Advies bovenfrees

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Was een aanname dat het chroom was, bijvoorbeeld bij mijn Metabo afkortzaag glimmen ze behoorlijk en roesten ze na 6 jaar intensief gebruik inclusief regelmatig nat regenen als ik buiten werk nog niet. Ook zijn ze niet ingesleten dus materiaal is ook vrij hard. Deze machine staat buiten op onder een afdak in Zweden, kortom nodig is het niet dat ze roesten.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik sluit ook niet uit dat er geleiders zijn die dat wel hebben, mijn werkervaring is niet zo zeer met handgereedschap.
Maar chroom (als in verchroomd) is een best kwetsbare en dure afwerking, waar je voor het geld ook niet roestende staalsoorten kan polijsten.

Maar genoeg off topic w.m.b.

W.b.t. bovenfrezen, ik heb ze niet allemaal in mijn handen gehad.
Maar zelf vind ik de festools wel fijn mijn niet +€400 fijn, tenzij ik de vele opties die je erbij kan kopen ook regelmatig zou gaan gebruiken.
Zelf ga ik w.s.s. binnenkort voor een Triton (iemand een idee tot welke diameter de meegeleverde cirkelgeleider kan gaan?)
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Tuoh, ik hoop niet dat jij mijn grote baas bent, want ik werk al zo hard. :D
@ Martijn, waarom maak je niet zelf een cirkelgeleider? Ik heb uit noodzaak er zelf 1 gemaakt van een alluminiumplaat met daarin een gat voor een copieer-ring en kleine spijkergaatjes voor de diversen afstanden. Nu kan ik daarmee ronde gaten vanaf +/- 50mm frezen, wat niet met een cirkelgeleider kan.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Zelf maken kan natuurlijk altijd, heb er ook ooit een voor myfirtsmannesman gemaakt.
Maar dit zou door de bevestiging wel weer een heel ander ding moeten worden.
Maar ik vroeg me gewoon af wat er standaard mogelijk is, de geleider die ik eerder heb gemaakt was meer uit noodzaak voor nauwkeurigheid en en beetje om kleinere cirkels te kunnen maken.
Dat lijkt me bij de Triton iets minder een probleem.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb 'ns gekeken naar de kiloprijs van rvs momenteel en die variëerde de afgelopen 12 maanden tussen de 0,70 en 1,20 euro per kilo.
Dus ik begrijp niet als je voor een Festo zoveel moet betalen de geleiders niet in rvs uitgevoerd worden, dat kan er dan best vanaf zou je denken en desnoods maken ze een machine een paar euro duurder.
Daarmee zou Festo z'n naam waar maken ipv de klachten die nu ontstaan door slecht chroom.
Dit is typisch een geval van slecht bezuinigen ipv zorgen dat je merk sterk blijft.
Ik verwacht dat de mensen die nu slechte ervaringen hebben met Festo waarschijnlijk gezien de prijzen die Festo hanteert niet weer een Festo kopen en daarmee graaft festo z'n eigen graf.
Zonde dat zo'n innovatief merk zo'n kortzichtige visie op kwaliteit heeft.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik lees dit allemaal, maar zou nog steeds festool kopen.
Al mijn machines koop ik bij dezelfde dealer. In het verleden was er een probleempje met een item van een andere fabrikant dat ik bij hen gekocht had. Toen hebben ze er alles aan gedaan om te zorgen dat ik tevreden was. Als er met een festool machine iets is zullen ze hetzelfde doen. Je hebt zoals al is genoemd, nix te maken met de fabrikant, als je ontevreden bent moet de verkoper zorgen dat je tevreden bent. Dit is ook de reden dat ik bij hen koop.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik lees dit allemaal, maar zou nog steeds festool kopen.
Al mijn machines koop ik bij dezelfde dealer. In het verleden was er een probleempje met een item van een andere fabrikant dat ik bij hen gekocht had. Toen hebben ze er alles aan gedaan om te zorgen dat ik tevreden was. Als er met een festool machine iets is zullen ze hetzelfde doen. Je hebt zoals al is genoemd, nix te maken met de fabrikant, als je ontevreden bent moet de verkoper zorgen dat je tevreden bent. Dit is ook de reden dat ik bij hen koop.

