Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Dag allen, na veel gelezen te hebben, is hier dan mijn eerste post op dit forum.

Ik ben al lange tijd bezig met hobbymatig houtbewerken. Vorig jaar heb ik daarnaast een avond cursus houtbewerking gevolgd en ik begin volgende week met een 18 avonden cursus meubelmaken.
Tot nu toe heb ik mij altijd gered met gereedschap uit de standaard doe het zelf zaken (o.a. Bosch groen en blauw en Metabo) maar omdat ik het wat serieuzer wil gaan aanpakken en ik een financieel meevallertje heb, wil ik mij zelf gaan trakteren op een nieuwe set aan gereedschappen. Een beetje met het idee: de pleister er in 1 keer vanaf trekken (lees: een hele set aan gereedschap in 1 keer kopen). Ik denk daarbij aan Festool omdat alles compatible is en ik gecharmeerd bent van het merk.

Mijn lijstje ziet er nu als volgt uit:

- Invalzaag TS 55 FEBQ-Plus-FS
- Hoekaanslag voor lineaal FS/2 Set
- Domino DF 500 Q
- Schuurmachine ETS 125 REQ-Plus
- Bovenfrees OF 1010 REBQ-plus
- Stofzuiger CTL 26 E
- Zaagtafel CS 70 EBG
- Lengteaanslag zaagtafel CS 70 LA
- Schuiftafel zaagtafel CS 70 ST 650

Twee vragen aan jullie:

1. Mis ik zaken? Of lijken er zaken overbodig? Graag met enige onderbouwing. Ik zal het gereedschap voornamelijk gaan gebruiken voor het maken van meubels en zaken als inbouwkasten etc.
2. Bij de zaagtafel bestel ik los een lengteaanslag en een schuiftafel. Is dit verstandig? Zijn dit de meest essentiële accessoires bij deze zaagtafel?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Groet Joost
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Dag allen,

Na jaren hobbymatig geklust te hebben en twee cursussen verder (houtbewerking en meubelmaken), ben ik voornemens om eens serieus te gaan investeren in mijn gereedschap. Tot nu toe heb ik mij altijd gered met het standaard gereedschap van de bouwmarkt (Bosch groen, Bosch blauw, Metabo, etc.) maar i.v.m. een financiele meevaller wil ik al mijn gereedschap gaan vervangen door Festool. Met als doel: het serieus aan de slag kunnen gaan met het maken van meubelen en zaken zoals inbouwkasten etc.

Mijn boodschappenlijstje ziet er op dit moment als volgt uit:

  • Invalzaag TS 55 FEBQ-Plus-FS
  • Hoekaanslag voor liniaal FS/2 Set
  • Domino DF 500 Q
  • Zaagtafel CS 70 EBG
  • Schuiftafel CS 70 ST 650
  • Lengte aanslag CS 70 LA
  • Schuurmachine ETS 125 REQ-Plus
  • Bovenfrees OF 1010 REBQ-plus
  • Stofzuiger CTL 26 E
Aan jullie twee vragen:

  • Mis ik essentiële zaken/accessoires? Of vinden jullie bepaalde accessoires onnodig?
  • Bij de zaagtafel (CS 70 EBG) ben ik voornemens een lengte aanslag en een schuiftafel aan te schaffen. Zijn dit de meest noodzakelijke accessoires of zouden jullie andere keuzes maken?
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Groet Joost
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Dat is serieus geld het lijstje wat je daar op noemt.
Tsja, als je een financiële meevaller hebt en je wil hier echt je werk van maken, wie ben ik om je tegen te houden.
Ik ben ook aardig van de groene stekker, alleen heb ik het in de jaren opgebouwd, maar ik verdien er niet mij geld mee.
De inval zaag heb ik ook gehad, dat ding is echt formidabel, ik heb hem ±6 jaar gehad en flink op zijn donder gezeten. Uiteindelijk was hij kapot en heb ik gelijk zonder twijfel dezelfde besteld, nou, de TS60 dan.

