Aankoop tweedehands Hegner

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Binnenkort ga ik kijken naar een Hegner Multicut 2. Volgens mij uit 1990.

Er zitten weinig accessoires bij, zoals werkstukklem, voetpedaal, of noodstop maar hoe noodzakelijk zijn die dingen. Voor mij hooguit de werkstukklem.
Die kost nieuw 100 euro, en zal tweedehands weinig los aangeboden worden. Wel zit er een machinestandaard bij.
Ook heeft de balg een klein scheurtje bij de aansluiting maar dat is denk ik nog wel te repareren (nieuw zijn ze ook een tientje of 4).

Verder ziet het ding er als nieuw uit, zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten?

Vervolgvraag, op marktplaats zie ik best wat Multicuts voorbij komen, zelden een (tweedehandse) polycut of quick. Het valt me op dat er meer gevraagd/geboden wordt voor de Multicut 1 dan voor de Multicut 2 terwijl die een hogere aanschafprijs heeft en betere specificaties voor zover ik kan zien.
Waarom is dat?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Een werkstukklem kun je toch zelf wel maken?
Ik heb ook een multicut, ooit gebruikt gekocht. Heb er via Banggood/Aliexpres een frequentietoerenregelaar voor gekocht. Werkt flitsend.
Laatst heb ik inderdaad die 40 euro betaald voor die balg. Hij was keihard geworden. gezien de leeftijd zou ik me kunnen voorstellen dat de balg bij jouw kandidaat ook verhard is.
Wat betreft dat woord "voorstellen" nog een kleinigheidje:
Het is wel zo beleefd als je je eerst even voorstelt op dit forum. (Wie ben je, wat is je vak, en hoe lang zit je al in de houtbewerking, wat heb je al zo gemaakt.... enfin...je kent het wel ;-)
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Een werkstukklem kun je toch zelf wel maken?
Ik heb ook een multicut, ooit gebruikt gekocht. Heb er via Banggood/Aliexpres een frequentietoerenregelaar voor gekocht. Werkt flitsend.
Laatst heb ik inderdaad die 40 euro betaald voor die balg. Hij was keihard geworden. gezien de leeftijd zou ik me kunnen voorstellen dat de balg bij jouw kandidaat ook verhard is.

Dat is altijd nog een optie natuurlijk.
Randzaken zoals die toerentalregelaar of voetpedaal zie ik tevens ook niet als een groot obstakel, maar wel handig als het er bij had gezeten.
Heb je ook nog tips voor de aankoop, of gaan deze dingen eigenlijk nooit stuk (daarvoor ben ik eigenlijk maar meteen voor een Hegner gegaan).

Wat betreft dat woord "voorstellen" nog een kleinigheidje:
Het is wel zo beleefd als je je eerst even voorstelt op dit forum. (Wie ben je, wat is je vak, en hoe lang zit je al in de houtbewerking, wat heb je al zo gemaakt.... enfin...je kent het wel ;-)

Gedaan! Zo ver was ik nog niet naar beneden gescrollt.

Aardappel de multicut 1 is gewoon de meestverkochte. Ik denk dat wij vroeger 9 multicuts 1 verkochten op 1 andere.

Dat verklaart het aanbod begrijpelijkerwijs, maar niet de prijs. Vrijwel overal zie ik dat de 1 duurder is/wordt aangeboden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Tja...tips.... Ik heb hem gekocht via een modelbouwvereniging (Stoomgroep Holland) van één van de leden, die wegens ouderdom stopte. Machine was als nieuw, ik betaalde 175 euro en mocht er mee terug komen als er iets was. Je moet goed luisteren als hij draait en de bewegende delen na voelen op speling.
Een verklaring voor het prijsverschil kan ik niet bedenken. Ik zie inderdaad dat de goedkoopste inderdaad gebruikt duurder is dan de duurste. Ik zelf koos voor de Hegner niet alleen vanwege de kwaliteit maar ook vanwege de rustigere loop in vergelijking met de goedkope machines.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Voor die balg kan je ook even naar de automaterialen. Ben je voor 12 euro klaar. Voor iets meer kan je een vijver beluchtingspomp kopen, dat werkt ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Voor die balg kan je ook even naar de automaterialen. Ben je voor 12 euro klaar. Voor iets meer kan je een vijver beluchtingspomp kopen, dat werkt ook.
Tja, daar had ik ook aan gedacht, maar niet uitgevoerd. Ik wil de zaak graag origineel houden en ik heb geen zin om twee stekkers in een stopcontact te steken. En ik heb ook nog gekeken naar zo'n balg. Ik had er zelfs nog eentje liggen van de cardan van mijn motor.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Nou zojuist opgehaald. Blaasbalg was iets verder gescheurd dan ik verwachtte maar hij was toch wel erg ingedroogd, die moet vervangen worden.
Blij verrast was ik wel dat er een toerentalregelaar op zat.
Verder zag de machine er erg goed uit, her en der wat oppervlakkige roest op schroefjes en boutjes.

Zal binnenkort een paar foto's plaatsen.

@chevy66 heb je een linkje voor die balg of gewoon met de oude naar de plaatselijke shop?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik had mijn balg bij Baptist gehaald.
Fijn dat je een toerenregeling hebt!
Veel plezier er mee!
Een tip: De arm van spanning af halen met de knop achterop de arm als je de machine niet gebruikt.
Werd mij zo verteld toen ik de mijne kocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pvb-nl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Oude mee nemen. Voor voetpedaal plankje met scharnier , snoer met stekker en uitgaand twee stopcontacten. onder het plankje een simpel drukschakelaatje en een drukveertje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Die balg van marktplaats koopt hij ook voor de helft bij een automaterialen zaak.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik was al op zoek waar hij ze vandaan had, maar kon 't nog niet vinden.
Voor dat pedaal (geen must voor nu) zou je er niet gewoon eentje van een naaimachine kunnen gebruiken?
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Mijne nieuwe aanwinst:

vE0jSYZ.jpg

gwpheju.jpg

e0Vyr5m.jpg


Net nog wat meer schoongemaakt, met name de roestige schroefjes en moertjes zoals die in het werkblad.
Maar ook die van de bovenste arm.
Manmanman, ik terug in elkaar gezet, motor aan, draait wel maar zaag gaat niet op en neer.
Nog een keer, nee toch goed gedaan, nogmaals nu met wat minder vet, nog een keer minder ver aangedraaid, nog een keer wat verder aangedraaid, en steeds niks.
Nogmaals mijn stappen nagelopen, nee nergens geks aan geweest wat ik niet precies zo terug heb gezet.
Zaagje erin, werken.

Lamp uit, glaasje whiskey erbij, nooit meer vergeten.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Gisteren mijn nieuwe balg geïnstalleerd.
Een Mapco 18809.

Het gat aan de bovenzijde was iets te krap en de onderzijde paste ook nét niet helemaal lekker maar met de föhn en een mesje zit het nu prima en werkt perfect. Was voor 12 euro klaar.

En een gratis zakje vet, altijd handig. Dat heb ik in een potje gedaan en vast op de tafel gezet.
 

Bijlagen

  • IMG_20200610_205258__01.jpg
    IMG_20200610_205258__01.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 19

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.