Advies bij bevestiging tafelblad

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
Hoi allemaal,

Ik ben een tafeltje aan het maken, ben er bijna klaar mee maar moet nog een cruciale beslissing nemen
Ik ben namelijk nog niet zeker hoe ik het blad wil bevestigen aan het onderstel. Natuurlijk wil ik het blad zo onzichtbaar mogelijk bevestigen, zou zonde zijn moeten er bladvervels of iets anders zichtbaar zijn.
Het idee dat ik nu heb is om zoals op de foto hieronder op de blauwe plaats een rampamoer in zowel het blad als het onderstel te bevestigen en dan daarin een stuk draadstang zodat ik het blad op het onderstel kan draaien. En dan op de rode plaats in beide armen en het blad sterke magneten te bevestigen.

Wat denken jullie van het plan? Of hebben jullie eventueel betere opties?

Bedankt voor het meedenken alvast!

(het tafelblad op de fotos is nog niet definitief, enkel een prototype)
20250616_160004b.jpg
20250616_160021.jpg20250616_160008.jpg20250616_160014.jpg

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: gandel69 en ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.418
1.200
Ulvenhout
Mooie vorm! Prachtig.

Ik heb laatst een replica gemaakt van de 'Juliette Bench' (een bankje uit MDF) en heb daar het blad aan het onderstel vastgezet met een aantal domino's. Dat werkte bij mij erg goed, maar jij hebt natuurlijk ronde vormen dus daar zal je dan iets op moeten verzinnen. Wellicht een lat erop klemmen oid?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
Mooie vorm! Prachtig.

Ik heb laatst een replica gemaakt van de 'Juliette Bench' (een bankje uit MDF) en heb daar het blad aan het onderstel vastgezet met een aantal domino's. Dat werkte bij mij erg goed, maar jij hebt natuurlijk ronde vormen dus daar zal je dan iets op moeten verzinnen. Wellicht een lat erop klemmen oid?
Dankje!

Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met "een lat erop klemmen" ?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
Ondertussen heb ik zelf nog een ideetje. Ik kan aan de onderkant van het blad 3 "latjes" in zwaluwstaartvorm lijmen/schroeven en dan dezelfde vorm uit het onderstel halen zodat het blad met zwaluwstaartlat in het onderstel kan geschoven worden.
Als ik de latjes zoveel mogelijk afwerk en de vorm van het onderstel volg zou dat niet teveel mogen opvallen

20250616_160004c.jpg

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.181
2.568
Klein-Brabant, Vlaanderen
sierlijk ontwerp !
zitten er reigers in de buurt ?
dat idee van die draadstang is prachtig
in welke mate de 'wikkeling' van de stang met die van de rampamoeren overeen gaat komen, weet ik niet
op een bepaald punt kan je het blad niet meer verder tegen de voet trekken

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.136
71
Mesa, CO
shinglemaker.wordpress.com
zwaluwstaartvorm
Het kan wat eenvoudiger en onzichtbaar maar met het zelfde principe.
Twee flink schroeven bol kop, lens kop of verzonken moet je zelf kiezen, in de onderstel op een hartlijn die wat boven de regel uitsteken. Twee sleutel vorming gaten - schroefkop maat gaat met schroef diameter maat sleuf - onder aan het blad maken waarin de uitstekend schroefkopen passen. Is demontabel, zelf klemmende en onzichtbaar. Doet niks tegen kromtrekken van het blad.

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
Het kan wat eenvoudiger en onzichtbaar maar met het zelfde principe.
Twee flink schroeven bol kop, lens kop of verzonken moet je zelf kiezen, in de onderstel op een hartlijn die wat boven de regel uitsteken. Twee sleutel vorming gaten - schroefkop maat gaat met schroef diameter maat sleuf - onder aan het blad maken waarin de uitstekend schroefkopen passen. Is demontabel, zelf klemmende en onzichtbaar. Doet niks tegen kromtrekken van het blad.
Dat klinkt idd interessant, ga ik nog wat verder over nadenken!

jorisvh

Post veel
dat ziet er erg sierlijk uit met die organische vormen 👌.

als ik het zo inschat is de hoek tussen de nerfrichting van blad en onderstel hooguit 30gr. daar zou ik me niet veel zorgen over maken en gewoon vast lijmen, evt met deuvels/ domino’s ter positionering.

in het onderstel lijkt de hoek tussen de nerfrichting van vast verbonden onderdelen eerder 70gr. daar zou een verbinding volgens de blauwe lijn veiliger zijn. al zal het over die beperkte lengte zo ook wel goed komen.
1750088781856.jpeg1750088811755.jpeg
ben benieuwd naar het eindresultaat!