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt.
Hij is eerst bij de zaak geweest die de spullen geleverd heeft en daarna bij Festo en nog niet opgelost, dus wat moet ie dan doen?
Ik vind zelf dat Festo de dealer moet aanspreken als die geen goede service leveren en daarop in ieder geval zelf voor een goede oplossing moet zorgen.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Misschien heb ik het verkeerd gelezen, maar wat ik bedoel is dat ik verwacht van een dealer dat hij me helpt om tot een
oplossing te komen die voor mij als klant voldoende is. Hoe hij (de dealer) daarbij de fabrikant betrekt is dan zijn zaak.
Het is toch volgens consumentenrecht zo dat je als consument eigenlijk nix te maken hebt met een fabrikant, alleen
met een verkoper?

Machines komen van Kruis in Rotterdam.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb 'ns gekeken naar de kiloprijs van rvs momenteel en die variëerde de afgelopen 12 maanden tussen de 0,70 en 1,20 euro per kilo.
Dus ik begrijp niet als je voor een Festo zoveel moet betalen de geleiders niet in rvs uitgevoerd worden, dat kan er dan best vanaf zou je denken en desnoods maken ze een machine een paar euro duurder.
Daarmee zou Festo z'n naam waar maken ipv de klachten die nu ontstaan door slecht chroom.
Dit is typisch een geval van slecht bezuinigen ipv zorgen dat je merk sterk blijft.
Ik verwacht dat de mensen die nu slechte ervaringen hebben met Festo waarschijnlijk gezien de prijzen die Festo hanteert niet weer een Festo kopen en daarmee graaft festo z'n eigen graf.
Zonde dat zo'n innovatief merk zo'n kortzichtige visie op kwaliteit heeft.


Er is RVS en RVS, zoals je het waarschijnlijk al hebt gemerkt is RVS stukken gevoeliger dan staal. RVS schroeven breken als gietijzer.
Om het RVS eigenschappen te geven die voldoen aan dit type van gebruik moeten ze er gebruiken met een lager chroom gehalte, maar daardoor is het gevoeliger aan roest (ik zeg opzettelijk niet oxidatie want absoluut alle ferro metalen en legeringen oxideren, inclusief RVS) De Festool stangen zijn nagenoeg zeker van dat type RVS, en dit werkt probleemloos ook al moeten degenen die in vochtige omstandigheden werken ze af en toe onderhouden. Wat eigenlijk iedereen sowieso moet doen.

Na een beetje onderzoek blijkt dat vanaf 2017 het gebruik van hard chroom beplating sterk beperkt zal worden tot domeinen waar het absoluut niet anders kan, zelfs de ruimtevaart moet een alternatief vinden en die zijn daar niet blij mee.
Festool produceert als weinige nog in de EU en moet aan andere normen voldoen dan het made in china gedoe, het gaat om hetzelfde soort afval als het rood water dat je uit de fabrieken in Bangladesh ziet vloeien... Nog iemand die wil zeggen hoe slecht Festool bezig is?
In China doen ze hexavalent chromium in bijna alles, van kleding tot verf en drenking voor hout. Dat is extreem giftig voor mens en dier, en totaal verboden in de EU sinds 2006 door de RoHs maar regelmatig glipt het door naar hier.
Vorige week nog op de radio gehoord, een hond die bij mensen thuis sliep op een stoffen zetel uit een grote meubelzaak had al zijn haren verloren en de mensen hadden rode plekken. Blijkt dat die zetel uit China kwam, getint met chroom maar niet goed genoeg uitgespoeld in de nabije rivier...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zoals Benchworks al schrijft het ene RVS is het andere niet, maar zelfs goed RVS kan je niet overal zonder na te denken toepassen.
Waar RVS in contact komt met normaal staal krijg je een elektrolytische problemen, waardoor het normale staal sneller gaat roesten. IJzer wat roest zet uit, met alle gevolgen vandien.
Niet alle lantaarnpalen die omwaaien zouden omgewaaid zijn als ze GEEN RVS bouten hadden gebruikt bij de verankering:D Die bouten worden met een vaststaand koppel aangetrokken, maar als daarna die stalen plaat gaat uitzetten, knapt het boutje bij het eerste zuchtje wind, of een paar dagen later vanzelf.

Bij RVS in aluminium begint het aluminium te bloemkolen bij de verbinding. Zelfde elektrolitische probleem.
Daarbij komt nog dat de uitzettingscoëfficient van RVS anders is dan staal, dus soms heb je weinig keus welk materiaal je gebruikt.

