Aankoop schaaf

postvak

Nieuw lid
28 jan 2011
2
0
kiesvoorhout zei:
Rali is toch Lamello?
Als ie zo goed is als de freesmachines van lamello, dan zit je wel goed.

Kor

Eigenlijk is het andersom !

Lamello koopt de Rali schaven in met Lamello naam erop, Lamello maakt ze niet zelf. Rali zijn de originele. Ze komen uit dezelfde fabriek als de TERSA snelwisselgereedschap. Importeur is Rehomy voor zowel de Tersa als de Rali houtschaaf.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Na het lezen van de zeer interessante pdfs van borre(waarvoor dank), heb ik met een goedkoop blokschaafje van GROZ een in verstek gelijmd frame op de juiste hoogte geschaafd. Ik was eigenlijk v plan het met de bandschuurmachine te doen, maar gezien de mooie krullen en het schaafplezier ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. De afstelling er van is wel niet echt precies te noemen...
Ik zou dus een nieuwe schaaf willen kopen, wat ik er voorlopig mee wil doen?
Planken na het verlijmen weer vlak zetten zoals het forumlid met zijn padoek en notenhouten bugattischaaf
De machineslag vd vandiktebank verwijderen en alles weer glad zetten.
Voor het eerste heb ik al een redelijk lange schaaf nodig denk ik. Lukt dit met een nummer vier? Welk model raden jullie me aan?
Is er een verschil in technische werking tussen een lie Nielsen en een veritas wat afstelling betreft? Wat is het voordeel van brons tov ijzer?
Alvast bedankt!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bram, zowel de Veritas als de Lie Nielsen zijn meer dan prima schaven. Het voordeel van de bronzen LN is het extra gewicht waardoor je schaaf wat extra "pk's" heeft.
In een ideale wereld heb je de beschikking over een aantal bankschaven.
Een voorloper voor het ruwe werk, een reischaaf voor het vlakken en een zoetschaaf voor de afwerking.
Een optie is een jackplane (afgeleid van jack of all trades), of te wel een manusje van alles. Een nummer 5 is hier een voorbeeld van. Veritas en Lie nielsen hebben allebei ook een low angle jack schaaf.
Zelf heb ik de Lie Nielsen low angle jack. Bevalt prima en is erg veelzijdig.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
In het jan/febr nummer van FineWoodWorking staat een mooi artikel van Christian Beckvoort en zijn ervaringen met een low angle jack, dus een no 5 met een schaafbeitel die er vrij vlak in ligt met de schuine zijde omhoog.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.