Een afkortzaag zie ik niet erbij staan, maar ik heb een Metabo en een Festool Kapex.
Zijn niet met elkaar te vergelijken, Metabo zaagt niet perfect haaks, niet recht en maakt een berg met herrie.
De stofzuiger aansluiten is voor de show, de airflow of hoe je het wil noemen werkt slecht.
Ik gebruik hem alleen voor grove dingen, zoals pallet hout kort maken voor vuurtje of zo.
De Kapex is goud waard.

Ik heb de CTM 26E AC stofzuiger, weet niet zosnel de verschillen, maar hij is perfect, ben er erg content mee.
Stofzuigerzakken koop ik bij destofzuigerzak.nl, ik koop altijd de eigen merk Synthetisch/Vlies, 5 stuks voor €14,-

Uiteindelijk is het je creatieve hersenen en je handige handen die het maken.
Niet alles hoeft natuurlijk duur te zijn, de Kapex die ik aanhaalde is echt het geld waard, maar de stofzuiger hoe mooi ding het ook is, er zijn echt serieuze goedkopere bouwstofzuigers te vinden die het ook echt goed doen.

De Hoekaanslag FS/2, ik heb hem ook liggen, net ding, werkt, maar veel gebruik ik hem niet.

Wat betref je vragen:
Vraag 1, ja, een Kapex, als je toch een meevaller hebt :cool:
Vraag 2, hier kan ik helemaal niks van zeggen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik snap alles wat je in je lijstje hebt staan, behalve de CS70. Het lblijft een bouwzaag in mijn ogen. Een hele goede bouwzaag, maar desalniettemin een bouwzaag.. Waarom niet investeren in een mooie stationaire machine? Tenzij je er de ruimte niet voor hebt.

Maar gezien je budget voor alleen de zaag en de accessoires al moet dat een mooie zaagtafel opleveren

Wat betreft je eerste vraag: de accessoires. Ga eerst 's gebruiken en koop dan wat je nodig hebt ipv van te voren een sloot geld aan zaken uit te geven die je mogelijk niet gebruikt
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
behalve de CS70.
Waarom niet investeren in een mooie stationaire machine?

zelfde gedachte !
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Tenzij je veel doet met gipsplaat en stucwerk heb je geen AutoClean nodig. En ook de M-categorie is overkill voor zo'n beetje iedereen, tenzij je heel graag gewaarschuwd wilt worden door de stofzuiger. Een gewone CTL26 is hoogstwaarschijnlijk helemaal OK voor je.

Naast een RO-schuurmachine zou ik ook een delta kiezen. Met zo'n ronde schijf kom je niet tot in de hoekjes. Zelf heb ik de 150/3 en dat is echt een geweldige machine voor fijne afwerking. Als je denkt dat je regelmatig wat grofstoffelijker te werk moet gaan, dan is een 150/5 een beter keuze. Ik heb ervoor gekozen om te standaardiseren op een maat rond schuurpapier, want dan kun je met een setje op alle machines uit. In mijn geval is dat 150 mm geworden, omdat ik de Rotex 150 al had.

Bij de Domino is het in mijn ogen bijzonder handig/verstandig ook de hulpstukken aan te schaffen. Dat maakt die machine nog fijner dan hij toch al is. En ook de joinery table van Lee Valley/Veritas is zeker de moeite waard.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik mis nog een freesmachine ,ik zou gaan voor of 1400, evt aangevuld met diverse accessoires.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Op de zaagtafel, hoeveel heb je aan de lengteaanslag als je geen tafelverbreder hebt? Op m'n CMS gebruik ik een hoekaanslag (WA – 574797) op de roltafel en één als lengteaanslag. De laatste alleen tot aan het begin van het zaagblad.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
De OF1010 is een topmachine. Dat gezegd hebbende: Ik heb ook de OF1400 en als ik er maar één zou mogen houden is het deze 1400. Iets groter en zwaarder maar die extra power is soms net wat de 1010 tekort komt. En het wisselen van kopieerringen en accessoires is net wat makkelijker door het klikmechanisme in de voet. En als je verder gaat wil je er toch een tweede machine naast, en een derde.... dus die 1010 komt er dan ook wel.;-)

