Aanschaf afkortzaag voor 200x200 balken

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.456
398
Dordrecht
Ik heb die Bosch GCM 12 GDL, zijn meerdere topics over hier waar meerdere mensen hun ervaringen delen.

Zaagcapaciteit 0°104 x 341 mm

Een balk van 20x20 ga je er niet onder krijgen, heb net voor je gemeten, er is ongeveer 19cm ruimte onder het zaagblad als hij helemaal omhoog staat.
Ik ben het eens met wat boven wordt geschreven. Met dergelijke maten wil het gereedschap naar het hout brengen ipv het hout naar het gereedschap. Of dat nu een handzaag of iets elektrisch is doet er niet zoveel toe. Voor 200 euro koop je bijv een leuke 2e hands makita met 100mn zaaghoote, die je na die 2 klusje weer doorverkoopt.
Ik zou me dus zeker niet blindstaren op die paar dikke palen, maar gewoon de beste afkortzaag aanschaffen voor je meest gangbare gebruik. Ik heb bijv. zelf pasgeleden een lichte DeWalt met groot zaagblag gekocht omdat ik een mobiele machine wilde. Heeft ook beperkingen, maar voor mijn gebruik d3 beste optie. Die paar keer dat hij niet toereikend is los ik het wel op een andere manier op.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Het feit alleen al om een balk naar de afkortzaag brengen gaat je al op breken
Dan is denk ik toch een flinke handcirkelzaag of zwaartzaag een betere optie en voor het normale formaat
Of goed leren zagen met een kettingzaag die laatste is ook nog eens de meest prijs vriendelijke
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Al je redelijk wat werk hebt zou je ook kunnen kijken naar een zwaardzaag. Deze is licht, te gebruiken met geleider en je kunt er meer mee dan alleen afkorten.

Gr john
 

Vincent110

Nieuw lid
21 jan 2021
7
0
Ik heb die Bosch GCM 12 GDL, zijn meerdere topics over hier waar meerdere mensen hun ervaringen delen.

Zaagcapaciteit 0°104 x 341 mm

Een balk van 20x20 ga je er niet onder krijgen, heb net voor je gemeten, er is ongeveer 19cm ruimte onder het zaagblad als hij helemaal omhoog staat.
Dank voor je reactie ik had van deze zaag zoon beetje alle specificaties al gevonden, alleen staat nergens de hoogte van de tafel tot zaagblad. Ook heel veel reviews en ervaringen gelezen afgelopen paar dagen.
Maar helaas valt deze nu ook af, (ik had eigenlijk wel op gehoopt dat deze het kon,vind dat glij systeem mooi om te zien)

de Makita schijnt het wel te kunnen? Iemand ervaring met die zaag?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een Mafell hand lintzaag maar daarvoor pakte ik mijn Festool invalzaag met lineaal, zaagde rondom in en zaagde het middenstuk met de handzaag, daarna even de bandschuurmachine tegen de kopse kant en klaar.....of zoals eerder al geschreven gewoon met de juiste handzaag dat doe ik nog regelmatig en is zeer goed te doen
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik lees een paar dingen hier: afkorten van balken 200x200mm.....dat zijn beste jongens, los van de houtsoort (eiken/douglas/etc.). Om dat met een afkortzaag te doen, dan ben je flink aan het sjouwen en sjorren om ze ook nog eens op de goede maat te krijgen. En je bent van plan om een schuur en een grote overkapping te bouwen. Als je daarbij denkt aan een gebintenconstructie met de klassieke verbindingen (die je er veelal terplekke in moet zagen/hakken), ben je dan niet beter af met een handlintzaag? dat is weliswaar een duur stuk gereedschap (ergens tussen de 5-6000 eurie, als we het over Mafell hebben)? Het enorme voordeel dat je dan wel hebt: die zaag zet je op de balk en daarmee zaag je terplekke dan op lengte af, en de verbindingen etc.
Die zaag pak je op, neem je mee naar buiten om ermee te werken en s' avonds weer in z'n mandje. Als je echt grote klussen in het vooruitzicht hebt, is het de investering wellicht waard. Een overweging?
Een top ding 👍heb hem zelf ook voor pennen te zagen of afkorten of figuur/rond zagen van balkhout één nadeel is je kunt niet midden een balk doorzagen daar is een Zwaardzaag weer goed voor
 

Bijlagen

  • 875154B2-B8E3-4ED1-91F3-67D8317AAED3.jpeg
    875154B2-B8E3-4ED1-91F3-67D8317AAED3.jpeg
    126,5 KB · Weergaven: 57
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als kopen te duur is huur dan even een machine voor die paar balken en koop een goede afkortzaag voor
Al het ander werk of zo als eerder geschreven een kettingzaag met de juiste ketting er op want daar zit ook nog
Verschil in , omgoed haaks te zagen met een kettingzaag kan je er een soort van frame aan maken ter begeleiding. Dan met de bandschuurmachine de kopse kanten mooi maken in dien nodig.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Met een Recipro zaag gaat het wel, 23cm in één keer. Of het netjes genoeg is is vers 2. Handcircelzagen van Festool en Makita gaan tot 132mm in een keer, maar deze zijn stevig aan de prijs. Festool heeft een zwaard kettingzaag die tot 200mm gaat in hout, deze is beduidend goedkoper dan de Circelzaag van hetzelfde merk, maar veel duurder dan een recipro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.