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.265
662
Noord-Veluwe
Op alleen meten zou ik zelf niet durven te vertrouwen bij dit soort vormen. Daarom werk ik in dergelijke gevallen altijd graag met mallen.

Als het niet demontabel hoeft te zijn kun je het volgende doen:

• Fixeer een lat of een stuk plaatmateriaal op de poot. Als het stevig genoeg is zou je zelfs karton kunnen gebruiken.
  • Teken daarop af waar je de verbindingen in de poot wilt hebben. Dit hoeft niet supernauwkeurig te zijn, zolang je maar netjes in het vlees van de poot zit.
  • Frees met de Domino (of een deuvelboor) door de lat of plaat heen in de poot
  • Haal wat nu je mal is geworden weg
  • Verdiep indien nodig de gaten in de poot
  • Leg de mal op de onderkant van je tafelblad
  • Lijn de mal naar wens uit
  • Klem de mal vast
  • Gebruik de gaten als positionering voor de Domino of deuvelboor
  • Voilà, je hebt nu een setje perfect afgestemde gaten om blad en poot met elkaar te verbinden
Deze methode heb ik al vaker met succes toegepast. Misschien kun jij er ook wat mee.

Tenzij deze tafel veel zwaarder en groter is dan ik verwacht is een verbinding met domino's/deuvels en houtlijm sterk genoeg. Maar ik kan niet goed inschatten op basis van de foto's hoe het zit met eventuele niet centraal geplaatste belastingen op het tafelblad. Ik kan er dus ook naast zitten. Als ik het goed zie is de nerf in poot en tafelblad redelijk gelijk gericht, dus ook qua werken zou je niet in de problemen moeten komen met een verlijmde verbinding.

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
Bedankt allemaal voor het meedenken. Zo heb ik al verschillende opties.
Sommigen onder jullie zouden het blad zelfs verlijmen op het onderstel? Daarvoor ben ik bang dat de werking van het blad de poten zou scheuren ofzo. Maar jullie dus niet?

20250613_120026.jpg

• Geweldig
Waarderingen: Petrolhead

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
284
Koekelare
in het onderstel lijkt de hoek tussen de nerfrichting van vast verbonden onderdelen eerder 70gr. daar zou een verbinding volgens de blauwe lijn veiliger zijn. al zal het over die beperkte lengte zo ook wel goed komen.
1750088781856.jpeg
1750088811755.jpeg
Je hebt 100% gelijk. Ik heb meerdere prototypes gemaakt maar ik kreeg de blauwe zaagsnede nooit goed :( Ik moest met meerdere hoeken rekening houden en ik slaagde er niet in. Misschien dat er ooit een v2 komt waarin dat het me wel lukt!

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.265
662
Noord-Veluwe
Zoals ik als laatste zin schreef: " Als ik het goed zie is de nerf in poot en tafelblad redelijk gelijk gericht, dus ook qua werken zou je niet in de problemen moeten komen met een verlijmde verbinding."

Nu zie ik in de foto's in post #16 dat het blad rust op 2 liggers die zo'n beetje haaks op elkaar staan. In dat geval beginnen de afmetingen en omgeving een rol te spelen. Als dit tafeltje in een woning in Nederland komt te staan, dan zullen de wisselingen in vochtigheid vrij beperkt blijven en dus ook het werken van het hout. Als je de bevestigingspunten niet verder dan 30 cm uit elkaar maakt, dan zou ik dat wel aandurven. Komt de tafel op een plek met grote vochtigheidsschommelingen en is het nodig de bevestigingspunten verder uit elkaar te plaatsen, dan zou ik het veiligheidshalve met een bevestiging maken die met het hout mee kan werken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.