlijk van vuren balken 50 x 200, 4 stuks (ca 30 cm tussenruimte). 3 zijden aan de wand bevestigd, enkel voorzijde niet ondersteund.
- bekleden (lijmen en schroeven) met 18mm multiplex, boven en onder.

Belangrijkste vraag is welke dikte/hoogte de balken moeten zijn. is 200 nodig, of 150 ook genoeg? Andere tips/ideeen natuurlijk ook welkom. Zie hieronder een voorbeeld.


Bekijk bijlage 99825

Ik ben bezig voor mijn (1e 😀) klant iets soortgelijks te maken. Die wilde het van steigerhout (27x195). Maten zijn exact hetzelfde als in jouw plannen.
De constructie wordt zelfdragend. Bovenop komt geen plaat, maar ook de steiger planken. Dwars, dus 110cm overspanning. en met die dikte durf ik dat wel aan. Eventueel kan er nog een balk onder indien echt nodig. Ben nog aan het praten over toch echt een plaat bovenop, maar de 12 jarige is daar mijn eigenlijke opdrachtgever 😜
 

Bijlagen

  • IMG-20210316-WA0002.jpg
    IMG-20210316-WA0002.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: RPVL

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0


Ik ben iets soortgelijks aan het maken voor mijn -eerste😀- klant. die wilde het van steigerhout (27x195)
formaat van het gewenste is exact hetzelfde😀
Het wordt een zelfdragende constructie. De overspanning, dwars, dus 110cm, durf ik wel aan met die dikte. Als het toch te instabiel is, kan er altijd nog een balk onder. Was van plan niet te lijmen. Tekening is niet helemaal af;


Ik ben bezig voor mijn (1e 😀) klant iets soortgelijks te maken. Die wilde het van steigerhout (27x195). Maten zijn exact hetzelfde als in jouw plannen.
De constructie wordt zelfdragend. Bovenop komt geen plaat, maar ook de steiger planken. Dwars, dus 110cm overspanning. en met die dikte durf ik dat wel aan. Eventueel kan er nog een balk onder indien echt nodig. Ben nog aan het praten over toch echt een plaat bovenop, maar de 12 jarige is daar mijn eigenlijke opdrachtgever 😜
Ben benieuwd! tekeningen zien er goed uit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
bij een overspanning van 2400 is een balkje van 121 hoog ruim voldoende.

plaats een hek voor de veiligheid
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Tijdje verder, shoppen, bezorgen en beginnen. De basis hangt, en de afwerking kan beginnen. Het valt me alleen op dat het enorme klankkast aan het worden is. Heeft er iemand tips om het platform te vullen? Graag rekening houden met dat het boven een bed hangt.

Verdere stappen:
- voor en onderkant afwerken met MDF (platform vullen vooraf)
- schilderen
- trap
- hekwerk of net toevoegen.
 

Bijlagen

  • IMG_5233.jpg
    IMG_5233.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 30

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Rolletje steenwol, glaswol zoals @ZotVanHout al zegt. Maar piepschuim kan ook. Afgekeurde pirplaat oid.
buitenkant bekleden met vloertegels of iets dergelijks. Dempt ook al.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Rolletje steenwol, glaswol
beide dempen het geluid
steenwol wordt vooral in deuren en muren gebruikt om doorgaand geluid tegen te houden
daarbij gebruikt men de hoogste densititeit
glaswol is hier bruikbaar omdat het vooral het geluid dat door de bewegingen van de kinderen ontstaat tegen moet houden door het vullen van de ruimte binnenin het plateau
Het valt me alleen op dat het een enorme klankkast aan het worden is.
het wordt zeker een klankkast wanneer je ook de onderkant dicht maakt, waardoor het een gesloten geheel wordt
dan is het een grote trommel
als er geen reden is om de onderkant dicht te maken, dan kan je die eerder verven
dat het nu reeds klinkt, komt ook omdat de muren van de nis alle geluid weerkaatsen
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Bij het verwerken van steen en glaswol wordt beschermende kleding, handschoenen en adembescherming aanbevolen/ gebruikt. Ik zou dat spul dan ook niet boven een bed gebruiken.

Je kan beter noppenschuim o.i.d. in die ruimte lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RPVL en ZotVanHout

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Dank voor de adviezen. Mijn zorg inderdaad ook op vervelend spul boven een kinderbed. Ik denk er nu aan om de onderkant open te laten (en dus af te werken), maar ook om de vloer de verdubbelen in dikte en verlijmen voor wat meer massa/stijfheid. Wel zodanig dat het geheel nog uit elkaar geschroefd kan worden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dank voor de adviezen. Mijn zorg inderdaad ook op vervelend spul boven een kinderbed. Ik denk er nu aan om de onderkant open te laten (en dus af te werken), maar ook om de vloer de verdubbelen in dikte en verlijmen voor wat meer massa/stijfheid. Wel zodanig dat het geheel nog uit elkaar geschroefd kan worden.
Je kunt de onderkant ook voorzien van voldoende grote gaten waardoor je de klankkast kleiner maakt door meer te laten dempen. Nadeel is wel dat je dan ook nog de onderkant van de bovenkant moet afwerken.
En als je strips aan de onderkant maakt in plaats van een plaat? Dat is nog altijd lichter dan aan de bovenkant alles verdikken
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Je kunt de onderkant ook voorzien van voldoende grote gaten waardoor je de klankkast kleiner maakt door meer te laten dempen. Nadeel is wel dat je dan ook nog de onderkant van de bovenkant moet afwerken.
En als je strips aan de onderkant maakt in plaats van een plaat? Dat is nog altijd lichter dan aan de bovenkant alles verdikken
Ik zit er aan de denken om de onderkant te verdikken tussen de balken in. Moet ik wel de onderkant en de balken afwerken, maar dat moet ik toch. Dit geeft ook nog de opties om wat verlichting te monteren
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je de doos constructie stil wilt krijgen, moet je de plaat constructie zwaar gaan maken. De trillings frequentie verandert dan, het kost dan moeite om de plaat in trilling te krijgen. Je kunt dat heel goed doen met stukken tapijt welke je op de plaat lijmt, de bekende heugavelt tegels werken ook prima. Je lijmt de tegels het beste in het midden van de plaat
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en RPVL

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.