Ik sluit mij aan bij de discussie over de CS. Dat is serieus geld voor iets wat de invalzaag (evt in combi met een afkortzaag) 90% van de gevallen ook kan. Dan heb je meer aan een goeie zaagopstelling waarop je kunt werken met de invalzaag. Ik zaag zelf op lokatie op een Centipede basis met een stuk XPS isolatieplaat waar je gewoon doorheen kunt zagen.
Ik heb een tweedehands CMS module voor mijn invalzaag gekocht om die laatste 10% in te vullen. De basis en de tweede machine had ik al, dat scheelde. Die komt alleen uit de auto als ik vastloop met de invalzaag. En dat is in de praktijk echt heel weinig.
En voor het maken van kasten heb je iets nodig wat plaatmateriaal aan kan. Daar is de CS eigenlijk te klein voor. Dan is een stationaire machine een veel betere keus.
Voor plaatmateriaal is overigens de vaste hoekaanleg FS-WA/90 ook echt een aanrader. Dan is haaks ook echt elke keer haaks.

Een kleine schuurmachine is ook een goeie aanrader. Maar ik zou de vierkante (RTS-400) nemen: dan heb je 4 hoekjes per velletje schuurpapier.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een kleine schuurmachine is ook een goeie aanrader. Maar ik zou de vierkante (RTS-400) nemen: dan heb je 4 hoekjes per velletje schuurpapier.
Dat klopt wel, alleen is een hoek niet altijd 90 graden of groter, als de hoek kleiner is ben je wel blij met de delta.

Voor plaatmateriaal is overigens de vaste hoekaanleg FS-WA/90 ook echt een aanrader. Dan is haaks ook echt elke keer haaks.
Ik denk dat je wel een goed punt hebt, ik schreef al dat ik de FS/2 hebt, maar als ik die op 90 graden zet en ik leg me zuivere blokhaak er tegen aan zit er soms wel een kleine afwijking in.
Op een kort stukje zal het wel, maar wordt het langer is dat minder fijn is sommige situaties.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Eerste vraag is natuurlijk, wat ga je maken en is het hobby en ga je alleen geld uitgeven, of wil je er ook geld mee verdienen?

Ik heb jaren een cs70 gehad en dat vind ik nou niet direct een bouwzaag. Omdat ik steeds meer dikke stukke hout ging verwerken heb ik een formaatzaag gekocht, maar heb het trek mechanisme lang gemist. En nauwkeurig is ook.
Ik zou, om het lijstje nog wat langer te maken, een MFT overwegen. Is voor het zagen van plaatmateriaal en voor het werken met de domino etc erg handig. Sauter en Dictum bieden een alternatief aan.

Het monteren van een kopieerring is op een 1010 iets meer werk, maar ook nauwkeuriger dan op een 1400. Het is een beetje afhankelijk van wat je gaat doen maar een 1010 kan het eigenlijk altijd aan, misschien af en toe een extra pass.

Een stofklasse L stofzuiger is net zo goed als een M. Bij de grote merken zijn het dezelfde filters en stofzakken, een M klasse heeft een sensor en waarschuwing als de stofzak vol is. Dat is volgens mij b.v. in Duitsland verplicht als je op de bouw werkt. Ik zou voor hobby echt een L klasse kopen.

jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Houttonen

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik ben ook een beetje (veel) een fan van het groen, maar ik heb bijna alles tweedehands gekocht. Als het niet professioneel is zou ik dit voor een aantal dingen zeker doen.
Gezien je vooral met plaatmateriaal wilt werken is een grote MFT-style tafel met wat accesoires zoals een rail scharnier en een aansleg wel een goede oplossing, kijk eens naar benchdogs (als merk). Voeg er parallel guides aan toe en je hebt de tafelzaag eigenlijk niet nodig. Peter Millard op YouTube heeft een carriere gedaan zonder een tafelzaag.