Maar een beetje kwaliteitsstaal roest niet al te snel. Ze moeten wel een materiaal gebruiken wat gereedschap-waardig is. Het is geen oorbel die je elke dag gaat zitten poetsen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ BenchWorks, Ik doe met je mee om het milieu te sparen. Maar waar doen we goed aan? Elke week een weinig w40 of spray gebruiken om de belangrijke delen van onze machines te vrijwaren van roest en waar blijft dat goedje op den duur? Ik denk veelal op de voorwerpen die wij dan maken en gaan gebruiken? Zelfde geldt naar mijn idee voor zonnepanelen, wat kost het produceren en hoeveel energie gaat daar wel niet inzitten ? Maar dat is natuurlijk ook iets anders. Wanneer ik niet goed en/of veilig kan werken omdat mijn hoogte-instelling van mijn frees hapert of niet fijn in te stellen is (zoals ook nu werkelijk het geval is) en de frabrikant plaatst mijn probleem onder de noemer "milieu-bewust-wording", wat moet ik dan doen in plaats van te gaan klagen (waar ikzelf een hekel aan heb)? Ik wordt dus op dit moment "gedwongen" om niet milieubewust te gaan denken en voorwerpen van buiten de EU aan te gaan schaffen.
Nogmaals, jij en anderen die milieubewust leven (voor jezelf en anderen) waardeer ik zeer. Maar ik vind het irritant dat er door de (mijn inziens schijnheilige politiek) niet eerst gekeken wordt naar andere milieuvriendelijke oplossingen die hetzelfde effect hebben en/of de zelfde kwaliteit bieden. De grote multinationals hebben ... poep .... aan de gewone man. Lang leve de bonussen. Ik ben blij dat o.a. volkswagen eindelijk door de mand is gevallen, wie volgt ?
Damt, ik heb mij helemaal laten meeslepen in dit milieubewuste praatje. ;)
Maar even een ander vraagje, hier in nederland kan ik ook voorwerpen laten verchromen. En afhankelijk van de kwaliteit die ik wens, betaal ik daar dan ook voor. Deze nederlandse bedrijven handelen toch niet tegen de huidige milieu-eisen en veiligheid in, of wel ?

Een open discussie, heerlijk. :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Guus, ik ben het helemaal met je eens, dat het millieu verkeerd wordt ingezet. Inderdaad zonnecellen, meer narigheid dan voordeel. Nog erger: windmolens, die dingen hebben aan het eind van de rit energie gekost.
Gloeilampen ook zoiets. Ik heb hier van mei tot oktober geen licht aan. Het blijft immers licht. 'swinters doe ik licht aan en omdat mijn lampjes geen warmte meer geven moet de kachel harder werken.
Maar op een punt zit je mis: Volkswagen. Je bent blij dat ze door de mand zijn gevallen. Is dat wel zo? Ze haalde een lagere uitstoot NOx door tijdens de test MEER brandstof in te spuiten. Dus de norm die opgelegd is gewoon fout. Je wilt toch dat een auto zuiniger wordt?
En zo worden er een hoop dingen door fabrieken gedaan omdat ze dan voldoen aan een bepaald millieaspect wat dan in de picture is.
En dat je wat buiten de EU gaat kopen... ik zou me er niet druk om maken. Koop een EU product en die fabrikant heeft de aan/uit schakelaar in China gekocht, of nog erger: lagers uit Canada gemonteerd omdat SKF te duur was.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Lemen

Elektrolytische corrosie treed op door het potentiaal verschil van verschillende metaalsoorten, maar alleen als er, jawel, vocht in het spel is. Bij droge toestand zal de corrosie niet optreden. Je schrijft ook dat RVS een andere uitzettingscoefficient heeft als staal, maar dit is marginaal, aangezien het hoofdbestanddeel van RVS ook ferro(ijzer) is. Het verschilt wel met bijvoorbeeld koper, en nog veel meer met aluminium, dat twee maal zoveel uitzet als staal bij hetzelfde temperatuurverschil.

@Iedereen

De milieudiscussie staat denk ik los van de kwaliteit die Festool zou moeten leveren. Er zijn voldoende staalsoorten die corrosiebestendig, dan wel corrosievast zijn, en daar wordt de prijs van de totale bovenfrees echt niet hoger van. Maar de vraag blijft, of het aan de frees of aan de gebruiker ligt, en die is nog niet beantwoord.

Zolang hij de enige is met deze klacht, zal Festool terughoudend blijven met een oplossing. Het zuur van de huid is een hele slechte voor het staal, en als je de stangen vaak vastpakt, zou ik toch beginnen met een beetje vet op de stangen. Droog teflonsmeermiddel voor fietskettingen is een mooie, daar blijft weinig stof aan hangen. Blijven de problemen, dan kun je alsnog terug naar de leverancier met je klacht. Als jij er alles aan doet, mag ik aannemen dat je nog steeds serieus wordt genomen met je klacht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is inderdaad niet simpel, in mijn geval hadden de stangen dus na 4 jaar een licht aanslag die na een simpele poetsbeurt er af was. Buiten het afvegen met een droge doek of afblazen heb ik er nooit een smeermiddel op moeten doen. In mijn geval vormt dit dus geen enkel probleem. Als ik jouw was zou ik ze met staalwol schoonwrijven en dan een silicaat zakje in de systainer doen aangezien ze geen intensief gebruik ziet.

Ik denk ook niet dat Festool of Europese bedrijven de keuze werkelijk hebben, er zijn verschillende manieren van verchroming maar tot nu toe geen alternatief voor deze toepassingen waar extreme duurzaamheid van belang is. Je kan tegenwoordig ook plastiek laten verchromen maar met een andere techniek. Dat chroom slijt af als je er maar naar kijkt.
Ik was persoonlijk totaal niet op de hoogte van dit probleem totdat ik erover ging lezen, het grootste probleem lijkt de behandeling van het afval te zijn. Ook hier in de EU zijn er gebieden zwaar vervuild met dit spul, de materialen die met chroom behandeld worden moeten met water gespoeld worden en dat neutraliseren kost veel geld, dus ofwel werd het niet voldoende gespoeld en vergiftig je de gebruiker, ofwel ging het water de riool in. Zeer goed opletten met kleding of leder van buiten de EU/USA één keer spoelen of 3 keer dat scheelt een berg geld, dus de verleiding is groot en de controle schaars.
Als het binnen iets meer dan een jaar in de ban gaat dan vraag ik mij af of ze dan nog spullen met chroom beplating mogen importeren hier? Dan zullen mogelijk alle merken dit staal moeten gebruiken.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Het zou kunnen dat de huidvetten op mijn handen de "roest" zelf hebben veroorzaakt. Maar waarom hebben al mijn andere gereedschappen daar geen last van? En de freesbit kan ik niet goed vastzetten zonder ook de geleiders goed vast te pakken. Mijn onkunde ?
Ik ga dadelijk die geleiders 1 keer poetsen en invetten. Maar toch ga ik serieus rondkijken naar een andere bovenfrees van een ander merk. Ondanks, zoals ik al eens aangaf, dat festool innovatieve produkten heeft. 10 Jaar lang geen oliën, vetten of smeermiddelen hoeven te gebruiken is in mijn ogen ook best wel een milieubewuste beslissing. :)

@ Iemen, het ging volgens mij bij o.a. volkswagen niet over het verbruik, maar over de uitstoot van schadelijke stoffen. Of heb ik het echt zo verkeerd begrepen ? (Sorry, ben net wakker. :rolleyes: )
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Elektrolytische corrosie treed op door het potentiaal verschil van verschillende metaalsoorten, maar alleen als er, jawel, vocht in het spel is. Bij droge toestand zal de corrosie niet optreden. Je schrijft ook dat RVS een andere uitzettingscoefficient heeft als staal, maar dit is marginaal, aangezien het hoofdbestanddeel van RVS ook ferro(ijzer) is. Het verschilt wel met bijvoorbeeld koper, en nog veel meer met aluminium, dat twee maal zoveel uitzet als staal bij hetzelfde temperatuurverschil.