Als je een nieuwe rail koopt overweeg de LR32 variant te nemen, moest je iets met dat systeem gaan doen dan heb je dit al. En als je kasten wilt bouwen zou ik deze richting uitgaan. Voor een 3m rail zou ik naar makita kijken.
Neem de vaste hoekaanslag en piher track klemmen.

Bouw of koop een cycloon voor bij je stofzuiger, heb dit uitgesteld maar ga er ook aan beginnen om op de zakken te besparen. Bluetooth bediening is een leuke om te hebben aan het uiteinde van je slang.

Zelf heb ik een Skil tafelzaag gekocht: makkelijk op te bergen, standaard sloten voor accesoires en niet te duur. Maar ik wil dan ook zo veel mogelijk met de invalzaag en mft-tafel doen, zeker voor plaatmateriaal.

De domino is echt een leuk ding, gewoon hoop videos van sedgetool kijken. Deze zou ik zeker 2dehands kopen.

Mijn laatste aankoop was een OF1400 en de basisset LR32 (tweedehands) en heb me de US kopieerring en een set bushings besteld. Tenzij je een nieuwe OF1010 koopt lijkt de 1400 me een betere keuze: ik vind het wisselen en de stofkap een verbetering tov mijn DeWalt en je kan er een 12mm tang opzetten ideaal voor een vlakfrees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zit een wezenlijk verschil in of je dat van hout gaat maken, of van pulpplaat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Naast een RO-schuurmachine zou ik ook een delta kiezen. Met zo'n ronde schijf kom je niet tot in de hoekjes. Zelf heb ik de 150/3 en dat is echt een geweldige machine voor fijne afwerking. Als je denkt dat je regelmatig wat grofstoffelijker te werk moet gaan, dan is een 150/5 een beter keuze. Ik heb ervoor gekozen om te standaardiseren op een maat rond schuurpapier, want dan kun je met een setje op alle machines uit. In mijn geval is dat 150 mm geworden, omdat ik de Rotex 150 al had.
Een goede oplossing is om de ETS EC 125/3 aan te schaffen en deze te voorzien van een 150 mm steunschijf (dus van de ETS EC 150/3). Dan heb je de gewenste standaard van 150 mm schuurmateriaal, maar kun je eventueel terugvallen op 125 mm als dat handiger is.
Let op: omgekeerd werkt het niet, dus op de 150 past de steunschijf van de 125 niet.

In mijn beleving is de perfecte combi van schuurmachines: Rotex 150, Rotex 90, ETS EC 125 (150) en de vlakschuurmachine RTS[C] 400.
 

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
14
3
Groningen
Poah, wat fijn dit allemaal zeg. Heel blij met jullie reacties, input en adviezen. Ik moet er even de tijd voor nemen om alles goed door te nemen, af te wegen en een reactie te geven. Die gaat er nog komen met ongetwijfeld nog wat vervolgvragen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een cs70 is voor grote platen niet geschikt, te licht. Een mft icm lineaalzaag met aanslagen etc. is dan een beter pad. Of idd geljjk een kleine formaatzaag, dan heb je meer snelheid en nauwkeurigheid
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Een goede oplossing is om de ETS EC 125/3 aan te schaffen en deze te voorzien van een 150 mm steunschijf (dus van de ETS EC 150/3). Dan heb je de gewenste standaard van 150 mm schuurmateriaal, maar kun je eventueel terugvallen op 125 mm als dat handiger is.
Let op: omgekeerd werkt het niet, dus op de 150 past de steunschijf van de 125 niet.

In mijn beleving is de perfecte combi van schuurmachines: Rotex 150, Rotex 90, ETS EC 125 (150) en de vlakschuurmachine RTS[C] 400.
Heeft een ETS 150 niet meer vermogen dan een ETS 125? Het oppervlak is 70% groter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.