Uiteraard zal die corrosie alleen optreden als er vocht bijkomt. Maar daar hebben we het toch juist over? Dat het minste beetje vocht bij Guus blijkbaar roest veroorzaakt heeft. Als je dus met datzelfde vocht RVS en staal op elkaar monteert zal het staal dus nog sneller roesten ( oxideren zo u wilt). Vocht van handen ( ook zonder huidvetten) vocht in je adem enz. Hebben we eigenlijk plekken zonder vocht?
En hoe marginaal die uitzetting is, als het gaat om een pen die in een (klem)passing gemonteerd is, kan het verschil uitmaken of het er uit valt of niet.
Maar zoals ik in mijn posting schreef: het gaat erom dat je niet blidelings staal kan vervangen voor RVS. ( wat te vaak gebeurd)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Benchworks

Ik lees je verhaal net nog eens door, en je hebt het steeds over verchromen en de milieuaspecten. De assen van een bovenfrees zijn niet verchroomd, dat is blank geslepen gereedschapsstaal. Om een staal roestvast te krijgen wordt chroom als legeringselement toegevoegd aan het staal. Dit gebeurd reeds bij de productie van het staal, voordat het een rondstaf of plaat is. Vanaf 12% chroom is staal roestvast, en door andere elementen kan dit beinvloed worden.

Nikkel is zo'n element, vandaar dat op veel bestek 18/10 staat. 18% chroom en 10% nikkel. Nikkel zorgt hier dan voor dat het RVS beter te polijsten is en dus mooi glimt. Bij gereedschapsstaal worden vaak nog andere elementen toegevoegd, denk maar aan vanadium, zodat je chroom vandiumstaal hebt waar schroevendraaiers en steeksleutels van gemaakt worden.

Het staal van de assen van de bovenfrees bevat hoogstwaarschijnlijk een beetje chroom, vanadium, mangaan en ook een beetje koolstof(0,8%). Kan dus nog steeds roesten, en van milieuaspecten met verchromen is hier geen sprake. Dat is de keuze van de constructeur, welk staal die gebruikt en daarvoor inkoopt.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Benchworks

Lees je verhaal nog eens door, en je hebt het steeds over verchromen en de milieuaspecten. De assen van een bovenfrees zijn niet verchroomd, dat is blank geslepen gereedschapsstaal. Om een staal roestvast te krijgen wordt chroom als legeringselement toegevoegd aan het staal. Dit gebeurd reeds bij de productie van het staal, voordat het een rondstaf of plaat is. Vanaf 12% chroom is staal roestvast, en door andere elementen kan dit beinvloed worden.

Nikkel is zo'n element, vandaar dat op veel bestek 18/10 staat. 18% chroom en 10% nikkel. Nikkel zorgt hier dan voor dat het RVS beter te polijsten is en dus mooi glimt. Bij gereedschapsstaal worden vaak nog andere elementen toegevoegd, denk maar aan vanadium, zodat je chroom vandiumstaal hebt waar schroevendraaiers en steeksleutels van gemaakt worden.

Het staal van de assen van de bovenfrees bevat hoogstwaarschijnlijk een beetje chroom, vanadium, mangaan en ook een beetje koolstof(0,8%). Kan dus nog steeds roesten, en van milieuaspecten met verchromen is hier geen sprake. Dat is de keuze van de constructeur, welk staal die gebruikt en daarvoor inkoopt.

Waar het over ging was dat andere en goedkope merken wel degelijk stalen assen gebruiken met chroom beplating voor hun machines, omdat dat in het land van productie nog toegestaan is. Op technisch vlak is voor dit doeleinde staal met hard chroom beplating het beste, ultra stevig, slijtvast en duurzaam zonder onderhoud. Maar dat mag je blijkbaar niet meer toepassen als je in de EU fabriceert.

Iedere legering heeft zijn eigenschappen waardoor het voor bepaalde doeleinden wel of niet kan dienen, en als er een even roest vast alternatief was voor chroom beplating dan was dat al lang verboden wereldwijd.
Bij chroom beplating gebruik je het beste staal voor die taak en beplaat je het zonder de eigenschappen te veranderen, bij de alternatieve legeringen moet je er chroom, nikkel vandium enz bij doen maar dan zit je malse metalen toe te voegen die de eigenschappen compleet veranderen. En zoals lemen het zegt gedragen die legeringen zich ook anders en gaan niet altijd samen met de andere onderdelen.
Als je ziet hoe Festool magnesium zolen gebruikt voor onder andere hun invalzagen, een complexe en dure technologie waar de anderen aluminium gebruiken dan denk ik niet dat ze 5 cent per machine gaan proberen te sparen door goedkoop staal te gebruiken voor hun stangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.